2024-08-09, 14:18
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Sånt här är tydligen helt okej bara inte Ryssland är aktören.

Och skippa skiten om tillbaka-kaka. Våld föder våld. Detta är bara hämnd.

Men nu var det ryzzland som började hela den här skiten och får räkna med att man får tillbaka förr eller senare.
Citera
2024-08-09, 14:19
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Gott om exempel här: https://en.wikipedia.org/wiki/War_crimes_in_the_Russian_invasion_of_Ukraine#Use_ of_human_shields

Tack för svaret.
Jo, wikipedia är bra om det inte handlar om något som är omstritt eller känsligt.
Jag sökte på Ukrainian war crimes men det var soprent, lustigt va - nazister som trampar omkring och inga brott begås om man ska tro den lilla sökningen i alla fall.
Källor är bra, men man får sortera trovärdigheten även där.
Citera
2024-08-09, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Kan du länka till uppgifter om att det är 10 000-tals man det handlar om?

Kan inte länka. Men senaste officiella siffrorna som är ett par dagar gamla nu talar om upp till 6000 ukrainska soldater som befinner sig i Ryssland. Det är en pågående förflyttning så Ukraina berättar ingenting men mycket troligt (taktiskt rätt) är att flytta dit mer manskap eftersom man fått momentum och Ryssland hamnat i ett mycket besvärligt läge. Vore tjänstefel att inte utnyttja den fördelen.

Jag tror att ryssarna själva nu pratar om vilka militära enheter de identifierat i Ryssland och på det sättet också bekräftat att antalet ukrainare inne i Ryssland nu stiger snabbt.
Citera
2024-08-09, 14:21
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
https://funker530.com/video/nsfw-russian-bmp-2-lights-up-civilian-vehicle-kills-old-couple/

Duger den videon? Pensionärerna ser inte direkt aggresiva ut.

Jag förstår, en tragedi, men knappast mord.
Citera
2024-08-09, 14:22
Medlem
Upplyftens avatar
Oj, herregud. Man kan riktig känna förnedringen och bitterheten bland FB:s Z-smurfar här som vrider sig i plågor över att deras häst i gamet så totalt har misslyckats att försvara de egna gränserna

Min favorit : " Ryssland attackerar civila mål, senast 10 döda i en attack. Det är inte krig, det är övergrepp och krigsbrott. "
Senast redigerad av Upplyften 2024-08-09 kl. 14:24.
Citera
2024-08-09, 14:24
Medlem
Ukrainarna har efter 2,5 års krigande inte bara resurser nog för att hålla tillbaka ryssarna vid fronten. De har resurser nog för att skicka stora styrkor för att erövra betydande territorier inne i Ryssland.

Kriget utkämpas nu inte längre bara i sydöstra Ukraina, nu finns det även slagfält i Ryssland som båda sidor kommer att skicka resurser till.

Finns det något Rysstroll som fortfarande tycker att det är någon idé att påstå att det går bra för Ryssland?
Citera
2024-08-09, 14:24
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Kommer detta göra att Ryssland känner sig existentiellt hotat och börjar plocka fram de lite större smällarna, eller var det där bara tomma hot redan från början?

Nej ryssland är inte existentiellt hotat av självorsakat strul vid gränstrakterna till ukraina så tyvärr blir det tji för en urspårad diskussion om kärnvapen i tråden.

Ryssland kommer att svara som de fega barbarer de är och har alltid gjort. Terrorbeskjutning av civila mål med syfte att mörda civila.
Citera
2024-08-09, 14:27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
Ja, jag förtydligade då du nämnde några monader gammal, tack.
Det är nog äldre än så ja. Ser ut som om klippet kommer från när ryssarna rullande in i Mariupol. Civilbefolkningen kastar grejer på dem och då lär det ju knappast vara ukrainska tanks..
Citera
2024-08-09, 14:27
Medlem
4yoonlys avatar
Tycker detta är grymt! Jag misstänker att det är Freedom of Russia legion igen men denna gång tillsammans med Ukraina.
Antagligen kommer dom försöka stänga av kraftverket. Det kan dock sluta illa, men går det bra är det underbart! Ingen super payback för vad ryssarna gjorde i vintras, men alltid är det något.

Hört någonstans (dessa är ju samma modell som Chernobyl) att de skall vara svåra att stänga av :-)
Citera
2024-08-09, 14:29
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Nej ryssland är inte existentiellt hotat av självorsakat strul vid gränstrakterna i ukraina så tyvärr blir det tji för en urspårad diskussion om kärnvapen i tråden.

Ryssland kommer att svara som de fega barbarer de är och har alltid gjort. Terrorbeskjutning av civila mål med syfte att mörda civila.
Nu skrev jag visserligen inte att Ryssland skulle vara, utan att det möjligen skulle kunna anse sig vara existentiellt hotat, om ukrainska styrkor skulle göra framryckningar in i och lyckas ta kontroll över ryska områden.

Låt oss hur som helst hoppas att du har rätt, förutom om det där att man skulle inrikta sig på att döda civila...
Citera
2024-08-09, 14:30
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperHardStarCore
Troligen. Och målet för attacken var förövrigt hangarer/förrådsbyggnader med KAB bomber och inte planen. Attacken verkar av explosionerna och bränderna att döma ha varit riktigt lyckad dessutom.
Slava Ukraini!

Därtill så tenderar flygplan att må dåligt när det regnar ner brinnande och exploderande ammunition, delar av byggnader m.m. på eller i närheten av dem.
Citera
2024-08-09, 14:30
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Nu är ett tusental döda och ett hundratal fordon utslagna av ryska militären enligt dom.
Det pågår något i området fortfarande men att det skulle vara annat än enstaka ukrainare som skjuter civila är föga troligt, zelensky har inte heller dementerat att ukrainare skjuter på flyende civila längs flyktvägarna så det lär väl stämma?
Jag har heller inte läst någon dementi från Zelenski om att du sitter här på flashback och framför lögner... men det kanske kommer en sådan inom kort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in