Citat:
Ursprungligen postat av
lucysky
Tänker att i krig kan det väl absolut vara till fördel att göra oväntade (onormaka) manövrar.
Viss strategisk vinst är det ju för Ukraina att visa för Ryssland att dom kan tänka sig slå till på historiskt ryskt territorium. Innan dom gjorde detta så kunde Ryssland fokusera all sin kraft på strider på ukrainskt territorium medan Ukraina varit tvungen att vara förberedd längs hela gränsen. Nu tvingas båda sidor vara förberedd på attacker längs hela fronten så Ryssland kommer inte kunna centrera dess styrkor lika mycket som innan. Det är ju en strategisk vinst även om Ukraina körs ut från Kursk.
Tidigare i somras läste jag en skrift som handlade om hur en general/amiral i USA under 2:a världs sorterade ut kandidater för pilotutbildning. Generalen visste ju att alla tyskar läst de samma manualer om hur luftstrid skall föras- tyskar och japanerna har de samma kunskaper som engelsmän och amerikaner, de studerar samma böcker och kommer fram till ungefär samma resultat alltså ville denne general ha fram sådana som kunde tänka nytt eller annorlunda.
Generalen frågade aspiranten;
Om du flyger över fientligt område och de plötsligt börjar smälla luftvärn omkring dig... vad gör du då? Generalen visste ju att all världens piloter lyfter planen till högre höjd dit luftvärnet inte når och det är ju också helt enligt alla pilotutbildningar och läroböcker. De allra flesta av aspiranterna svarade också mycket riktigt och förväntat;
Då stiger jag. Generalen visste ju också att denna manöver var ju av fienden den exakt förväntade varför fiendens piloter med sina plan låg just på denna höga höjd och väntade på att de amerikanska/engelska planen skulle stiga för att undkomma luftvärnets brisader... de låg bara där uppe och väntade på att plocka ner de anfallande flygarna.
Generalen tackade för svar och visat intresse men någon pilotutbildning blev det inte. Generalen valde istället ut alla de som svarade och beskrev helt andra manövrar typ; då gasar jag på, då zick-zackar jag, då störtdyker jag ner till trädtoppsnivå... och liknande. Dessa piloter visade sig senare vara de som hade den högsta överlevnadsprocenten av alla stridsflygare vid denna tid.
Alltså kan man anta att det under brinnande krig och i strid är bättre göra vad som helst annat än vad fienden förväntar sig.