2025-11-27, 18:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Olle.58
Din teori låter vettig, hon lever och får uppleva mycket och vara lycklig och slippa bli slagen och behandlad som hon vore en skit värd.
Bra om de ser till så hon försvinner spårlöst!

Jobba halvtid låter väldigt vettigt! Men hon är för traumatiserad av livet att jobba som support-dog!

Önskar din teori stämmer och Essie aldrig hittas av sina förövare.

Vettig? Cirkus? Rena tramset, om jag får säga.
Citera
2025-11-27, 21:04
Medlem
Olle.58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alba007
Essie var fostrad till underkastelse. Man skulle i princip kunna ta livet av henne utan att hon gjorde motstånd. Men hon drog sej undan tydde sej till assistenterna och var rädd för sin brukare. De enda som brydde sej om Essie var assistenterna, och ändå fick de så mycket kritik av chefen. T om skuld för stöld. Hoppas deras mod kan leda till rättvisa på ngt sätt.
Ja det stämmer att assistenter fick skulden av ägaren i början att ha stulit Essie!

Undrar egentligen varför de valde att anklaga dessa? Det fanns en gruppchatt där det står skrivet massor om Essies situation och det hölls flertal möte om Essie, det blev trots allt inte bättre så assistenterna valde då att anmäla med förhoppning att Essie skulle omhändertas!

Men någon hann före och såg till så hon försvann för gott medan hela svenska folket blev lurade på Swish och många påhittade historier enligt min teori!

Sedan är min undran varför avvikelserapporterna assistenterna skrev via blankett försvann där de tog upp Essies situation i hemmet!

Efter några månader börjades det beskyllas att HH med medhjälpare var involverade i stölden, nu även Crosstrails

Varit i kontakt med dom och det bedrivs ingen rättsprocess mot dessa, allt om Essies försvinnande är nerlagt så att fortsätta luras och tro sig komma undan med det bevisar bara man vill få omgivningen att tro andra ligger bakom Essies försvinnande.

För min teori är att familjen själva såg till så Essie försvann.
Finns så mycket som kommit fram sedan Essie försvann.
Tyvärr håller inte dessa bevis och fakta enligt åklagaren. Undrar om gruppchatten lämnats in till åklagaren, eller den gälls inte som bevis precis som filmen då det är lätt att manipulera och redigeras?
Citera
2025-11-27, 21:39
Medlem
Citat:
Ja det stämmer att assistenter fick skulden av ägaren i början att ha stulit Essie!

Undrar egentligen varför de valde att anklaga dessa? Det fanns en gruppchatt där det står skrivet massor om Essies situation och det hölls flertal möte om Essie, det blev trots allt inte bättre så assistenterna valde då att anmäla med förhoppning att Essie skulle omhändertas!

Men någon hann före och såg till så hon försvann för gott medan hela svenska folket blev lurade på Swish och många påhittade historier enligt min teori!

Sedan är min undran varför avvikelserapporterna assistenterna skrev via blankett försvann där de tog upp Essies situation i hemmet!

Efter några månader börjades det beskyllas att HH med medhjälpare var involverade i stölden, nu även Crosstrails

Varit i kontakt med dom och det bedrivs ingen rättsprocess mot dessa, allt om Essies försvinnande är nerlagt så att fortsätta luras och tro sig komma undan med det bevisar bara man vill få omgivningen att tro andra ligger bakom Essies försvinnande.

Tyvärr håller inte dessa bevis och fakta enligt åklagaren. Undrar om gruppchatten lämnats in till åklagaren, eller den gälls inte som bevis precis som filmen då det är lätt att manipulera och redigeras?
jag förstår inte varför assistenternas filmer om dom nu filmat från sina mobiler INTE skulle hålla som bevis? finns väl väldigt få personer som t ex, tror att filmkamerorna som filmade essie på tomten innan hon försvann skulle ha "stängts av" av någon radom person utanför huset. där kan jag tänka mig manipulation. Den filmen som fanns i facebook tråden "essie skall hem" tror jag den hette där man filmade hur "lycklig" essie var och lydig där såg man ju klart att det var manipuierat.Och det finns väl META data som kan bevisa äktheten. mycket märkligt att det inte höll som bevis? trots samstämmiga uppgifter från assistenterna vad det verkar som, samt även incidentrapporter som "försvann". Jag kommer aldrig förstå varför detta lades ner? i min värld finns ju hur mycket som helst att kolla på som pekar åt ett håll. lägg sen till detaljer som swishtigga pengar till ny hund och ändo sälja hundburen?
Citera
2025-11-27, 23:22
Medlem
Olle.58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
jag förstår inte varför assistenternas filmer om dom nu filmat från sina mobiler INTE skulle hålla som bevis? finns väl väldigt få personer som t ex, tror att filmkamerorna som filmade essie på tomten innan hon försvann skulle ha "stängts av" av någon radom person utanför huset. där kan jag tänka mig manipulation. Den filmen som fanns i facebook tråden "essie skall hem" tror jag den hette där man filmade hur "lycklig" essie var och lydig där såg man ju klart att det var manipuierat.Och det finns väl META data som kan bevisa äktheten. mycket märkligt att det inte höll som bevis? trots samstämmiga uppgifter från assistenterna vad det verkar som, samt även incidentrapporter som "försvann". Jag kommer aldrig förstå varför detta lades ner? i min värld finns ju hur mycket som helst att kolla på som pekar åt ett håll. lägg sen till detaljer som swishtigga pengar till ny hund och ändo sälja hundburen?
Assistenterna hade fått information att kamerorna inte var aktiva. Men just denna som filma Essie råkade vara aktiv!

Åklagaren bör ha fått arbetsplatsens gruppchatt till sig, men den innehåller inte försvinnandet utan hur Essie blev behandlad som en trasdocka.

Ja mycket som inte stämmer med den påstådda stölden av Essie. Varför sälja hundburen tex kort efter Essie försvann?
Citera
2025-11-28, 00:03
Medlem
Citat:
Assistenterna hade fått information att kamerorna inte var aktiva. Men just denna som filma Essie råkade vara aktiv!

Åklagaren bör ha fått arbetsplatsens gruppchatt till sig, men den innehåller inte försvinnandet utan hur Essie blev behandlad som en trasdocka.

Ja mycket som inte stämmer med den påstådda stölden av Essie. Varför sälja hundburen tex kort efter Essie försvann?
Åklagaren och polisen i detta fall som låter det gå ETT ÅR!!! innan man lägger ner detta fall känns som man kanske borde ta ett varv till med? hur väcker man liv i detta fall någon som vet? ju mer man grottar ju mer börjar man ju fundera.. är det verkligen lagligt gå ut i TV och press och påstå att detta är en " stöld" samt swish tigga pengar till ny hund (trots man sålt hundburen) man kanske kan ställa frågan i TV varför man vill samla pengar till ny hund ,trots man lagt ut hundburen till salu. den vore väl bra att ha kvar till den nya hunedn?? man kanske skall be TV4 EP göra en uppföljning på detta ? " essie vad hände??" finns ju skärmdumpar mm här sparat vad jag förstår.
Citera
2025-11-28, 01:18
Medlem
Alba007s avatar
Citat:

Rapporter skrivs varje dag inom assistans hos brukare, som en dagbok. Avvikelse rapporter lämnas till assistansbolaget. Här försvann dom. Min teori var att familjen själva skötte assistansbolaget. Och var dessutom anställda. Och att de sov där tyder på det. Varför försvann hon just denna kväll? Varför ingen längre promenad bara en kisspaus på gräsmattan. Det skall finnas tydliga regler och rutiner för en assistanshund som ska ha rast/paus då den jobbar. Vara utan täcke när den är ledig. Om det fanns extra möten om Essie varför ledde det inte till en förbättring. Någon varnade att LS var på gång och anmälningar inkommit och min teori var att närmast Essie denna kväll var familjen. Sedan var allt ett skådespel och fantasier enligt min åsikt. Assistenter fanns inte på plats föräldrarna var där. En kamera stängs i 5 minuter. Ingen hörde eller såg ngn bil, mitt i sommaren när grannar satt ute. Om en stöld fejkats och sen gå ut i press och Tv om det, om man själv kan vara skyldig det är magstarkt, men ändå en bra teori. Att man sekretess belagt alla handlingar är en gåta. T om vid mord av människa finns det dokument i slasken.
Senast redigerad av Alba007 2025-11-28 kl. 01:27.
Citera
2025-11-28, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alba007
Rapporter skrivs varje dag inom assistans hos brukare, som en dagbok. Avvikelse rapporter lämnas till assistansbolaget. Här försvann dom. Min teori var att familjen själva skötte assistansbolaget. Och var dessutom anställda. Och att de sov där tyder på det. Varför försvann hon just denna kväll? Varför ingen längre promenad bara en kisspaus på gräsmattan. Det skall finnas tydliga regler och rutiner för en assistanshund som ska ha rast/paus då den jobbar. Vara utan täcke när den är ledig. Om det fanns extra möten om Essie varför ledde det inte till en förbättring. Någon varnade att LS var på gång och anmälningar inkommit och min teori var att närmast Essie denna kväll var familjen. Sedan var allt ett skådespel och fantasier enligt min åsikt. Assistenter fanns inte på plats föräldrarna var där. En kamera stängs i 5 minuter. Ingen hörde eller såg ngn bil, mitt i sommaren när grannar satt ute. Om en stöld fejkats och sen gå ut i press och Tv om det, om man själv kan vara skyldig det är magstarkt, men ändå en bra teori. Att man sekretess belagt alla handlingar är en gåta. T om vid mord av människa finns det dokument i slasken.
Sista hoppet är väl att EP läser här och börjar forska. kan inte vara ett normalt förfarande att vänta 1 år sen lägga ner fallet och dessutom få det sekretessmarkerat??Känns som någon med mycket makt är inblandad. som sagt mordfall sekretess markeras inte ofta men en " hundstöld" gör det? jag skulle gärna vilja läsa "slasken"
Citera
2025-11-28, 10:12
Medlem
Filmen på Essie när hon plopp försvinner är ju så dåligt gjort så redan där har väl dom flesta funderat, vad hände där?
Citera
2025-11-28, 11:48
Medlem
Olle.58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MormorPutte
Filmen på Essie när hon plopp försvinner är ju så dåligt gjort så redan där har väl dom flesta funderat, vad hände där?
Ja det har du så rätt i.
Jag har faktiskt tagit med mig den till en butik här och den är 100% manipulerad och skuren.

Det som troligen hände att ägaren efter några dagar kom på ahhh kameran inomhus kanske snappat upp något, åjo visst och snabbt kontakta polisen och lägga ut filmen i Essie ska hem.

Vad jag hört dvs hörsägen men från trovärdigt håll så blev en närstående till ägaren av Essie väldigt förbannad när filmen kom ut!!!

Ägaren ville få oss alla tro att någon visste Essie rastades 22.20
Slog ut kameror
Kallade på Essie
Stal henne
Och samtidigt kört in med bil intill deras häck när de likväl kunnat promenera denna korta sträcka kalla på Essie och ta henne, medan vad hushållets medlemmar gjorde vad???
Varför var GPSen på halsbandet borttaget, den satt alltid i!

Filmen är 100% manipulerad det här jag bevis på.

Jag vet vad som hände, men väljer skriva min teori.

Även kan jag meddela agria har INTE betalat ut någon ersättning för Essie.
Senast redigerad av Olle.58 2025-11-28 kl. 11:53.
Citera
2025-11-28, 11:57
Medlem
Citat:
Ja det har du så rätt i.
Jag har faktiskt tagit med mig den till en butik här och den är 100% manipulation d och skuren.

Det som troligen hände att ägaren efter några dagar kom på ahhh kameran inomhus kanske snappat upp något, åjo visst och snabbt kontakta polisen och lägga ut filmen i Essie ska hem.

Vad jag hört dvs hörsägen men från trovärdigt håll så blev en närstående till ägaren av Essie väldigt förbannad när filmen kom ut!!!

Ägaren ville få oss alla tro att någon visste Essie rastades 22.20
Slog ut kameror
Kallade på Essie
Stal henne
Och samtidigt kört in med bil intill deras häck när de likväl kunnat promenera denna korta sträcka kalla på Essie och ta henne, medan vad hushållets medlemmar gjorde vad???

Filmen är 100% manipulerad det här jag bevis på.

Jag vet vad som hände, men väljer skriva min teori.

Även kan jag meddela agria har INTE betalat ut någon ersättning för Essie.
OM dom anmält detta till Agria så är ett hopp om att Agria iså fall anmäler detta som försök till försäkringsbedräageri. det är fängelse i straffskalan på det. men HUR? kan man få detta sekretessmarkerat? Undrar om man kan få detta case till överåklagarkammaren för att kolla om detta gått rätt till+ kännsväldigt märkligt hela fallet. vänta ett år sen mitt i en semesterperiod lägga ner allt. jag hoppas någon kan börja nysta i hur detta gått till, EP eller utredare på Agria hoppas jag på nu.
Citera
2025-11-28, 17:36
Avslutad
Citat:
Man kan ju undra hur assistenterna upplevde detta. Att få stillatigande se på det essie utsattes för utan gehör och hotas om dom filmade. all heder till dom assistenter som slog larm och fimade ,men märkligt nog tycks deras fimer inte räknas som bevis p,ga dom kan manipuleras.?. . Folk med empati mår dåligt när djur och för den skull människor med behandlas illa. man nåste nog vara väldig speciell och empatilös om man tillät den vuxna dottern behandla essie så illa som man har läst sig till i tråden.. jag kan inte sticka under stol med att jag grubblar varför detta lades ner och sekretess behandlades????

Konstigt om filmer inte kan användas som bevis utan avfärdas med motivering att de kan manipuleras. Många förövare har ju blivit dömda tack vare videobevis.
Citera
2025-11-28, 17:47
Medlem
FarsistFemenists avatar
Citat:
Man kan ju undra hur assistenterna upplevde detta. Att få stillatigande se på det essie utsattes för utan gehör och hotas om dom filmade. all heder till dom assistenter som slog larm och fimade ,men märkligt nog tycks deras fimer inte räknas som bevis p,ga dom kan manipuleras.?. . Folk med empati mår dåligt när djur och för den skull människor med behandlas illa. man nåste nog vara väldig speciell och empatilös om man tillät den vuxna dottern behandla essie så illa som man har läst sig till i tråden.. jag kan inte sticka under stol med att jag grubblar varför detta lades ner och sekretess behandlades????
Det här är ett bra exempel på varför vi måste skilja mellan vad som faktiskt är känt och vad som ”står i tråden”.

Det du beskriver
-filmer, hot, misshandel, empatilös familj osv är inte dokumenterade fakta i några öppna källor, utan uppgifter som cirkulerat i forumet och som dessutom har ändrats, motsagt sig själva eller dragits tillbaka flera gånger.

Polisen har inte bekräftat något av detta, ingen misstänkt har pekats ut och utredningen är nedlagd utan brottsmisstanke.

Därför blir det problematiskt när sådana påståenden presenteras som om de vore etablerade fakta.

Vill man diskutera teorier är det helt okej (mod har varit tydlig med det) men då bör de markeras som just teorier, inte som ”det man läst sig till”, eftersom tråden i sig knappast utgör en källa.

Sekretessen säger inte heller att det finns något brott, bara att ärendet innehåller skyddade uppgifter vilket är normalt i ärenden där tredje man förekommer.

Så om vi ska föra en saklig diskussion vore det bra att reda ut:
Vilka av dessa påståenden bygger på öppna källor?
Vilka kommer från rykten i tråden?
Vilka kommer från rena teorier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in