2024-08-09, 12:08
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Jag vet, vi alla vet.

Var nyss i FB-gruppen Essie - vad vi vet, det är flera som har skickat tips till "Uppdrag granskning". Även jag för några dagar sen. Djurmisshandel på assistanshund, vårdskandal, olika brott (hur många är det egentligen?). Det här kan journalisterna absolut inte släppa!
Jag tvivlar på att UG eller liknande granskar det här innan man vet vad som hänt med Essie, det är för lite fakta om hunden ännu. Möjligen att man kan göra något av alla turer runt A.
Citera
2024-08-09, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Jag tvivlar på att UG eller liknande granskar det här innan man vet vad som hänt med Essie, det är för lite fakta om hunden ännu. Möjligen att man kan göra något av alla turer runt A.

De kommer inte att granska. De har fått tips om ännu värre saker som de inte gjort något av.
Och som du säger, Essie är inte hittad. Hjärtströsslarna kan gå ut i skogen o marker runt farfars hus o sommarstuga o titta efter en grav.
Citera
2024-08-09, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas

Så tror jag också men det är bra att samla ihop all material redan nu eftersom det är så enorm och komplex. Den som släpper reportagen först kommer få många tittare.
Den här tråden har en 1 miljon visningar.
Citera
2024-08-09, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Har inte läst allting men skulle gärna ha ett klarläggande på detta:

Enligt den officiella versionen släpptes Essie ut på gräsmattan för att ”nattkissa”, varvid övervakningskamerorna plötsligt slutade fungera. När CÖ skulle släppa in henne igen (några minuter senare) fanns hon inte där. Då hade å andra sidan kamerorna påpassligt satt igång igen (eller slutat lagga, eller vad felet än var).

MEN: Vad CÖ då gör är inte att bli överraskad och ropa på Essie, ropa på sin man (alternativt ringa om han inte är där), springa bort till öppningen i häcken för att se om hunden finns på andra sidan, bli uppjagad. Istället plockar hon in sittdynor i lugn och ro, enligt en filmsnutt som familjen själv lagt ut.

Är detta korrekt noterat?
Rörelsecensor kamera var det. Den filmar bara när det rör sig inom det område den täcker.
Citera
2024-08-09, 12:25
Medlem
Teklanissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Jo, det vet jag. Men det är lika många poäng på att förelägga en brist på en hund som en pensionär äger som att ge ett föreläggande på en stor grisuppfödare.
Skillnaden är att pensionären varken vet eller har råd att anlita ett ombud medan grisuppfödaren har det. Så vilket tror du man väljer?

Sedan förekommer mycket kompisskap och jäv. Chefen bryr sig inte och inspektörerna hittar på egna anmälningar samt sitter på möten för att lägga till brister som inte finns vid ett kontrollbesök.
Nu är det inte grisfarmare och andra stora djurbesättningar jag syftar på utan just exakt ett pensionärsfall med minst 30 anmälningar i bagaget och avel med genetiskt svårt skadade djur. Dvs enkla fall på så sätt att det är en enstaka person som gör fel utan vare sig backning eller pengar. Länsstyrelsen borde ha kunnat göra mer för dessa djur än de gjort.
Senast redigerad av Teklanissen 2024-08-09 kl. 12:46.
Citera
2024-08-09, 12:29
Medlem
vemedinmas avatar
Kan någon reda ut mina frågetecken?
Maj -22 kom artikeln ut om "eva" som blev utslängd från sitt boende. Som då skulle flyttat hem till föräldrarna. Var det inte i början av 23 som A blev utslängd pga skyddstopp? Varifrån blev hon utslängd maj 22? För det är väl kartlagt att artikeln handlade om henne?
Citera
2024-08-09, 12:35
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasmunken
Många gånger är det chefen som står för anmälan. Det manliga namnet i anmälan är tidigare chef på boendet, J.S.

De två grövsta händelserna är inte medtagna.
Ouch, jag tyckte de olika anmälningarna var grova nog. Där ser man
Citera
2024-08-09, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Det står medarbetare. Frågan är om hon hade någon form av arbete på Coop som daglig verksamhet...
På vårat Coop där jag bor så finns det några som går runt och städar med Samhalltröja. Har sett att det finns Samhallarbetare på Willys också.
Citera
2024-08-09, 12:38
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agata007
På vårat Coop där jag bor så finns det några som går runt och städar med Samhalltröja. Har sett att det finns Samhallarbetare på Willys också.
Fast alla som jobbar på Samhall bor inte på LSS.
vissa har fysiska funktionshinder enbart. Men det är mycket möjligt att många som har LSS även jobbar på samhall
Citera
2024-08-09, 12:46
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Kan någon reda ut mina frågetecken?
Maj -22 kom artikeln ut om "eva" som blev utslängd från sitt boende. Som då skulle flyttat hem till föräldrarna. Var det inte i början av 23 som A blev utslängd pga skyddstopp? Varifrån blev hon utslängd maj 22? För det är väl kartlagt att artikeln handlade om henne?

Händelsen som föranledde skyddsstopp ägde rum i april.

Citat:
Martin heter egentligen något annat. Tisdagen 12 april blev Martins dotter Eva (också fingerat namn) körd till psykakuten i Uppsala av polis. Eva fick inte bo kvar längre i sin lägenhet i gruppbostaden i Enköping.
Citera
2024-08-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teklanissen
Nu är det inte grisfarmare och andra stora djurbesättningar jag syftar på utan just exakt ett pensionärsfall med minst 30 anmälningar i bagaget och avel med genetiskt svårt skadade djur. Dvs enkla fall på så sätt att det är en enstaka person som gör fel utan vare sig backning eller pengar. Länsstyrelsen borde ha kunnat göra mer för dessa djur än de gjort.

OT
Och hur skulle jag veta vilket fall du syftar på? Dessutom får anställda inte kolla handlingar hur som helst. Det är tjänstefel.
Citera
2024-08-09, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Händelsen som föranledde skyddsstopp ägde rum i april.
Finns det något i belastningsregistret på A.
Det måste ha skett något riktigt galet eftersom personalen på boendet inte klarade av henne.
Om hon har våldfört sig på någon så har väl en polisanmälan gjorts kan man tycka.
Ett LSS kastar inte ut någon i första tagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in