2024-08-07, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Det jag hittar som kan förklara varför dem flesta svenska domstolar inte följer Finska EUD beslutet
är nedan:

"
I lagen (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning (”dataskyddslagen”) finns en påminnelse om hur denna avvägning ska ske i svensk rätt. Dataskyddslagen anger bland annat att dataskyddslagstiftningen inte ska tillämpas i den utsträckning det skulle strida mot bestämmelserna i YGL och tryckfrihetsförordningen (1949:105)
"
Läser man Swea hovrätt samt Hovrätten i Övre Norrland beslut så finns där argument varför ovan undantag inte gäller brottsdomar.

Då återstår frågan, varför resten av domstolarna inte följer både Latvias o Finlads EUD beslut?

I dataskyddslagen har de använt sig av direktivet artikel 86 för att kunna göra undantag. Sverige har felaktigt helt uteslutit direktivet och ansett att YGL och TF har företräde. De har inte tagit de hänsyn till enskilda personer som direktivet avser att skydda. Lagstiftarna har nog inte haft klart för sig eller fullständigt struntat i GDPR:s avsikt. De har sett artikel 86 i direktivet som ett frikort att göra som de vill i alla fall ( Offentlighetsprincipen ). Det står i vissa EU-domar att eu direktiven har företräde framför enkilda länders grundlagar, men där har vi nog haft en svårighet. Dömmande verksamheter, myndigheter, vågar helt enkelt inte agera på ett sätt som anses strida myt YGL, TF och för den delen offentlighets och sekretesslagen. Kammarätten har å sin sida numera börjat klargöra att EU-domarna faktiskt har företräde.

Vad som egentligen skulle krävas är att vi börjar skriva till domstolarna och säga till dem att de ska följa EU-domarna och om de vägrar överklaga detta till kammarrätten. Sätta press på dem att fatta ett beslut som man sedan hoppas de följer.
Citera
2024-08-08, 16:32
Medlem
Igår la regeringen upp ett inlägg om arbetslösheten i Sverige som är högre än någonsin och de fortsätter tjata om utbildning och att lära sig det svenska språket, jag kunde inte hålla mig från att bli irriterad då de aldrig nämner något om hur de ska få tidigare dömda in på arbetsmarknaden igen.
Citat:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/08/hogsta-arbetslosheten-pa-tio-ar-undantaget-pandemin/

Högsta arbetslösheten på tio år, undantaget pandemin

Med det sagt så har jag idag kontaktat ett stort antal riksdagsledamöter för att uppmärksamma dem på det allvarliga problemet med privata aktörer som ägnar sig åt bakgrundskontroller utan att tillämpa några gallringsrutiner. Mitt syfte är att göra politikerna medvetna om att dessa aktörer bidrar till arbetslöshet och uppmana politikerna att agera mot denna praxis, som fortsätter att skapa stora hinder för tidigare dömda personer att återintegreras i arbetslivet, trots att deras brott har gallrats ur polisens belastningsregister.

Glädjande nog har jag fått positiv respons från de ledamöter som har svarat på mitt meddelande. Det är tydligt att det finns en medvetenhet om problematiken och en vilja att göra något åt den. Ju fler som blir medvetna om hur detta påverkar arbetslösheten för tidigare dömda, desto större är chansen att vi kan få till stånd en förändring som möjliggör för fler människor att få en rättvis chans att komma tillbaka till arbetslivet. Sen får vi väl se om deras medvetenhet blir till verklighet.

Såhär skrev jag till dessa politiker runt om i landet.
Citat:
Hej,

Jag önskar framföra en viktig fråga rörande arbetslösheten i Sverige och en av de faktorer som bidrar till den, som ofta förbises: privata bakgrundskontrollföretag.
Medan språkliga hinder och utbildningsnivåer ofta diskuteras, finns det ytterligare en betydande faktor som påverkar möjligheten för individer att komma in på arbetsmarknaden. Sverige är det enda landet i EU som tillåter privata företag att hantera och spara information om brott.

I övriga EU-länder är detta en uppgift som endast myndigheter får utföra. Ett exempel på ett sådant privat företag i Sverige är Verifiera, som utför bakgrundskontroller utan att någonsin gallra information om brott.

Som en individ som dömdes för snatteri vid 18 års ålder har jag personligen upplevt hur detta brott ständigt förföljer mig, trots att jag sedan dess har utbildat mig och erhållit 300 högskolepoäng. Informationen om mitt brott finns fortfarande kvar i Verifieras, bakgrundskollen.se och Mrkolls databas, och arbetsgivare som använder deras tjänster får ständigt tillgång till denna information. Trots att vissa brott kan ha gallrats ur polisens belastningsregister så fortsätter det att påverka en dömd människas möjligheter att hitta arbete. Detta gör det mycket svårt för mig, och många andra i liknande situationer, att återintegreras i samhället.

Det är enligt min mening helt oförståeligt att det saknas gallringssystem för dessa privata verksamheter. Ett brott begånget i ungdomsåren bör inte följa en person genom hela livet. Människor behöver få en andra chans att gå vidare och förbättra sina liv, men det nuvarande systemet hindrar detta genom att permanent spara brottsinformation.

Jag uppmanar er att överväga eller lyfta frågan om införandet av gallringsrutiner även för privata bakgrundskontrollföretag. Ett rättvist system bör tillåta individer att få sina brott gallrade efter en viss tid, på samma sätt som sker i polisens belastningsregister. Endast då kan människor ges en verklig möjlighet att återintegreras i samhället, skaffa ett arbete och bidra till samhällsekonomin.

Har regeringen funderat över detta problem?
Jag anser att det är en fråga som förtjänar omedelbar uppmärksamhet och åtgärd.

Med vänliga hälsningar,
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2024-08-08 kl. 16:36.
Citera
2024-08-08, 16:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Igår la regeringen upp ett inlägg om arbetslösheten i Sverige som är högre än någonsin och de fortsätter tjata om utbildning och att lära sig det svenska språket, jag kunde inte hålla mig från att bli irriterad då de aldrig nämner något om hur de ska få tidigare dömda in på arbetsmarknaden igen.

Med det sagt så har jag idag kontaktat ett stort antal riksdagsledamöter för att uppmärksamma dem på det allvarliga problemet med privata aktörer som ägnar sig åt bakgrundskontroller utan att tillämpa några gallringsrutiner. Mitt syfte är att göra politikerna medvetna om att dessa aktörer bidrar till arbetslöshet och uppmana politikerna att agera mot denna praxis, som fortsätter att skapa stora hinder för tidigare dömda personer att återintegreras i arbetslivet, trots att deras brott har gallrats ur polisens belastningsregister.

Glädjande nog har jag fått positiv respons från de ledamöter som har svarat på mitt meddelande. Det är tydligt att det finns en medvetenhet om problematiken och en vilja att göra något åt den. Ju fler som blir medvetna om hur detta påverkar arbetslösheten för tidigare dömda, desto större är chansen att vi kan få till stånd en förändring som möjliggör för fler människor att få en rättvis chans att komma tillbaka till arbetslivet. Sen får vi väl se om deras medvetenhet blir till verklighet.

Det är ren idioti om de inte gör något åt det.

Över 110K människor i Sverige lagfördes för brott 2023.
Delvis utesluts cirka hundratusen människor per år, för alltid, från arbetsmarknaden i Sverige.
Då räknar vi inte ens in föregångna år.
Är det rimligt?

I statistiken över personer lagförda för brott redovisas de lagföringsbeslut som fattats av åklagare och domstol under ett kalenderår, det vill säga fällande domslut, godkända strafförelägganden och meddelade åtalsunderlåtelser.
Citera
2024-08-08, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det är ren idioti om de inte gör något åt det.

Över 110K människor i Sverige lagfördes för brott 2023.
Delvis utesluts cirka hundratusen människor per år, för alltid, från arbetsmarknaden i Sverige.
Då räknar vi inte ens in föregångna år.
Är det rimligt?

I statistiken över personer lagförda för brott redovisas de lagföringsbeslut som fattats av åklagare och domstol under ett kalenderår, det vill säga fällande domslut, godkända strafförelägganden och meddelade åtalsunderlåtelser.

Regeringen lever i förnekelse som inte tar upp detta problem med tidigare dömda och arbetslöshet. De bara ältar och ältar, utbildning och svenska språket. Börjar bli så tröttsamt.
Citera
2024-08-08, 16:49
Avslutad
Citat:

Fint att du orkade. Tack.

Tänk på att vi har en Centerpartiledare (även om han inte är mångas favorit) som är dömd för misshandel, t.ex.

edit: Bra skrivet.
Citera
2024-08-08, 16:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinoBladsson
Fint att du orkade. Tack.

Tänk på att vi har en Centerpartiledare (även om han inte är mångas favorit) som är dömd för misshandel, t.ex.

edit: Bra skrivet.

Den partiledaren blev dock dömd långt innan de här system fanns på plats och kunde göra en lång karriär som politiker först, och sedan vid rekryteringen till alla hans tjänster inte diskrimineras av ett HR-system där han lyste rött.

Vi har även en KD-ledare som är dömd.
För henne kommer dock allt gå bra då hon kommer antagligen bli lobbyist efter sin politiska karriär, som övriga.
Citera
2024-08-08, 16:59
Medlem
Citat:

Bra initiativ! Var det ledamöter från partier som var mer positiva än andra eller kändes det positivt från flera håll?
Citera
2024-08-08, 17:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Den partiledaren blev dock dömd långt innan de här system fanns på plats och kunde göra en lång karriär som politiker först, och sedan vid rekryteringen till alla hans tjänster inte diskrimineras av ett HR-system där han lyste rött.

Vi har även en KD-ledare som är dömd.
För henne kommer dock allt gå bra då hon kommer antagligen bli lobbyist efter sin politiska karriär, som övriga.

Det har du rätt i, Demirok är dömd 94 och 99. Han hade tur att det inte var några år senare.
Citera
2024-08-08, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs145
Bra initiativ! Var det ledamöter från partier som var mer positiva än andra eller kändes det positivt från flera håll?

Skickade mailet runt kl 13 idag har har fått 2 svar så har inte tillräckligt med svar för att göra en analys. De som har svarat har varit vänsterpartier och det har varit positivt. Inget svar från höger ännu.
Citera
2024-08-08, 18:00
Medlem
Citat:

Bra initiativ!
tyvärr tror jag inte det kommer göra mycket mer än att de blir informerade. Jag har under åren hört av mig flera gånger till olika politiker och myndigheter, vissa besvärar sig inte att svara ens medan andra svarar att det behöver diksuteras och ses över, klassiska svaret. Förra regeringens utredningar gällande förslag om grundlagsändring beskrivs redan hur bekymmersamt det är med dessa databaser och hur det kan försvåra för individen och även anhöriga. Men ändå röstades det ner två gånger.

Dock tycker jag det alltid är bra att göra anmälan, klagomål och kontakta olika organ för att informera om detta problem även om det kan kännas förgäves.
Kolla bara idag hur långt vi har kommit. Jag skulle säga att det närmar sig slutet för databaserna.
Citera
2024-08-08, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BevinLee
Om du söker på din adress samt ratsit i Googles sökfält - är du då helt borttagen eller står det "dold träff"?

Du skrev inte till mig fast jag tog bort mig från ratsit. Med bank-id så försvinner man från det "offentliga" sökregistret i 30 dagar. Nu står det precis som du skrev - "dold träff," men samtidigt står det att om man ändå vill sticka näsan i röven på någon så krävs ett konto hos dem som dessutom är gratis, etc. Numera verkar också biluppgifter.se länka till just ratsit. Söker man då upp ett regnr. så är det just Dit man kommer. Tidigare så hamnade man ingenstans eftersom fordonsägaren hade dolt sina uppgifter.
Senast redigerad av Centurion77 2024-08-08 kl. 18:20.
Citera
2024-08-08, 18:26
Medlem
Jag vill meddela att även jag har tagits bort från några av sidorna efter att jag kontaktat de och hänvisat till senaste tidens utveckling och hotat med stämning om inte mina uppgifter helt tas bort inom en tid.

Sidor jag helt tagits bort ifrån:
Mrkoll
Ratsit
Upplysning.se
Birthday
Juno

Mrkoll tog bort mina uppgifter dagen efter jag skrev till de, utan att ha svara på mitt mejl. Dock tog det några dagar tills uppgifter från sökfunktionen togs bort. Verkar ta lite tid till systemet tar bort helt och hållet.

Ratsit svarade att jag själv kunde ta bort mig från deras sida via bankid och bifogade en länk som gick till att ta bort ens uppgifter via det "öppna söket". Jag svarade att jag begär att tas bort helt från Ratsit och inte bara från det öppna söket som bilagan de bifogade leder till och hänvisade igen till artikel 17 i dataskyddsförordningen och återigen hotade med stämning.
De svarade att de ville att jag skickar bild på min id-handling för att kunna styrka att det är jag och sedan tar bort mina uppgifter. Jag svarade med att jag inte kommer skicka bilder på min id-handling då det är en privat handling. Jag påminde att uppgifter om mig inhämtats utan mitt medgivande vilket redan bryter mot gdpr och att de ännu en gång bryter mot lagen när de efterfrågar ännu mer privata och känsliga uppgifter. Jag fick svar dagen efter att de tagit bort mina uppgifter.
Dock såg jag att uppgifter fanns kvar vid "sökfunktionen" där man kunde även trycka på en länk för att beställa lönekoll.
Jag hörde av mig igen och tackade för att de tillmötesgick min begäran och påtalade att jag vill tas bort helt, även från sökfunktionen. Kort efter var jag helt borttagen från Ratsit.

Upplysning.se tog bort mig några dagar efter jag kontaktat de utan att meddela mig om det.

Birthday tog bort samma dag som jag begärde. De svarade ganska konstigt och påstod att de redan tagit bort mina uppgifter första gången jag kontaktade de och undrade om jag menade google sökningar och erbjöd att hjälpa till att även ta bort sig därifrån.
Jag svarade med att det var första gången jag begärde borttagning på detta sätt och att uppgifter om mig inte finns på google sedan länge, men tackade för att de tillmötesgick min begäran.

Juno svarade kort efter att de tar bort alla uppgifter de har om mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in