2024-08-09, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Men ibland kan kvantitet slå kvalitet. Jag tänker på WWII, där de tyska tigerstridsvagnarna var överlägsen den amerikanska Shermanvagnen, men shermanvagnarna var många fler, därmed kunde de offra några för att slå ut en tigervagn.

Man kan tänka sig detsamma här, de lätta golfbilarna utrustas med pansarvärnsbärande soldater och som en stor svärm av fordon sveper de in och omringar de tyngre ukrainska fordonen. Man kan tänka sig scener liknandes den i Vilda Västern, där ett kvickt indiansk kavalleri omringar och cirkulerar kring en vagnborg.

Hur mycket kostar en stridsvagn? Ett antal miljoner antar jag. För den kostnaden fås ett stort antal sådana här lätta kinesiska stridsfordon.

Dessa ska även också vara utrustade med komfort som open air-condition, säten av högsta kinesiska kvalitet liksom en greppbar ratt.

Jag kan tänk mig ett framtida ryskt segerintåg i Kiev, där Putin + ledning gör entré till staden i just sådana här fordon. Sedan efter paraden, symboliskt åker till den närmaste golfbanan och spelar ett parti. Väst kommer ha svårt att kunna kritisera Putin då han använder sig av så miljövänligt fordon som möjligt - kanske till och med ett fordon som drivs av el.
Frågan är om el kommer att ta över som energislag för stridsfordon i framtiden?

Ja kanske det.

Isf kommer Putin att bli historisk, som pionjär, om det du skrev stämmer.
Citera
2024-08-09, 13:36
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Vet inte om du är seriös, men det tror jag inte. Inte ens Ryssar vill semestra på de villkor man semestrar i Nordkorea på.

Diktaturer och kommunistländer fungerar inte som fria länder med demokrati. Det är inte en fråga vad ryska folket vill utan vad tyrannerna vill ska visas upp. Stora grupper med ryska barn och ungdomar tvingades till Nordkorea alledeles nyligen för att diktaturerna skulle visa upp "vänskap och broderskap" mellan nationerna.
Citera
2024-08-09, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag litar på dom ryska nyheterna iallafall..
Hittills har det stämt det som sagts.
Hahaha vad har stämt överhuvudtaget?
Citera
2024-08-09, 13:38
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Kommer detta göra att Ryssland känner sig existentiellt hotat och börjar plocka fram de lite större smällarna, eller var det där bara tomma hot redan från början?
Ryssarna kanske plockar fram RS-28 Sarmat?
Citera
2024-08-09, 13:38
Avslutad
Vet inte om det är i enlighet med krigets lagar men vore det inte rimligt att skapa en intern flyktingkris i gränsprovinserna för att sätta ytterligare press på Rysslands ekonomi?
Citera
2024-08-09, 13:39
Avstängd
psychicsailors avatar
Jag efterlyste ju lite mer konkreta påståenden från en del i tråden. Här är bra input från ett Twitter-konto och dess svar:

"1/ Does Ukr hold land in Kursk region by a set date?
2/ Has it forced Russia to commit outside reserves?
3/ What is the net attrition in each side's reserves?
4/ What is cost to Ukraine in Pokrovsk?
5/ Has Ukr changed Kremlin attitudes to costs of long war? (Hard to measure)"
9) Does it change the public sentiment? [i väst, och med vilket mått? t ex en opinionsundersökning som ska visa vänd trend eller uppgång (för hittills 2024 har det försvagats i flera undersökningar, Sverige är en outlier).
https://x.com/shashj/status/1821853123649949811

Psykologisk effekt kräver detta som fundamenta för att vara varaktig/strategisk.
Citera
2024-08-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
Allt vi gör i tillvaron är kompromisser. Nu har det ju inte behövts mer fram tills nu.Men Ukraina får nu en mycket längre front. Nu tror jag att Ryssland kommer att fundera över att man behöver ha buffertar över hela linjen och det blir tyvärr Ukraina som kommer att få släppa till dessa.

Hur tänker du här?
Blir fronten bara längre på den ena sidan, den Ukrainska? Rimligtvis måste även rysshelvetet få en längre front.
Citera
2024-08-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag efterlyste ju lite mer konkreta påståenden från en del i tråden. Här är bra input från ett Twitter-konto och dess svar:

"1/ Does Ukr hold land in Kursk region by a set date?
2/ Has it forced Russia to commit outside reserves?
3/ What is the net attrition in each side's reserves?
4/ What is cost to Ukraine in Pokrovsk?
5/ Has Ukr changed Kremlin attitudes to costs of long war? (Hard to measure)"
9) Does it change the public sentiment? [i väst, och med vilket mått? t ex en opinionsundersökning som ska visa vänd trend eller uppgång (för hittills 2024 har det försvagats i flera undersökningar, Sverige är en outlier).
https://x.com/shashj/status/1821853123649949811

Psykologisk effekt kräver detta som fundamenta för att vara varaktig/strategisk.
Det enda jag säkert kan säga är att det är alldeles för tidigt, för att man ska kunna slå fast det du frågar om.
Citera
2024-08-09, 13:43
Medlem
Yays avatar
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1ent1c8/a_column_of_russian_military_equipment_was_broken/

Rysk kolonn sönderbombad i Kurshchyna Ryzzland
Citera
2024-08-09, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Men ibland kan kvantitet slå kvalitet. Jag tänker på WWII, där de tyska tigerstridsvagnarna var överlägsen den amerikanska Shermanvagnen, men shermanvagnarna var många fler, därmed kunde de offra några för att slå ut en tigervagn.

Man kan tänka sig detsamma här, de lätta golfbilarna utrustas med pansarvärnsbärande soldater och som en stor svärm av fordon sveper de in och omringar de tyngre ukrainska fordonen. Man kan tänka sig scener liknandes den i Vilda Västern, där ett kvickt indiansk kavalleri omringar och cirkulerar kring en vagnborg.

Hur mycket kostar en stridsvagn? Ett antal miljoner antar jag. För den kostnaden fås ett stort antal sådana här lätta kinesiska stridsfordon.

Dessa ska även också vara utrustade med komfort som open air-condition, säten av högsta kinesiska kvalitet liksom en greppbar ratt.

Jag kan tänk mig ett framtida ryskt segerintåg i Kiev, där Putin + ledning gör entré till staden i just sådana här fordon. Sedan efter paraden, symboliskt åker till den närmaste golfbanan och spelar ett parti. Väst kommer ha svårt att kunna kritisera Putin då han använder sig av så miljövänligt fordon som möjligt - kanske till och med ett fordon som drivs av el.

Ja, det där kan ha fungerat före drönartiden, men nu är de helt enkelt fruktansvärt sårbara för drönare så de kommer ingen vart utan exploderar på lagom avstånd så att säga.
Citera
2024-08-09, 13:44
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Den övriga fronten är ju ganska låst redan. Så vi får se vem som får övertaget på den nya fronten nu inne i Ryssland. Ryssarna lär blåsa på med allt vad de har för att få kontroll över läget och vi kan förvänta oss mycket hårda strider.

Men just nu är det fördel Ukraina. De är förberedda, de har militär utrustning väl lämpad för rörliga strider och de har också fördelen att de kan välja sina mål längs med hela den rysk-ukrainska gränsen där de redan sen tidigare har försvar på plats, vilket nu ryssland inte hade.

Så Ukraina leker rövare nu inne i Ryssland och orsaker skador av ofantliga mått på alla sätt och vis innan Ryssland eventuellt återfår kontrollen. Priset kommer troligen bli extremt högt. Vi ser redan nu att Ukraina mycket lätt bombar sönder de ryska förstärkningarna som är extremt utsatta när de ska förflytta sig till ett slagfält där en armé redan finns och väntar.

Ja initialt Ukrainsk fördel. Men strategiskt lär det ta en ände med förskräckelse tänker jag.
Citera
2024-08-09, 13:45
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballe8
Nu är det dags för Vladimir att ta i med hårdhandskarna. Visa vem som bestämmer. Med tanke på att väst stöttar Ukraina med pengar och vapen så är nu väst legitima mål. Man anfaller inte Ryssland bara sådär. Detta är en terrorattack från Ukrainas och västs sida.

Vladimir bör hämnas genom att bomba västländska mål. Eiffeltornet i Paris, Ströget i Köpenhamn, Olympiastadion i Berlin, Operahuset i Sydney, Kaknästornet i Stockholm. När väst fattar att det är Vladimir som bestämmer så kommer de inte våga stötta Ukraina längre. Då kommer de se om sitt eget hus.

Det är nog ingen bra idé, av någon underlig anledning så bor maktelitens barn inte i Ryssland.
Utan just i de städer du nämner.

https://www.brusselstimes.com/220076/kremlin-kids-living-it-up-in-the-west

Lite som mänskliga sköldar för västs räkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in