2024-08-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ryssarna har varit frispråkiga. Enligt ryska narrativet kom 1000 ukrainare över gränsen. Näktergalen, nåt gammalt tyskt nazistregemente sägs ha tagit några värnpliktiga som fångar vid en gränspostering, civila har flytt och fem civila har dött, 21 skadats.
950 utslagna nu och verkar va lugnt men förstärkning är ändå på väg.

Det är alltså stor PR-seger för putin på tv nu.
Tycker du det är smart av zelensky att va tyst då?
Inte ens en liten bortförklaring har han?

Varför ska Zelensky avslöja detaljer om hur det går för Ukraina i slaget om Kursk? Det räcker väl att ryssarna säger att de redan har vunnit.

Medan vi andra som vet bättre kommer att fortsätta följa händelserna ett bra tag framöver, tror inte Ukraina lämnar Kursk nu närmaste veckorna eller månaderna eller någonsin.
Citera
2024-08-09, 20:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Just orsakerna till Putins invasion är ju faktiskt ett område där ni proryssar inte ens kan komma överens internt i er lilla bubbla. Är det för att hålla NATO borta? Är det för att skydda den rysktalande minoritetsbefolkningen? Är det pga naturresurser i berörda områden? Ska Ukraina avnazifieras? Avsataniseras? Finns säkert några andra orsaker som jag glömt. Du kanske kan påminna mig.
Min teori om bakgrunden till den här skiten är att Putin vill stoppa Ukrainas framgång som demokratisk nation och att folk i Ryssland vill hs samma och därmed ridkera revolution i Ryssland.
Lite OT men troligen bakgrunden till allt detta.
Citera
2024-08-09, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Ryska förstärkningar till Kursk eliminerade…
https://youtu.be/ZSicqLrMgho?si=7dl346A-KNfJvL4v

Andra källor hävdar att det är Ukrainaska styrkor som krossars. Fritt fram för spekulationer
https://youtu.be/lMGaCSPmlLg?si=ybsohfJ-hSiwnUea

Det är ryska styrkor, men även en flera dagar gammal film nu så vi är väldigt hungriga att få se mer information om vad som hänt sedan dess. Men dessvärre är tystnaden fortfarande total från Ukraina och Ryssland är bättre nu på att inte avslöja nåt.
Citera
2024-08-09, 20:44
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ryssarna har varit frispråkiga. Enligt ryska narrativet kom 1000 ukrainare över gränsen. Näktergalen, nåt gammalt tyskt nazistregemente sägs ha tagit några värnpliktiga som fångar vid en gränspostering, civila har flytt och fem civila har dött, 21 skadats.

Borde finnas mycket bild/filmbevis på dessa 950 utslagna, allt för att stärka vodkapopulationen och visa omvärlden att ryzzen har en stark beskyddande dvärg? 50 man kvar så borde detta inte vara nåt att rapportera om imorgon
Citera
2024-08-09, 20:45
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Orsakerna till kriget är tydliga. Ryssland blev rädda för den demokratiska och ekonomiska utvecklingen i Ukraina eftersom den hotade deras diktatur och fascistiska stat genom att vara en förebild för ryssarna hur de skulle kunna få det under en annan regim. Det och lite vanlig makthunger från Putin är orsaken till kriget och att Ryssland 2014 gick in för att destabilisera Ukraina. 2022 var syftet med det ryska anfallet att genom ett kuppartat anfall störta den ukrainska regeringen, sätta in en marionett och ta delar av Ukrainas territorium. Frågor på det?

Men du kanske är en foliehatt som tror på någon nazistsatanistbögqueerteori? Gå till konspirationsforumet i så fall och låt de vuxna skriva här.
Ungefär- eller kanske exakt, så.

Ryssland och Ukraina blev självständiga stater vid samma tid efter sovjetunionens sammanbrott- länge levde de båda länderna i god gamman med omfattande samarbeten- både mellanstatligt och på det mer sociala planet där goda grannar traskade över till varandra för en sup eller gott sällskap. Man gifte in sig i varandras släkten och arbetade samman- skuldra mot skuldra, sida vid sida. Det fanns heller inget särskiljande mellan de båda statsskicken med polisbrutalitet, nepotism, brist på demokratiska val, omfattande korruption och allmänt röveri.

Med åren utvecklades Ukraina genom medborgarrörelser, demonstrationer blev mer vanligt förekommande- medborgarna hade fått nog vilket resulterade i mer politisk transparens och ökande demokrati. Parlamentsvalen blev plötsligt på riktigt, de speglade mer folket, deras politiska riktning och uttryckliga vilja... Till yttermera hade de västliga demokratiernas fria företagare alltmer börjat investera i landet som en följd av den gryende demokratin och mer liberala reformer.

En dag finner ett av dessa företag ett stort gasfält i de östliga delarna av Ukraina- det synes vara enkelt utvinnbart varpå prospekteringar och planer började formas- ukrainarna vände sig till eventuella kunder och fann gott gehör för framtida affärer till båtnad för alla- framför allt för det ukrainska folket. Borrningar och makrostruktur var planerade till att starta och stå färdigt under första halvan av 2017.

Rysk ledning var mindre glada över Ukrainas framgångar- inte över de demokratiska framstegen och ej heller över de internationella affärer som gjordes upp. Ryssland har ju haft monopol på gasleveranser till Europa och vill alls inte ha någon konkurrens, de avskyr konkurrens och demokrati och liberala reformer... så här kan vi ju inte ha det funderade ryssarna ut. Putin bjöd hem sin gode kamrat som vid denna tid var president i Ukraina och kommen ur samma mylla och skola som Putin själv och gav honom ett ultimatum-bud i stil med 'an offer You can't refuse'. Det handlade om: EU/väst eller Ryssland. Välj.

Ukrainas president som kanske var en klok- men mycket räddhågsen och tjuvaktig, man gjorde det 'rätta' valet och presenterade denna överenskommelse för sina medborgare- helt stick i stäv mot vad som tidigare krävts och beslutats om. Nu tog det hus i helvete med upplopp och grupperingar, det förekom skärmytslingar och stundvis ren anarki. Det folkvalda parlamentet var inte glada över sin presidents utlovade löfte till Ryssland varför de helt sonika gav honom sparken.

'Nä nu djävlar' tänkte Putin med sitt rövargäng - planen blev sådan att det skall startas upp en separatiströrelse för att skapa kontroll över dessa ukrainska gasfält, med tiden lägger vi detta under vår egen förvaltning och Ukraina kan känna sig blåsta... och tid har vi på oss, ungefär 10 år.
Citera
2024-08-09, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyckeboby
De verkar inte vara skraja för att bli omringade då de har långt hem......?
De har eget territorium i syd och i väst, samt att de har minerat vägarna i öst samtidigt som de trycker på norrut längs tre vektorer.

Så visst är de rädda för omringning, men de har vidtagit åtgärder för att försvåra dylika företag från rysk sida.
Citera
2024-08-09, 20:46
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Och du litar på Rysslands och Putins siffror antar jag?
Nu byter du ämne.
Du skrev att vi inte hört mycket från någon sida.
Det stämmer inte som jag nyss visade.
Ryssland har angett att 21 civila skadats, 5 civila dött.
Vad har ukraina sagt?
Inte ett jävla ord om att de har en operation i kursk, bara massa skitsnack om att skrämma ryssar och ni vill jag ska tro att denna aktion inte var ett fjasko för zelensky?
Zelensky hade sprutat champagne från röven nu om det inte hade vatit ett desperat drag från bunkern.
Citera
2024-08-09, 20:46
Medlem
Citat:
På riktig svenska betyder det?
Det kan du nog lista ut om du slutar spela dum.
Citera
2024-08-09, 20:47
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:

Ett gammalt tyskt nazistregementet ska ha deltagit i operationen? Aber Ach so! Det förklarar din teori från igår om att -160 soldater höll 45 kvkm av ryskt territorium! Det var 160 tyska nazistiska spöksoldater! Då skulle jag vara lika rädd som Putin var.

Du funderar aldrig på att ditt svammel bara uppfattas som löjligt? Inga tankar på logik eller trovärdighet?
Citera
2024-08-09, 20:53
Medlem
Styrkelyftares avatar
Frågan är om det är smart av Ukraina att öppna en ny front när ryssarna har fler soldater och resurser. Ukraina har det tufft längs hela frontlinjen och ryssarna tar mer eller mindre områden på daglig basis.

Troligen är detta ett försök av Ukraina att dra bort ryska styrkor från andra frontavsnitt. Alternativet ser Ukraina detta som en PR-show för att stärka den egna moralen. Flera seriösa bedömare anser dock att Ryssland har tillräckligt med resurser för att klara av detta intrång utan att behöva flytta manskap från fronten.

Wagnergruppen ryktas bl.a. vara på väg och ta hand om de ukrainska styrkorna. Det ryktas även om att tjetjenska förband ska ingå i förstärkningen. Dessa grupper går inte av för hackor så det lär bli ordentliga strider framöver.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2024-08-09 kl. 20:57.
Citera
2024-08-09, 20:54
Avstängd
Ukraina har alltså inlett ett anfallskrig och en fullskalig invasion.

Då är det dags att införa massiva sanktioner mot Ukraina.
Citera
2024-08-09, 20:55
Medlem
Alla här inne vet vad jag tycker om Rysslands invasion av Ukraina. Jag tycker att den är vidrig på alla tänkbara sätt och jag hoppas innerligt att Putin brinner i helvetet den dagen han dör.

Men jag ser verkligen inte hur detta är positivt? Kriget kommer nu drabba också ryska civila och i mina ögon är de oskyldiga till vad Putin gör eftersom han är en diktator och gör det han vill. Jag ser ingenting positivt i att detta vidriga, onödiga och ociviliserade krig sprider sig. Jag vill följande:
– Ryssland lämnar Ukraina
– Putin avsätts
– Ukraina får behålla sin självständighet
– Ryssland får betala skadestånd till Ukraina
– Väst försöker integrera Ryssland i den västliga ekonomiska cirkeln genom mer frihandel för att skapa fredliga relationer mellan oss

Jag kan förstå hatet många känner mot Ryssland efter deras vidriga krig mot Ukraina. Men lösningen kan inte vara att Ukraina hämnas på Ryssland, för liksom Rysslands olagliga invasion är ociviliserad är också hämnd ociviliserat och ingen lösning på problemet som Putin skapat. Visst, man kan se detta som taktiskt att Ukraina kan försvaga Rysslands ställningar i Ukraina genom en invasion. Jag köper det rent militärstrategiskt, men det bästa vore att Ukraina håller sina fingrar i styr och undviker att ge sig in i Ryssland och istället tar tillbaka vad som är deras i Ukraina och ger fan i Ryssland. Om inte annat kan detta ses som en farlig väg att gå av tre anledningar:
1. Rysslands folk mobiliserar ännu mer mot Ukraina av ren självbevarelsedrift och kraftsamlingen blir total mot Ukraina. Det är oftast när Ryssland på riktigt är hotade som de stärker både sin militära och industriella förmåga.
2. Att Ryssland skyller allt detta på väst och då kommer vi ännu längre bort från en lösning i västs konflikt med Ryssland.
3. I absolut värsta fallet kan detta legitimera ryskt användande av kärnvapen mot Ukraina, och då står vi på randen till undergången. En sjuk människa som Putin kan mycket väl ta detta tillfälle i akt och skjuta iväg kärnvapen.

Jag är en av de som verkligen inte gillar den här utvecklingen. För jag tror att ett stillestånd i kriget kan leda till större skada för Putins regim än en offensiv.

Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Ukraina har alltså inlett ett anfallskrig och en fullskalig invasion.

Då är det dags att införa massiva sanktioner mot Ukraina.
Låt mig gissa: Du tyckte att Rysslands invasion var jättebra men nu vaknar du upp och ser det vidriga med kriget.

Du är en sjuk och äcklig människa din lilla vidriga Putinrunkare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in