2024-08-09, 19:52
  #1
Medlem
TorkelSnorkels avatar
I år kommer ”bara” 2.000 Thailändska bärplockare till Sverige, jämfört med cirka 6.000 förra året. Huvudskälet verkar vara att det är svårare för Thailändarna att få inresetillstånd.

Därför kommer det nu att bli brist på svenska bär, och de livsmedelsföretag som hanterar bären kan komma att säga upp anställda.

Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Det finns gott om arbetslösa svenskar, och för de som saknar utbildning kan bärplockning vara ett steg in på arbetsmarknaden. Ja, det är ju till och med så att man kan se det som halvt vansinnigt att flyga in bärplockare från andra sidan jordklotet, när det finns gott om folk i Sverige.

Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bar-ger-varsel-i-livsmedelsbranschen
Citera
2024-08-09, 20:01
  #2
Medlem
Livssynslurks avatar
Ja, det är så det är, de är tafatta.
Finns mängder av folk som gladeligen skulle plocka bär, inte minst sommarjobbandes ungdomar och studenter.
Citera
2024-08-09, 20:02
  #3
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Ja, det är så det är, de är tafatta.
Finns mängder av folk som gladeligen skulle plocka bär, inte minst sommarjobbandes ungdomar och studenter.

Jo, säkert!
Citera
2024-08-09, 20:09
  #4
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Jo, säkert!

Ja, varför inte.
Är väl dessutom bättre för folk att ta något sådant gig än att komma till något meningslöst Fas3-uppdrag. (om nu sådan meningslös verksamhet finns kvar?)
Var väl dessutom sådana sommarjobb som ofta gavs ut när man själv var ung.
Citera
2024-08-09, 20:09
  #5
Medlem
Jag kan bara hålla med eftersom det är var förutsägbart.

Men det finns ingen vilja hos flertalet av de arbetslösa i Sverige att jobba och speciellt då inte med något såpass krävande som att gå ut i skogen och plocka bär.

Det är krut i thailändarna så de åtnjuter ju generellt sett en betydligt högre respekt än vad afrikaner och mellanösternfolk gör.

Jag tror dock att hade man höjt lönerna lite så hade gladeligen fler svenskar gått ut i skogen och plockat bär. Den vägen kan man gå på allvar. Speciellt som sommarjobb för ungdomar.

Men sedan behövs det yrkeskompetens också. Om man tar vemsomhelst och inte utbildar lite först, så tror jag det blir ganska få bär inplockade.

Det är därför jag tror den allra bästa vägen ändå är att se till thailändarna får schyssta löner och arbetsvillkor och får göra det jobbet. Win-win eftersom de både har viljan och kunskapen.
Citera
2024-08-09, 20:11
  #6
Medlem
Men har ni själva ens plockat bär i några timmar? Man blir sjukt trött i kroppen och ryggen. Tror alla som kan väljer bort detta.
Citera
2024-08-09, 20:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Ja, det är så det är, de är tafatta.
Finns mängder av folk som gladeligen skulle plocka bär, inte minst sommarjobbandes ungdomar och studenter.

Nej, folk står verkligen inte i kö för att plocka bär för de löner och villkor som erbjuds i den svängen.

De som går hemma anser sig dessutom ofta för halta och lytta för att klara ens en promenad runt kvarteret, hur ska de klara en heldag i skogen utan toalett liksom?
Citera
2024-08-09, 20:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Ja, varför inte.
Är väl dessutom bättre för folk att ta något sådant gig än att komma till något meningslöst Fas3-uppdrag. (om nu sådan meningslös verksamhet finns kvar?)
Var väl dessutom sådana sommarjobb som ofta gavs ut när man själv var ung.

Du tänker då på jordgubbsplockning, förmodar jag?

Viss skillnad mellan att slita 4-5 timmar i gryningen i prydliga odlingsrader och sen gå hem och sova och få mat hos morsan, jämfört med att ligga ute i en barack i obygden och bli äten levande av mygg, i veckor åt gången.
Citera
2024-08-09, 20:16
  #9
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Nej, folk står verkligen inte i kö för att plocka bär för de löner och villkor som erbjuds i den svängen.

De som går hemma anser sig dessutom ofta för halta och lytta för att klara ens en promenad runt kvarteret, hur ska de klara en heldag i skogen utan toalett liksom?

Är väl oftast en aning baserat på arbetsinsats. Med dagens spel-samhälle borde väl det kunna trigga en och annan?
De har ju en toalett runt var och annat träd liksom.
Citera
2024-08-09, 20:18
  #10
Avstängd
Varken svenskar eller invandrare vill jobba och staten ser till att dom inte behöver.

Hur förklarar man annars att ingen svensk eller invandrare jobbar vare sig som bärplockare eller foodora?
Citera
2024-08-09, 20:20
  #11
Medlem
Om bärplockare ges betalt per timme enligt kollektivavtal istället för att få betalt per kilo bär, så skulle en burk lingonsylt kosta sisådär en 200 kr.
Citera
2024-08-09, 20:20
  #12
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Du tänker då på jordgubbsplockning, förmodar jag?

Viss skillnad mellan att slita 4-5 timmar i gryningen i prydliga odlingsrader och sen gå hem och sova och få mat hos morsan, jämfört med att ligga ute i en barack i obygden och bli äten levande av mygg, i veckor åt gången.

Körde blåbärsplockning i mycket tidig ungdom, så tänkte mer på det.
Men du behöver fortsatt inte bo i en barack i obygden om du faktiskt bor i området, att thailändarna gör det är för att de inte bor här såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in