2024-08-10, 00:08
  #73
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
I stället för 6000 thailändare skulle du behöva 60 000 svenskar för att få upp samma mängd. Jag tror ingen vill betala 10 gånger mer för sylten. Då importerar man hellre bär från utlandet.
Nog är Thailändare flitiga, men inte 10 gånger så effektiva. Och även om svenskar bara skulle plocka hälften så mycket per timme så skulle priset på en burk blåbärssylt bara öka 5-6 kronor.
Citera
2024-08-10, 00:10
  #74
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Fast vi ser ju hur det är, dessa jobben erbjuds inte till svenskar.
Nej precis, och nu säger bärföretagen att de lägger sig ned och dör nör de inte får tillräckligt med Thailändare. Jag tycker att de istället borde komma med alternativa upplägg, som även kan locka svenskar.
Citera
2024-08-10, 00:12
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nog är Thailändare flitiga, men inte 10 gånger så effektiva. Och även om svenskar bara skulle plocka hälften så mycket per timme så skulle priset på en burk blåbärssylt bara öka 5-6 kronor.

Svenskar plockar väl runt 10kg per dag. Mina thailändska vänner kommer upp till 100-120kg per dag.
Citera
2024-08-10, 00:12
  #76
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Den organiserade bärplockningen sker mest i Norrland, som jag förstått det, och ofta en bit in i landet.

De jag talat åt med säger att bärtillgången är mycket god på många håll i de regionerna. På de ställen jag varit på har det nog varit det ett av de bästa år jag varit med om.

Aha, härligt Då blir det en resa norrut för mig. Bara att plocka!
Citera
2024-08-10, 00:14
  #77
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Svenskar plockar väl runt 10kg per dag. Mina thailändska vänner kommer upp till 100-120kg per dag.
10 liter per dag kan jag (pensionär sedan länge) plocka även om jag bara plockar dem ett och ett med fingrarna. Med en blåbärsplockare blir det 20-30. En ung och rask person bör klara 30-40.
Citera
2024-08-10, 00:15
  #78
Medlem
Man vill inte ta ett jobb som är väldigt slitigt för 32kr i timmen bara för att vissa fått rätt att göra så under många år.
Har sett att dessa människohandlare satts åt mer och mer på senare år så det är positivt. 👍
Citera
2024-08-10, 00:15
  #79
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Aha, härligt Då blir det en resa norrut för mig. Bara att plocka!
Jag var mest i norra Dalarna. Där var det kanonbra på de flesta ställen. Men det är väl bra att försöka hitta litet lokal info om läget innan man åker en massa mil.
Citera
2024-08-10, 00:17
  #80
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär?
Möjlighet finns naturligtvis redan. Den stora frågan är varför inte myndigheter villkorar a-kassa, socialbidrag och alla andra jävla pengar som slängs på arbetslösa med att plocka bär eller gör vad fan annars som det är svårt att få ihop folk att göra. Det ser för jävligt ut i många städer, arbetslösa kan städa!
Citera
2024-08-10, 00:17
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
10 liter per dag kan jag (pensionär sedan länge) plocka även om jag bara plockar dem ett och ett med fingrarna. Med en blåbärsplockare blir det 20-30. En ung och rask person bör klara 30-40.

Om du plockar blåbär får du dela liter med 1.6 för att få kg.
Citera
2024-08-10, 00:17
  #82
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag var mest i norra Dalarna. Där var det kanonbra på de flesta ställen. Men det är väl bra att försöka hitta litet lokal info om läget innan man åker en massa mil.

Jaså! Låter bra, eftersom det är dit jag isf åker.
Citera
2024-08-10, 00:19
  #83
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Man vill inte ta ett jobb som är väldigt slitigt för 32kr i timmen bara för att vissa fått rätt att göra så under många år.
Har sett att dessa människohandlare satts åt mer och mer på senare år så det är positivt. 👍
Garantilönen är numera 24.000 i månaden eller cirka 140-150 kronor i timmen.

De mindre nogräknade som behandlat sina plockare som hjon är verkligen förkastliga. Håller med dig om att det är bra att de rensas bort.
Citera
2024-08-10, 00:21
  #84
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Jaså! Låter bra, eftersom det är dit jag isf åker.
Hoppas det blir bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in