Citat:
Ursprungligen postat av
Charlatanery-end
Hur länge tror ni här i tråden att Ukraina kommer klara av att hålla det lilla området, om de fortfarande är kvar där och håller det, som de anföll och "tog"?
Kommer de att hålla det i längre än en vecka eller två tror ni?
Det är alldeles för tidigt att säga. Vi vet ju inte ens hur mycket man gått in med. Det
verkar som gör ett allvarligt försök att uppnå stora operativa mål och den minsta styrka vi hört om är två brigader och det finns rykten om 4, ja t.o.m 8 brigader. Detta är alltså iaf något "stort" och inte en enkel gränsräd. Kvar är de alldeles säkert, av rent logistiska skäl då det uppenbarligen vällt in material i Kurs i omkring två dygn nu. Ganska mycket är frågetecken just nu och "allt" är möjligt, inklusive att man avser att dra sig
helt tillbaka till gränsen. Men det förefaller inte troligt, utan man avser nog att bita sig kvar för stunden. Det är inte ett litet område, utan det är minst 135 km² och upp till över 300 km². Man gräver nog där man står, men rimligtvis inte vid absoluta frontlinjen och jag tror inte tanken är att falla tillbaka redan och börja försvara (det tar ju trots allt viss tid att bygga försvarsverk). Så än så länge är det nog 100% manöverkrig. Huruvida avsikten är att ta något för att hålla det och iaf vad är högst oklart i nuläget och det är inte bara jag som kliar mig i huvudet och funderar. Ukraina säger inget i nuläget, vilket inte är konstigt. Det kommer alltså ta ytterligare en tid innan vi får en bra bild över vad som faktiskt pågår.