2024-08-08, 14:01
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det enda jag sett om droger är att det ska ha funnits receptbelagda sömnmedel i en garderob i korridoren utanför det rum Helena disponerade hos föräldrarna, och att polisen tidigt kommit fram till att dessa tabletter inte hade med fallet att göra.
Finns det andra uppgifter som gör det relevant att 32 år senare fortsätta spekulera i drogspåret?
Ja det gör det. Det faktum att, enligt LGWP, polisen under det första veckorna (en? två?) trodde att försvinnandet var drogrelaterat. Det kan omöjligen grunda sig på upphittade sömnmedel i villan. Det måste grunda sig i något man redan visste om Helenas närmaste umgängeskrets. Vad annars än sådant och Helenas relationer är relevanta att spekulera kring?
Citera
2024-08-08, 14:43
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Ja det gör det. Det faktum att, enligt LGWP, polisen under det första veckorna (en? två?) trodde att försvinnandet var drogrelaterat. Det kan omöjligen grunda sig på upphittade sömnmedel i villan. Det måste grunda sig i något man redan visste om Helenas närmaste umgängeskrets. Vad annars än sådant och Helenas relationer är relevanta att spekulera kring?

Det är minst sagt fascinerande att så fort ngn nämner att ev Helenas och Ulrikas närmre bekanta kan vet ngt mer än vad som sagts kommer det in trådpoliser och dömer ut det omedelbart.
Men eftersom ingen, varken Polisen eller Mästerdetektiverna (IB&Uggla här på Flashback) kommit en millimeter närmre en lösning så är det minst sagt relevant att vända stenar som kan uppfattas som känsliga, för någonstans har alla missat de rätta pusselbitarna!
Ang drogspåret så är det väl självklart att inte det startat pga ngr vanliga receptbelagda sömntabletter, givetvis fanns det andra uppslag för denna misstanke.
Citera
2024-08-08, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Dina talanger inom juridik är rent bedrövliga, och du glömde en sak: Om gärningsmannen (mördaren) var under 21 år när Helena försvann, är han sedan 2007 fri. Och det finns en person som diskuteras i tråden som var under 21 år den 14 juni 1992 ...

Det är exakt det här jag menar.... Sluta dumförklara varandra och sluta attackera varandra..

Och som sagt även om GM skulle gå ut och säga att det var jag... Vad ska hända? Finns inga bevis... GM kan inte dömas för mordet men det hade ju såklart upprört personens omgivning. Men även om personen skulle erkänna kan det inte hända så mycket då det inte finns några bevis.. samt att om du skulle bli anklagad så kan personen, speciellt idag bara säga; kommer inte ihåg... Det är som sagt 30årsedan
Citera
2024-08-08, 16:44
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Eller om den ens har funnits. Det är en uppgift från två unga män som uppenbarligen själva hade tillgång till en bil. Det som släppts om förhör med den ena av dem är fullständigt undermåligt, och det finns inga uppgifter om ytterligare förhör hållits, om båda är förhörda, samstämmigheten i uppgifterna, osv. Men det finns uppgifter om att den ene var son till en polis som bodde i området.
Precis som med alla andra uppgifter i fallet är det mera som är osäkert, än som är säkert.

En annan sak. Det var nyligen en dödsannons i Mariestadstidningen gällande en Son*ja E*hn. Född 1941.
De var minst 3 st unga killar i bilen.
Citera
2024-08-08, 17:29
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Eller om den ens har funnits. Det är en uppgift från två unga män som uppenbarligen själva hade tillgång till en bil. Det som släppts om förhör med den ena av dem är fullständigt undermåligt, och det finns inga uppgifter om ytterligare förhör hållits, om båda är förhörda, samstämmigheten i uppgifterna, osv. Men det finns uppgifter om att den ene var son till en polis som bodde i området.
Precis som med alla andra uppgifter i fallet är det mera som är osäkert, än som är säkert.

En annan sak. Det var nyligen en dödsannons i Mariestadstidningen gällande en Son*ja E*hn. Född 1941.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
?????

Vittnet "Hanna".
Citera
2024-08-08, 18:18
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Gissningsvis hade polisen någon form av kännedom om eller misstanke om vem eller vilka i Mariestad som höll på med droger. Det kan ju vara så att man misstänkte att gärningsmännen var påverkade vid brottstillfället.
Citera
2024-08-08, 18:45
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Det är minst sagt fascinerande att så fort ngn nämner att ev Helenas och Ulrikas närmre bekanta kan vet ngt mer än vad som sagts kommer det in trådpoliser och dömer ut det omedelbart.
Men eftersom ingen, varken Polisen eller Mästerdetektiverna (IB&Uggla här på Flashback) kommit en millimeter närmre en lösning så är det minst sagt relevant att vända stenar som kan uppfattas som känsliga

Du har mitt medhåll.
Det behövs ny input. Att utifrån det material som vi har tillgång till nu, hitta en gärningsman, det går inte. Om det materialet vi har hade räckt då hade både händelseförloppet och gärningsmannen varit avslöjade för länge sedan.
Det är nog sannolikt att folk som på håll visste vem H var, läser i tråden, men inte skriver något, men kanske har något intressant att delge.
Hur lockar man dem att komma in här? Genom saklig diskussion fri från personangrepp?
Senast redigerad av RFT 2024-08-08 kl. 18:59.
Citera
2024-08-08, 22:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Du har mitt medhåll.
Det behövs ny input. Att utifrån det material som vi har tillgång till nu, hitta en gärningsman, det går inte. Om det materialet vi har hade räckt då hade både händelseförloppet och gärningsmannen varit avslöjade för länge sedan.
Det är nog sannolikt att folk som på håll visste vem H var, läser i tråden, men inte skriver något, men kanske har något intressant att delge.
Hur lockar man dem att komma in här? Genom saklig diskussion fri från personangrepp?

De har haft ända sedan 2007-02-19 på sig. Men faktum kvarstår: De som har uttalat sig säger att Helena var en skötsam tjej - men det verkar inte duga åt dig. In absurdum drar du gång på gång upp självklarheter angående avsaknaden av information. Du är helt väck. Du vet inte ens vem Sonja Ehn var, fastän den informationen har framgått flera tiotals gånger i tråden ... Vilken agenda har du? Att vara den "tålmodige" och "behärskade" som på ett utstuderat sätt medvetet retar gallfeber på folk i tråden? Vi vet att det behövs mer information, du behöver inte krysta livmodern ur dig mer om det. För några dagar sedan föreslog jag att du kan kontakta systrarna, Pernilla med flera, men du gör ta mig fan ingenting annat än gapar och raljerar.
Citera
2024-08-08, 22:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Jag är glad över att jag tog mig tillfällen att prata med henne.
Citera
2024-08-09, 07:21
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Vilken agenda har du? Att vara den "tålmodige" och "behärskade" som på ett utstuderat sätt medvetet retar gallfeber på folk i tråden? Vi vet att det behövs mer information, du behöver inte krysta livmodern ur dig mer om det.

God morgon Ugglan!
Du har alla möjligheter att helt enkelt bara ignorera mina inlägg. I diskussioner och debatter är det ofta den bästa taktiken.
När jag tittar bakåt i diskussionerna kan jag se att det bara är du och IB som förlöjligar mina synpunkter och betraktar dem som värdelösa.
En del andra medlemmar i tråden, tycker säkert heller inte om dem, men väljer att ignorera. Samtidigt finns det de som faktiskt håller med mig i mina uppfattningar.

Du håller med mig om att det behövs ny information. Fint. Det kan finnas läsare (ej aktivt deltagande med inlägg) av tråden, vilka tillkommit på senare tid. Någon av dessa kanske har intressanta synpunkter, men upplever tråden som oseriös med ständiga personangrepp, vilka är föranledda av att trådmedlemmar inte respekterar varandras åsikter.

Ganska nyligen uttryckte Spider Rico en förhoppning om ett diskussionsklimat fritt från personangrepp och okvädningsord. Jag stödjer hen i den uppfattningen.
Med önskan om att du får en trevlig helg!
Senast redigerad av RFT 2024-08-09 kl. 07:51.
Citera
2024-08-09, 08:46
Medlem
Citat:
De har haft ända sedan 2007-02-19 på sig. Men faktum kvarstår: De som har uttalat sig säger att Helena var en skötsam tjej - men det verkar inte duga åt dig. In absurdum drar du gång på gång upp självklarheter angående avsaknaden av information. Du är helt väck. Du vet inte ens vem Sonja Ehn var, fastän den informationen har framgått flera tiotals gånger i tråden ... Vilken agenda har du? Att vara den "tålmodige" och "behärskade" som på ett utstuderat sätt medvetet retar gallfeber på folk i tråden? Vi vet att det behövs mer information, du behöver inte krysta livmodern ur dig mer om det. För några dagar sedan föreslog jag att du kan kontakta systrarna, Pernilla med flera, men du gör ta mig fan ingenting annat än gapar och raljerar.
Ugglan, lägg ner!
Även du förstår ju att motivet behöver belysas från många håll och infallsvinklar.
Du får gärna ha din bild men låt övriga få ha sin bild och skapa alternativ. Det för ju tråden framåt
Ok?
Citera
2024-08-09, 09:09
Medlem
Citat:
Jag betraktar det du säger som ett antagande. Min fråga var om det finns några faktiska uppgifter om något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in