2024-08-08, 23:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jo, faktiskt så finns det belägg för det. Framförallt i Arbetsmiljöverkets dokument. Så det får nog betraktas som en sanning.

Nej, det finns inte belägg för det där. Dokumentet gäller ett gruppboende och det är tydligt att det är flera olika personer som omskrivs, och ingen av dem är identifierbar. Dock omnämns någon eller några av dem ha ett jobb, och det är vi väl rätt säkra på att dottern aldrig haft. Så det är tydligt att dokumentet rör flera olika personer.
Citera
2024-08-08, 23:11
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Självklart ska kommunen lita på den info den får. Där är vi båda överens. MEN som vi sagt tidigare, inom LSS ska man föra journal. A var mer än 20 när hon kom till Enköping. Det finns absolut ingen som helst brist på information. Inte ens i närheten av det. Om det ändå, mot förmodan skulle ha funnits en brist på information, så är det absolut inget som familjen kunnat påverka, överhuvudtaget. Inte ens i närheten av det.
Så skyller man på brist på information, så borde man ha fått sparken innan man avslutat den meningen, och aldrig jobba inom vård och omsorg igen, i någon egenskap, för då är man så värdelös att man är livsfarlig. Alternativt akutanmäla tidigare verksamhet till IVO, och sett till att myndigheten utfört en tillsyn inom ett par timmar.

Har du tillgång till info vi inte har om dokumentation får du gärna delge oss. Och det är självklart att P och C ska se till att de som ska ge henne vård har korrekt info. Kvinnan kan inte föra sin talan och berätta själv, det är ju därför hon har förvaltare.

Den här frågan har ältas tillräckligt. Om ny information tillkommer kan det vara intressant att ta upp igen.
Citera
2024-08-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenOldie
Tack, man lär sig något nytt varje dag. Det är svårt att gissa hur ett eventuellt avlivande har gått till. Det finns ju många möjligheter.
Ja det gör ju det. men denna metod blir det ju inte så mycket blodspillan samt ljudlös. Jag tjatar på om detta med telefonlistor. Har P Ringt morfar på kvällen när hunden försvann( iofs. vet man ju inte NÄR hunden försvann) det är ju bara den" Trasiga" filmkameran som påstår det . Men OM så är ju telefon listan bra att ta in. Och en annan sak som P kanske inte tänkt på är att om man lämnar in oriktiga uppgifter eller inte medverkar i försäkringsfallet kan försäkringsbolaget avböja på oriktiga uppgifter eller att försäkringstagaren ej medverkar i skadeärendet. . . jag vill se hur detta slutar. Jag hoppas Essie lever men jag tror inte det om jag skall vara ärlig. men jag vill hemskt gärna veta hur hon i så fall hade det sina sista dagar i livet. Eller kanske inte
Citera
2024-08-08, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malaquena
Mer assistenter är inte en medicinsk åtgärd.

Nej. Men om kvinnan nu mått bra så hade det ju räckt med den bemanningen som finns idag, eller hur?
Jag har jobbat med grovt våldsamma personer med funktionstörning o vi var 2 stycken dagtidare på 8 personer samt 1 vaken natt. Funkade hur bra som helst. På natten var det dock manlig personal på en avdelning. Några av de boende där vägde ganska mycket o var starka när de fick utbrott.
Citera
2024-08-08, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Jag ställde frågan innan om kvinnan sagt att hon vill flytta till en bunker utan aktiviteter. Du svarade aldrig. Även här ska gon väl ge sitt samtycke med det resonemanget?

En undran, tycker du det är bättre att folk har ångest eller kanske får någon medicin för det så personen blir o känner dig lite bättre?

Det kanske jag inte gjorde nej. Det är bra att ni påminner mig om vad jag missar att svara på. Just nu är det så att jag bommar saker. Det är bara för att det är en sådan vecka eller period i mitt liv, och inget taskigt menat.

Nej, när det gäller var man blir placerad inom LSS, så har man faktiskt inte rätten att bestämma det. Vi utredde den frågan för något år sedan, mycket ingående, utav lite olika orsaker i en av kommunerna. Som boende inom LSS, så har man rätt att avböja insatsen eller finna sig i att bli placerad av kommunen. Det är tråkigt, det borde inte vara så, och det är så för att Sverige ställer för lite krav på sin offentliga verksamhet. Åter så är det rättspraxis, och det beror på att domstolen är för flat för att peka med hela handen. Klart att man har en självbestämmande även där, men som sagt så är praxis klar.

Jag personligen, och som ni kanske märkt, anser ofta att vi i Sverige har överanvänt medicin. Väldigt ofta använder sig vården av medicin, inte för att det skulle vara bäst utan för att det är enklast och kräver minst insatser. Det har gett problem, med beroende och folk som många år levt med problem man inte skulle ha behövt. Det är till viss del på väg att vända, alldeles för långsamt, men ändå till viss det. Att behandla tillfälliga bekymmer, eller i en akut fas med medicin är givetvis inget fel. Men det finns människor inom SoL och LSS som tagit antidepressiv eller ångestdämpande läkemedel i 10-20-30 år, istället för att få hjälp med daglig sysselsättning, sociala aktiviteter och ett kvalitativt stöd i tillvaron.

Men visst, är det ett medicinskt bekymmer så ska man givetvis äta medicin, jag äter till exempel Levaxin själv. Men medicin ska inte användas för att hantera brister i verksamheten eller underbemanning inom vården.
Citera
2024-08-08, 23:16
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det dyker bara upp fler och fler oegentligheter kring Hundhjälpen i Uppland i detta ärende.

I ett inlägg den 28 Juli så skriver Hundhjälpen bland annat följande

Hundjälpen påstår alltså att de har förvissat sig om att ingen risk för våld föreligger med dottern som brukare av Essie.

Hundhjälper påstår vidare att

De skulle alltså aldrig ha sålt en hund om det förelåg minsta risk att dottern kunde bli utåtagerande.
Det får alltså inte föreligga någon risk alls, inte minsta risk. För då påstår Hundhjälpen att de inte säljer någon hund.

De förklarar också att de upprättat en anmälan till SBK och till Länsstyrelsen.

Avslutningvis säger Hundhjälpen följande

Hundens välfärd är för oss det viktigaste och har högsta prioritet.

Mer än en månad innan de säger detta om hundens välfärd som högsta prioritet, har de gjort en anmälan med allvarliga anklagelser om våld emot hunden.

Ändå sitter de i Enköpingsposten efter att de har gjort anmälan om våld, och säger att de hoppas att hunden kommer tillbaka till familjen.

Det där om att Hundhjälpen mörkar för alla i sin omgivning att de har gjort en anmälan till Länsstyrelsen, det påtalade jag redan igår. De kontaktade inte pappan och berättade, och de sa ingenting till Enköpingsposten utan sa istället att de hoppades att hunden skulle komma tillbaka till familjen. Sedan vänder de på kappan och säger att de aldrig skulle ha skickat en hund dit om de hade vetat vad de nu vet, men det visste de ju när de sa att de hoppades att hunden skulle komma tillbaka till dottern. De hoppades att Essie skulle komma tillbaka till dottern, trots att de påstår att hunden blev utsatt för allvarlig våld hos dottern!

Och nu till kvällens avsöjande.

Hundhjälpen visste redan från början, innan de skickade Essie till dottern, att hunden där riskerade utsättas för våld och att hunden behövde ständig övervakning av någon annan, när hunden var med dottern, för att skyddas från dottern och hennes "problem".

Detta har Hundhjälpen själva berättat!

Hundhjälpen berättade för Länsstyrelsen att de visste att hunden måste skyddas för att "barnet" har de problem som finns!

Så här står det i den upptagning av Hundhjälpens anmälan som Länsstyrelsen har gjort:

Hundhjälpen har alltså varit mycket väl medvetna om att det ALLTID måste finnas någon som kan SKYDDA Essie från dottern.

Det är utan tvekan så att Hundhjälpen ljuger oss alla rakt upp i ansiktet när de påstår att

För det vet vi nu att de visste redan från början!

Man undrar vad det är som hundhjälpen egentligen vill dölja, för något är det helt klart!

Här finns Länsstyrelsen upptagning av Hundhjälpens anmälan, samt Hundhjälpens egna ord enligt ovan, på deras facebookhemsida.

Länsstyrelsen Tjänsteanteckning

Hundhjälpen Assistanshundar Facebook

Du är sen på bollen. HH:s inlägg har redan debatterats flera gånger om i tråden.
Citera
2024-08-08, 23:20
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Ja det gör ju det. men denna metod blir det ju inte så mycket blodspillan samt ljudlös. Jag tjatar på om detta med telefonlistor. Har P Ringt morfar på kvällen när hunden försvann( iofs. vet man ju inte NÄR hunden försvann) det är ju bara den" Trasiga" filmkameran som påstår det . Men OM så är ju telefon listan bra att ta in. Och en annan sak som P kanske inte tänkt på är att om man lämnar in oriktiga uppgifter eller inte medverkar i försäkringsfallet kan försäkringsbolaget avböja på oriktiga uppgifter eller att försäkringstagaren ej medverkar i skadeärendet. . . jag vill se hur detta slutar. Jag hoppas Essie lever men jag tror inte det om jag skall vara ärlig. men jag vill hemskt gärna veta hur hon i så fall hade det sina sista dagar i livet. Eller kanske inte

Vad finns för möjligheter för oss att ta del av försäkringsärenden? Inte under utredning då men efteråt?

Vi pratar runt om annat, men det är huvudfrågan, kan man komma fram till vad som hänt Essie? Så vi allihop som engagerar oss får ett avslut.
Citera
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Nej, det finns inte belägg för det där. Dokumentet gäller ett gruppboende och det är tydligt att det är flera olika personer som omskrivs, och ingen av dem är identifierbar. Dock omnämns någon eller några av dem ha ett jobb, och det är vi väl rätt säkra på att dottern aldrig haft. Så det är tydligt att dokumentet rör flera olika personer.

Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Nej. Men om kvinnan nu mått bra så hade det ju räckt med den bemanningen som finns idag, eller hur?
Jag har jobbat med grovt våldsamma personer med funktionstörning o vi var 2 stycken dagtidare på 8 personer samt 1 vaken natt. Funkade hur bra som helst. På natten var det dock manlig personal på en avdelning. Några av de boende där vägde ganska mycket o var starka när de fick utbrott.
Förlåt men framgår det NÄR denna ansökan om utökad assistans gjordes? Var det då A hade Essie? För jag tänker att om Essie fyllt sin funktion och A och Essie fungerade som det var tänkt, utbrotten minskade, så bör det väl inte behövas utökad assistans? Men ansökan är kanske gjord efter att Essie försvann? Fast då ska hon väl till specialbyggda boendet? Men ansökan kanske gäller bemanningen där? Tycker det är lite rörigt och svårt när det kommer motsägelsefulla inlägg och utlägg kors och tvärs.
Citera
Medlem
Citat:

I det flesta kommunerna ska daglig verksamhet omnämnas som jobb, och DV har användare, som enligt egen utsago varit LSS-personal, och varit inne här och struntat i tystnadsplikten angett att A tidigare haft, men blivit utsparkad från.

Men vi får i så fall enas om att vara oense, för det är inte en kulle jag ämnar dö på.
Citera
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Varför skulle inte dottern ha samma rätt att leva ut sin aggressivitet som alla andra människor har?
Lagen skall väl gälla lika för alla, eller tycker inte du det?

Jag har aldrig skrivit att A inte ska ha samma rätt som alla andra - tvärtom är det precis det jag tycker, att samhället ska ha precis samma rätt att ingripa mot likväl A som mot vilken annan människa som helst som våldför sig på både djur och människor (som A uppenbarligen gjort).
Citera
Medlem
Citat:
Det kanske jag inte gjorde nej. Det är bra att ni påminner mig om vad jag missar att svara på. Just nu är det så att jag bommar saker. Det är bara för att det är en sådan vecka eller period i mitt liv, och inget taskigt menat.

Nej, när det gäller var man blir placerad inom LSS, så har man faktiskt inte rätten att bestämma det. Vi utredde den frågan för något år sedan, mycket ingående, utav lite olika orsaker i en av kommunerna. Som boende inom LSS, så har man rätt att avböja insatsen eller finna sig i att bli placerad av kommunen. Det är tråkigt, det borde inte vara så, och det är så för att Sverige ställer för lite krav på sin offentliga verksamhet. Åter så är det rättspraxis, och det beror på att domstolen är för flat för att peka med hela handen. Klart att man har en självbestämmande även där, men som sagt så är praxis klar.

Jag personligen, och som ni kanske märkt, anser ofta att vi i Sverige har överanvänt medicin. Väldigt ofta använder sig vården av medicin, inte för att det skulle vara bäst utan för att det är enklast och kräver minst insatser. Det har gett problem, med beroende och folk som många år levt med problem man inte skulle ha behövt. Det är till viss del på väg att vända, alldeles för långsamt, men ändå till viss det. Att behandla tillfälliga bekymmer, eller i en akut fas med medicin är givetvis inget fel. Men det finns människor inom SoL och LSS som tagit antidepressiv eller ångestdämpande läkemedel i 10-20-30 år, istället för att få hjälp med daglig sysselsättning, sociala aktiviteter och ett kvalitativt stöd i tillvaron.

Men visst, är det ett medicinskt bekymmer så ska man givetvis äta medicin, jag äter till exempel Levaxin själv. Men medicin ska inte användas för att hantera brister i verksamheten eller underbemanning inom vården.

Ja, det är jobbigt att ha lingonvecka så jag förstår dig.

Men A har vad jag förstått ingen daglig sysselsättning eller sociala aktiviteter? Jag har även ställt den frågan förr till dig om ett boende i en by där det inte finns något att göra är en lämplig plats för en kvinna som bör aktivera sig. Mer aktivitet, mindre ångest, Mer trött i huvudet.

Därför aktiverade vi alla våra boenden o hade det oftast lugnt. Men när det "brakade" för någon boende så knäcktes näsor, togs stryptag o bets.
Du vet, du har säkert hör det där om att man inte behöver sparka sig trött vid sängdags...
Citera
2024-08-08, 23:22
Medlem
Jag tittade mer noggrant på bilderna från övervakningskamerorna. Jag laddade ner båda bilder och zoomade in speciellt på användargränssnittet längst ner och till höger.

1. Bilderna har exakt samma höjd men inte samma bredd. Tar man skärmdumpar i mobilen, som det ser ut som, så blir skärmdumpar från samma app alltid exakt samma storlek.

2. Bild 2 har en avvikelse. Den är 9 pixlar bredare och tidslinjen längst ner sticker 9 pixlar ut, är alltså lite överhängande. Sånt händer när man redigera bilder och är inte absolut pixelnörd och zommar in och städar upp. Redigeringen har nog gjorts på datorn.

3. Finns någon här som känner igen gränssnittet, tidslinjen och HD-ikonen i högra hörnet så man vet vilken app som har använts för kameran?

Troligtvis har utredare digitala verktyg för att jämföra bilder med hjälp av AI som berättar vad som skiljer sig.

Jämförelse med båda bilder
https://ibb.co/Qfs3dgD

Bild 1
https://ibb.co/FnMHhDq

Bild 2
https://ibb.co/7ymgkLV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem