Citat:
Tillåt mig ha en kommentar.
Jag har hört LGWP i TV4 säga att det är en oplanerad gärning.
Var säger han att gärningen inte har något motiv? Länka gärna så att jag får höra det själv.
En oplanerad gärning kan ha föregåtts av något, den kan ha en orsak, en bakgrund eller vad vi nu vill kalla det.
Låt säga ( och nu resonerar jag generellt) att H tidigare uppvaktades av en man i bekantskapskretsen och att hon gav signaler som mannen felaktigt tolkade som att H var lite intresserad. Låt vidare säga att mannen denna natt gjorde ett nytt och mer målmedvetet försök att närma sig henne. Hon avvisade och med mannens besvikelse och frustration gick det över styr; men det var inte hans mening att det skulle gå överstyr. Dödandet av henne var inte planerat, men händelsen hade en orsak, en bakgrund eller vad man väljer att kalla det. Hänger du med på resonemanget?
Jag tror att du håller med om att det är stor skillnad på det scenariot och på ett scenario där en gärningsman p g a sin kåthet, sin taskiga kvinnosyn och sin våldsbenägenhet ger sig på en helt oförstående H.
Du vet vilket scenario jag förordar, men det andra är inte omöjligt. De flesta våldsdåd sker i bekantskapskretsen, inte lika många sker mot ”random” offer.
Jag har hört LGWP i TV4 säga att det är en oplanerad gärning.
Var säger han att gärningen inte har något motiv? Länka gärna så att jag får höra det själv.
En oplanerad gärning kan ha föregåtts av något, den kan ha en orsak, en bakgrund eller vad vi nu vill kalla det.
Låt säga ( och nu resonerar jag generellt) att H tidigare uppvaktades av en man i bekantskapskretsen och att hon gav signaler som mannen felaktigt tolkade som att H var lite intresserad. Låt vidare säga att mannen denna natt gjorde ett nytt och mer målmedvetet försök att närma sig henne. Hon avvisade och med mannens besvikelse och frustration gick det över styr; men det var inte hans mening att det skulle gå överstyr. Dödandet av henne var inte planerat, men händelsen hade en orsak, en bakgrund eller vad man väljer att kalla det. Hänger du med på resonemanget?
Jag tror att du håller med om att det är stor skillnad på det scenariot och på ett scenario där en gärningsman p g a sin kåthet, sin taskiga kvinnosyn och sin våldsbenägenhet ger sig på en helt oförstående H.
Du vet vilket scenario jag förordar, men det andra är inte omöjligt. De flesta våldsdåd sker i bekantskapskretsen, inte lika många sker mot ”random” offer.
Nej, GW har inget motiv ALLS till denna gärning. Så här skriver han i Wille Vingmutter:
" Helena sätter sig i baksätet bakom föraren. Ganska omgående blir det tjafs i bilen mellan henne och den unge mannen som sitter bredvid föraren. Han har förslag om hur de borde fortsätta natten som Helena inte delar."
Det är endast detta som är bakgrunden till hans scenario, ett plötsligt bråk som slutar med att Helena ber om att få kliva av vid skogsstigens början, bilen stannar och Helena stiger ur, drämmer igen dörren med en smäll och mannen bredvid rusar efter henne in på skogsstigen. Inget motiv eller bakgrund alls, han har också sagt att : "motiv är en lyx som överklassen kan kosta på sig". Alltså ej nödvändigt. Det behöver inte alltid finnas motiv men detta scenario som han beskriver i sin bok- det gick inte till så och ej av dessa två gamla vänner i bekantskapskretsen heller. Nej.
Men han har helt rätt i det att om Helena hade fått skjuts som han säger, då hade man mycket riktigt fått leta GM bland Helenas bekanta för Helena hade aldrig satt sig i en bil med någon hon inte kände. Nu var det ej så för Helena gick hem med sällskap av en man som stämde mycket bra in med KMs signalement på bron och fortsatte ner på stigen emellan fängelset och ån. Jag säger även att denna man var KM.
GW tror ej att Helena gick och då säger han att då återstår bara en bilskjuts från Torgets närhet med några hon kände väl, för det är också så som han argumenterar att en bil fanns med från början av att döma av spåren på brottsplatsen. Det är mycket riktigt men detta är ju inget som utesluter att en bil står och väntar in Helena och KM efter det att de kommit upp vid skogsstigens början på Ekuddenvägen via denna äng bakom fängelset.
GW beskriver ju även i boken att när bråket håller på nära lekplatsens början så passar föraren i bilen på att köra runt via cykelvägen och om han gör detta då så kör han högst troligt på vittnet "Hanna"(Sonja, som nu tragiskt gått bort) där hon står och lyssnar. Han använder sig dock av detta vittne då det styrker att de är "flera GM" men "glömmer bort" henne i andra änden av resonemanget...Varför jag tror GW säger att Helena skall vara på "dåligt humör" är nog att det bättre "passar in" hur hans scenario kan lättare explodera.
Han säger ju även i boken att han endast ger hans scenario 50/50 för att vara sann p ga av det "bristande underlaget" och att det är en "initierad gissning". Det märkliga är att månaden innan boken släpps i slutet av juni 2018 så har han sagt till Tilde och Jesper "att det är så här", här tror jag han inte vill blotta svagheter i sin teori publikt och bryter av dessa reportrar bryskt.
Han säger också att polisen gjort grova missar i inledningen av polisarbetet som är mycket svåra att reparera i efterhand. Han tänker då på att folk i Helenas bekantskapskrets ej kontrollförhördes i tid utan att det tog en månad till flera månader och upp till ett år innan de förhördes och då har de bara kunnat säga att "jag har ingen susning vad jag gjorde då". Det är alltså så att han har ingenting alls på dessa två herrar eller rättare sagt bröder som jag tror det han menar för de kontrollförhördes inte i tid. Han menar då underförstått vill jag mena att om det hade gjorts i tid, direkt efter så hade det funnits saker att gå på...ja detta är endast högst hypotetiskt och föreställningar om något endast han har då.
Senast redigerad av IB03 2024-08-09 kl. 22:34.
Senast redigerad av IB03 2024-08-09 kl. 22:34.
Det hjälper inte att du försöker gå från "pundaren GD" till "långt efteråt" till "efterhandsvittne", för faktum kvarstår: Ett vittne kan knappast uttala sig i förväg ... Alltså är ALLA vittnen alltid just "efterhandsvittnen".