2024-08-08, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Det är lagligt att misshandla om offret samtycker. Precis som med sex. Däremot vid sexköp fråntas personen mandat att avgöra om hon eller han utsatts för ett brott. Det ter sig väldigt inkonsekvent.
Det är lagligt upp till ringa misshandel. Inte av normalgraden och däröver.
Citera
2024-08-08, 21:16
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Sexköpslagen är en moral-lag kan man säga. Där moralen är att sex inte är till salu. Dvs.: lagen handlar om hur man vill att samhället ska se på detta med sexköp. Att det är en kollektiv fråga och inte en individuell fråga.

Lagar är väl i princip alltid sprungna ur moral. Vad gäller sexköpslagen är det människovärdet man vill värna om i lagen. Att ens människas sex inte är en vara som är till salu.

Jag kan förstå grundtanken men man har inte tänkt fullt ut.

Dagens system omyndigförklarar kvinnor och stämplar dom som offer.
Samtidigt som det gynnar våld och osäkerhet samt traffiking.

Helt enkelt osäkerhet för kvinnor enligt flera rapporter.
Men det är något som man blundar för då man inte vill se verkligheten.

Det är en liten klick kvinnor som drivit igenom lagen genom att smutskasta alla som inte håller med.
Citera
2024-08-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Jag kan förstå grundtanken men man har inte tänkt fullt ut.

Dagens system omyndigförklarar kvinnor och stämplar dom som offer.
Samtidigt som det gynnar våld och osäkerhet samt traffiking.

Helt enkelt osäkerhet för kvinnor enligt flera rapporter.
Men det är något som man blundar för då man inte vill se verkligheten.

Det är en liten klick kvinnor som drivit igenom lagen genom att smutskasta alla som inte håller med.

Finns även gott om män, pojkar och flickor som säljer sex. Inte enbart kvinnor.

Jag har förslag på en modifiering av rådande lag, där den över 18 år som vill sälja sex och som mår bra av det får ett certifikat som gör det lagligt att köpa sex av personen med certifikatet.
Citera
2024-08-09, 00:42
Medlem
Hur mycket kan kan förbättra prostitutionen tror ni?
Går det höja kvinnors sexlust så mycket att de får liknade sexdrift dom männen, borträknat användning av testosteron?
Citera
2024-08-09, 01:13
Medlem
Citat:
Finns även gott om män, pojkar och flickor som säljer sex. Inte enbart kvinnor.

Jag har förslag på en modifiering av rådande lag, där den över 18 år som vill sälja sex och som mår bra av det får ett certifikat som gör det lagligt att köpa sex av personen med certifikatet.

Så istället för att komplicera det som du alltid gör tomatkungen, så håller du med om att sexköp ska vara lagligt. Jag håller med dig, minus all idioti om att man bara får sälja om man mår bra av det och har ett certifikat.
Citera
2024-08-09, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boetsman
Så istället för att komplicera det som du alltid gör tomatkungen, så håller du med om att sexköp ska vara lagligt. Jag håller med dig, minus all idioti om att man bara får sälja om man mår bra av det och har ett certifikat.

Alla får sälja lagligt, precis som nuvarande lag. men det är olagligt att köpa av de som inte har certifikatet. Vilket gör att kunden måste se till att han/hon köper av en person som inte är under 18, inte är i trafficking, inte använder sexsälj i självskadesyfte etc. Utan köper sexet av någon som innehar certifikat. Ett slags "rättvisemärkt" sexköp. Detta ställer krav på sexköpare. Att faktiskt ha koll vem de köper sex av: att den har certifikatet.

Denna ide' är inte krångligare än att det finns yrken där det behövs legitimation eller liknande. Eller körkort för att få köra bil. Eller utskänkningstillstånd.

Skillnaden i mitt förslag är att det är kunden som gör något olagligt om kunden köper från någon som inte har certifikat.

En modifiering av nuvarande lag.
Citera
2024-08-09, 16:59
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Alla får sälja lagligt, precis som nuvarande lag. men det är olagligt att köpa av de som inte har certifikatet. Vilket gör att kunden måste se till att han/hon köper av en person som inte är under 18, inte är i trafficking, inte använder sexsälj i självskadesyfte etc. Utan köper sexet av någon som innehar certifikat. Ett slags "rättvisemärkt" sexköp. Detta ställer krav på sexköpare. Att faktiskt ha koll vem de köper sex av: att den har certifikatet.

Denna ide' är inte krångligare än att det finns yrken där det behövs legitimation eller liknande. Eller körkort för att få köra bil. Eller utskänkningstillstånd.

Skillnaden i mitt förslag är att det är kunden som gör något olagligt om kunden köper från någon som inte har certifikat.

En modifiering av nuvarande lag.
Tänker du dig en lagstiftning som liknar den tyska?
Citera
2024-08-09, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Tänker du dig en lagstiftning som liknar den tyska?

Berätta gärna om den tyska, för jag känner inte till den...
Citera
2024-08-09, 18:01
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Berätta gärna om den tyska, för jag känner inte till den...
Jag har skrivit en den om den tyska resp belgiska lagstiftningen i den här tråden 🙂:
(FB) Sexarbetare i Belgien får pension, föräldraledighet, sjukförsäkring och a-kassa
Citera
2024-08-09, 18:30
Medlem
Citat:
Jag har skrivit en den om den tyska resp belgiska lagstiftningen i den här tråden 🙂:
(FB) Sexarbetare i Belgien får pension, föräldraledighet, sjukförsäkring och a-kassa

Jag blev inte klokare kring Tysklands lagstiftning av att läsa i den tråden... Men tack iaf.!

Det jag tänker är att det inte ska vara olagligt att sälja sex. Men att det ska fortsätta vara olagligt att köpa sex av de prostituerade som inte har certifikat.

Certifikatet visar att den prostituerade är över 18 år, inte är i trafficking, inte säljer sex som en del av självskada. Utan mår bra av arbetet och vill tjäna pengar och vill jobba som sexsäljare. Certifikatet gör det även möjligt om den prostituerade vill för den prostituerade att betala skatt och ta del av förmånerna i välfärdssamhället. Certifikatet blir som ett "registrerat eget företag" i så fall. företagshälsovård ska de givetvis även få ta del av. Och det är alltså fullt lagligt för sexköpare att köpa sex av sexsäljare som har certifikat.

De prostituerade som inte får certifikatet, ska erbjudas hjälp ut ur prostitutionen. Och insatserna från polis etc. kan riktas mot dem och deras kunder (kunderna ska givetvis lagföras, då de gör något olagligt som köper sex av prostituerade som inte har certifikat).

Detta skulle skydda både de sexsäljare som vill jobba med det och de sexsäljare som egentligen inte alls mår bra av att jobba med det.

Har Tyskland något liknande?
Citera
2024-08-09, 20:41
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ologiskt resonemang. Om de vore avundsjuka över att andra får sex, så skulle de väl istället höja sexköp till skyarna (så att de kunde köpa sex själva = få sex), inte vilja förbjuda sexköp.

Du får nog tänka några varv till på det där.

Jag har i liknande tråd skrivit mina åsikter kring en modifiering av nuvarande lag, där de prostituerade som mår bra av yrket och gör det av egen fri vilja, får ett certifikat som gör det lagligt att köpa sex av just dessa.

Har den prostituerade inte certifikatet = olagligt att köpa sex av denna.

Detta för att få bort sexsäljande där den prostituerade tex. säljer sex i syfte att självskada etc.

Och givetvis ska det vara stränga straff för både trafficking, koppleri, hallickverksamhet etc. Det är de prostituerade som ska tjäna pengar på sexsäljandet och vilja sälja sex/må bra av att sälja sex. ingen annan ska utnyttja dem för pengar.

En modifiering av lagen vore bra, som tar hänsyn till att det finns prostituerade som gillar yrket (se bara i denna forumdel, finns några som skriver här om sina erfarenheter, de verkar gilla det) dessa borde få ha ett certifikat som gör det lagligt att köpa sex av dem.
Okej. Jag saxar från ett inlägg I tråden:
Citat:
Vi kan titta på Tyskland, som i över 20 år haft lagstiftning på plats för att göra prostitution till ett vanligt arbete. I Tyskland har man fullständigt misslyckats med det man föresatte sig. Där räknar man med att ca 3-5 % av de prostituerade prostituerar sig av fri vilja. Det finns inte ens någon tillgänglig statistik över hur många prostituerade som har sjukförsäkring. Så frågan om beskattning handlar bevisligen inte om lagstiftning och regelverk utan om andra faktorer.
Ditt förslag om certifiering påminner en hel del om den registrering som är obligatorisk i Tyskland för den som prostituerar sig. Förra året publicerades den första stora utvärderingen av den tyska modellen och i den anges att ca 3-5 % av de prostituerade är registrerade. Resten verkar i den svarta och illegala sektorn. Sexköparna struntar bevisligen i om säljaren är registrerad eller inte. Jag kan inte se hur en certifiering i Sverige skulle vara mer framgångsrik helt enkelt därför att det är väldigt få kvinnor som vill offentligt registreras som prostituerade.
Citera
2024-08-09, 20:46
Medlem
Citat:
Okej. Jag saxar från ett inlägg I tråden:

Ditt förslag om certifiering påminner en hel del om den registrering som är obligatorisk i Tyskland för den som prostituerar sig. Förra året publicerades den första stora utvärderingen av den tyska modellen och i den anges att ca 3-5 % av de prostituerade är registrerade. Resten verkar i den svarta och illegala sektorn. Sexköparna struntar bevisligen i om säljaren är registrerad eller inte. Jag kan inte se hur en certifiering i Sverige skulle vara mer framgångsrik helt enkelt därför att det är väldigt få kvinnor som vill offentligt registreras som prostituerade.

Om sexköparna struntar i om den de köper har certifikat eller inte och det visar sig att den prostituerade inte har certifikat. Så kommer sexköparen, precis som nu: riskera fängelse eller böter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in