Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Jag har skrivit en den om den tyska resp belgiska lagstiftningen i den här tråden 🙂:
(FB) Sexarbetare i Belgien får pension, föräldraledighet, sjukförsäkring och a-kassa
Jag blev inte klokare kring Tysklands lagstiftning av att läsa i den tråden... Men tack iaf.!
Det jag tänker är att det inte ska vara olagligt att sälja sex. Men att det ska fortsätta vara olagligt att köpa sex av de prostituerade som inte har certifikat.
Certifikatet visar att den prostituerade är över 18 år, inte är i trafficking, inte säljer sex som en del av självskada. Utan mår bra av arbetet och vill tjäna pengar och vill jobba som sexsäljare. Certifikatet gör det även
möjligt om den prostituerade vill för den prostituerade att betala skatt och ta del av förmånerna i välfärdssamhället. Certifikatet blir som ett "registrerat eget företag" i så fall. företagshälsovård ska de givetvis även få ta del av. Och det är alltså fullt lagligt för sexköpare att köpa sex av sexsäljare som har certifikat.
De prostituerade som inte får certifikatet, ska erbjudas hjälp ut ur prostitutionen. Och insatserna från polis etc. kan riktas mot dem och deras kunder (kunderna ska givetvis lagföras, då de gör något olagligt som köper sex av prostituerade som inte har certifikat).
Detta skulle skydda både de sexsäljare som vill jobba med det och de sexsäljare som egentligen inte alls mår bra av att jobba med det.
Har Tyskland något liknande?