2024-08-08, 22:51
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nej, man kan absolut inte vara lite smidig med vad som kan misstänkas bli en livslång medicinering. Klart att det måste ske med ett informerat samtycke. Det är inte mindre viktigt i det här fallet, utan tvärtom mycket, mycket viktiga med att få ett samtycke.

Självklart ska inte personal som gör sitt jobb bli bitna eller knivhotade. Men igen, andra kommuner lyckas ju, är det medborgaren det är fel på, eller verksamheten?

I det här fallet lägger jag ansvar på båda. Föräldrarna är inte ärliga, motarbetar. Kommunen litar på den info de får.
Citera
2024-08-08, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agata007
Eftersom jag inte känner familjen personligen så kan jag omöjligt veta hur dom tänker.
Medicin mot autism finns inte, men det finns läkemedel mot annat. Som jag har uppfattat det är det en samsjuklighet som A har. Jag tycker fortfarande att det är märkligt att det är ett så stort motstånd till det som läkaren rekommenderade. Assistenter utbildade i psykiatri.
Något piller lugnar väl när det kommer ett våldsutbrott kan man tycka. Det är inte meningen att andra människor och djur ska bli offer och slagpåsar. Kanske få en kniv i sig.

Hur vet vi att det är ett motstånd till det som läkare rekommenderade??
Citera
2024-08-08, 22:55
Medlem
Citat:
Nu hänger jag inte ut dig, så känn dig inte påhoppad.

Men åter, här ser ni faran med trådsanningar och spekulationer. Nu är det alltså en deltagare i tråden som faktiskt läst tråden, och på det sättet "fått för sig" att familjen motsätter sig en utredning. Något vi absolut inte vet något om i tråden. Inte heller vet vi något om att familjen skulle motsätta sig medicinsk behandling. Eller ja, tvärtom till och med, då vi genom arbetsmiljöverkets dokument fått reda på att det funnits en pågående läkarkontakt.

Fast nu la du ju dina egna ord i min mun. Jag ville förtydliga att jag inte vet, för det gör jag inte. Jag spekulerar. Dock är det ju en ganska rimlig slutsats att dra, att P (och C?) motsatt sig adekvata medicinska åtgärder, med den information vi har tillgång till här.
Citera
2024-08-08, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
I det här fallet lägger jag ansvar på båda. Föräldrarna är inte ärliga, motarbetar. Kommunen litar på den info de får.

Självklart ska kommunen lita på den info den får. Där är vi båda överens. MEN som vi sagt tidigare, inom LSS ska man föra journal. A var mer än 20 när hon kom till Enköping. Det finns absolut ingen som helst brist på information. Inte ens i närheten av det. Om det ändå, mot förmodan skulle ha funnits en brist på information, så är det absolut inget som familjen kunnat påverka, överhuvudtaget. Inte ens i närheten av det.
Så skyller man på brist på information, så borde man ha fått sparken innan man avslutat den meningen, och aldrig jobba inom vård och omsorg igen, i någon egenskap, för då är man så värdelös att man är livsfarlig. Alternativt akutanmäla tidigare verksamhet till IVO, och sett till att myndigheten utfört en tillsyn inom ett par timmar.
Citera
2024-08-08, 22:59
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Om hon nu redan har en medicin som har en biverkan att vara lugnande, och ändå har utbrott, så är kanske inte medicin lösningen ändå, rent uppenbarligen??

Du kan inte dra några slutsatser om vad som fungerar eller inte. Eftersom hennes omsorg har haft brister. Både kommunen och IVO konstaterar det. IVO gick till och med så långt som att de ansökte om vite.
Kommunen erkänner själv att man inte hade planerat hennes övergång.
Man saknade kompetent personal.
Man klarade inte av att reda ut innan insatsen påbörjades vad den skulle innehålla och hur den skulle fungera.
Man saknar grundläggande förståelse för vad LSS innebär i grunden. (På den enheten, här kan jag erkänna att jag kanske missuppfattat något).
Man hade inte ens lyckats etablera en fungerande kontakt med hennes läkare.

Sista delen är jag inte helt mot dig på. Om inte de som har ansvaret för henne har sett det, så är ju frågan om de inte borde tas av ansvaret. Så frågan är ju varför ni hela tiden fortsätter lita på kommunen? För ansvarsfördelningen här är väldigt klar. Kommunen äger hela ansvaret. Sedan har föräldrarna, som de goda samhällsmedborgare de är, erbjudit sin hjälp. Men kommunens arbete i den här frågan kan närmast beskrivas som en flygplanskrasch, i nivå av en pilot som flyger rakt in i en bergvägg medvetet. Föräldrarna har inte misslyckats, de har hanterat de förutsättningar de fått av kommunen.

Av det som framkommit hittills, så är det här något som andra kommuner borde utreda, bara för att själva undvika liknande haverier.

Jag har inte sagt att jag litar på kommunen. Men man får se realistiskt på saken. De verkar ju vara mer medvetna nu och bygger ett enpersonsboende speciellt åt henne. Det låter inte som en bra lösning, stackars A vilket liv hon kommer få.

Föräldrarna verkar vara med på detta, eller har du annan info?
Citera
2024-08-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Gissar farfar har kännedom om atlaskotan. Då behövs inget skjutvapen. Avliva med kniv
Använder man en kniv för avlivningen skadar man blodkärlssystemet. Enligt gammal
tradition ansågs det bra att avliva djur genom ett nackstick, dvs att man sticker in en kniv
mellan skallen och första halskotan (atlaskotan) och skär på så sätt av ryggmärgen. Denna
avlivningsmetod användes exempelvis förr i tiden vid renslakt med en böjd kniv, s.k.
krumkniv. Tekniken är emellertid väldigt svår och det finns stora möjligheter att misslyckas
eftersom man måste skada själva hjärnstammen för att djuret inte endast skall bli förlamat.
Nackstick är därför inte en lämplig avlivningsmetod och får inte tillämpas
Tack, man lär sig något nytt varje dag. Det är svårt att gissa hur ett eventuellt avlivande har gått till. Det finns ju många möjligheter.
Citera
2024-08-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jaha, så nu påstår du att dottern är rabiessmittad också. Du har spårat ur totalt.

Finns inga belägg för att hon biter sina vårdare. Det är bara ännu mer påhitt och lögner från dig.
Du kanske ska ta ett djupt andetag och läsa igen vad det står. "håller på som en rabies smittat hund" är väl inte samma sak som att man sagt att personen har rabies. börjar det bli lite körigt nu?
Citera
2024-08-08, 23:00
Medlem
Citat:
Hur vet vi att det är ett motstånd till det som läkare rekommenderade??
Assistenterna som arbetade hos A var inte utbildade. En del var inte ens undersköterskor. Har en mycket säker källa på det.
Kan tyvärr inte lämna ut namn då det strider mot reglerna att röja vem som ligger bakom kontot. Regler är regler.
Citera
2024-08-08, 23:01
Medlem
Citat:
Jaha, så nu påstår du att dottern är rabiessmittad också. Du har spårat ur totalt.

Finns inga belägg för att hon biter sina vårdare. Det är bara ännu mer påhitt och lögner från dig.

Jo, faktiskt så finns det belägg för det. Framförallt i Arbetsmiljöverkets dokument. Så det får nog betraktas som en sanning.
Citera
2024-08-08, 23:03
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

SOM en rabiessmittad sa jag och att hon bits är väl dokumenterat. Vi andra har ju läst, gör det du också så du kan hänga med.
Citera
2024-08-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malaquena
Fast nu la du ju dina egna ord i min mun. Jag ville förtydliga att jag inte vet, för det gör jag inte. Jag spekulerar. Dock är det ju en ganska rimlig slutsats att dra, att P (och C?) motsatt sig adekvata medicinska åtgärder, med den information vi har tillgång till här.

Varför skulle det vara rimligt? De begär ju mer assistenter. Motsäger ditt resonemang.
Citera
2024-08-08, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Varför skulle det vara rimligt? De begär ju mer assistenter. Motsäger ditt resonemang.

Mer assistenter är inte en medicinsk åtgärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in