Citat:
Ursprungligen postat av
Joe Blow
Visst är det så. Istället för att skriva detta ännu fler gånger så kan du förslagsvis skriva ner dina fem-tio centralaste frågor och invänta svar och synpunkter på dessa. Nya vidsynta skribenter med kännedom om Mariestad 1992 och Helenas liv och leverne vore naturligtvis ytterst välkommet. (Låt heller inte du-vet-vilka sabotera diskussionen då deras snäva synfält är väl kända och kommer inte att förändras vad som än lyfts eller framkommer.)
Vilka exakt är "du-vet-vilka"? Jag för min del ha varit med och diskuterat precis allt som har kommit upp. Ett problem i tråden är de användare som helt ogenerat och medvetet sprider felaktigheter och rena påhitt. De användarna måste stoppas. Nu senast såg vi hur rubin22 försökte att sabotera tråden om "Killarna". Andra användare envisas med att basunera ut den helt obekräftade uppgiften att det fanns "knark" i Helenas rum i syfte att smutskasta både Helena och Ulrika, vilket flera användare tack och lov har invänt mot. Att det också finns de användare som kallar mig för "pippin", "fågeln" och "flygfäet" med mera har på sitt samvete att tonen i tråden har försämrats eftersom jag inte accepterar den låga social kompetensen, utan svarar med samma mynt.
Ett annat problem i tråden är de användare som in absurdum efterfrågar information som vi alla inser behövs, men som aldrig kommer. Det hjälper inte att i vartenda inlägg skriva att vi måste få veta mer om Helenas liv och leverne. Vi vet att mer information behövs, men under trådens 17 år (!) har ingen tittat in och skrivet om Helena som person. Det håller inte att skylla avsaknaden av den informationen på att det ibland har varit lite grinigt i tråden det senaste året. Och jag upprepar: De som faktiskt har uttalat sig om Helena, har beskrivit henne som en skötsam tjej. Det finns också användare i trådens början som har tagit upp Helena som en fin tjej. Tills vidare får vi faktiskt hålla till godo med det.
Redan i trådens början kom det upp diskussioner om "läraren", "graviditet" med mera, men de uppslagen har ju inte burit frukt på något endaste vis under 17 år! Vilken är meningen med att hålla på att dra upp de här uppslagen när vi inte vet om de är sanna och när vi inte kommer någonstans med dem? De enda användarna som med förkärlek tjatar om det här, är de som medvetet vill plantera en bild av Helena som en dålig tjej. Det är lågt och uselt!
Det är självklart att vi ska diskutera öppet och med respekt, men när det finns de användarna som medvetet och cyniskt sprider rena lögner och påhitt, förbehåller jag mig rätten att sätta hårt mot hårt. Självklart välkomnas nya användare i tråden, och bäst är det ju om de har något nytt att presentera. Men när det från ingenstans kommer in en användare och slänger ur sig rent dåraktiga inlägg bara för att jävlas, måste vi andra våga sätta ner foten.
När det gäller hur en del användare i tråden agerar ska jag ta ett bra exempel, och därför får UnitedKingdom agera modell. UnitedKingdom avskyr brovittnet som pesten eftersom det pekar ut KM på bron med Helena. UnitedKingdom låg länge på och dissade brovittnet eftersom hon var "pundaren GD" - och ingen kan ju "tro på en pundare". Men så tog IB03 kontakt med Pernilla W och fick veta att brovittnet INTE var "pundaren GD", och då rasade UnitedKingdom:s upplägg. Dessutom visade det sig att brovittnet inte hade gått ensam. Vad gjorde UnitedKingdom då? Jo, han helt sonika ändrade taktik och började i stället att försöka plantera i tråden att brovittnet skulle ha hört av sig till polisen "långt senare", med agendan att på det sättet dra ner brovittnets trovärdighet. Trots att vi var några användare i tråden som med stöd från media kunde visa att brovittnet hade hört av sig bara dagar efter försvinnandet, fortsatte UnitedKingdom att skriva att vittnet "hörde av sig långt senare". En användare som UnitedKingdom ägnar sig helt ogenerat åt fulspel och får faktiskt räkna med mothugg.