2024-08-08, 21:48
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Japp och dom kan göra det ännu mer..

Just nu är det ju Putin som är skitnödig. Ukrainska styrkor rör sig snabbt i Kursk nu. De har brutit igenom båda försvarslinjerna - lite som tysk blitzkriegtaktik. Kan de fylla på kommer det bli panik i ryska leden. Ska bli intressant att se vilka trupper ryssen ska sätta in. Ser inte ut som att de har någon rapid reserve att sätta in. Deras resurser är spridda och fastlåsta - nu måste de spridas ännu mer om de ska möta denna offensiv. Såg precis ett inslag där Kreml informerar - människor som flyr får 10.000 rubel :-). De såg lite ansträngda ut - inte minst dvärgen.
Citera
2024-08-08, 21:50
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Här är förstärkning påväg till Kursk, https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1encmfi/russian_15th_brigade_column_on_their_way_to_kursk/

Ryssland är så fattigt, pinsamt...

Overkligt. Videon hade brigadens logga så detta är vad ryssen vill visa upp som "allsmäktiga" ryska armén. Inga stridsvagnar. Inga IFVs eller APCs. Nån enstaka grad. Resten bara massa Bukhanka (mer känd som scooby doo-van) och personbilar.
Citera
2024-08-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Sluta svamla. Om du vill leka "vuxen människa" får du till att börja med luska ut vad Ukrainas teori om vinst kan innebära och vad som behövs för att uppnå den. Långvarig fred kan bara uppnås med ett regimskifte i Ryssland och mycket riktigt kan det inte bara nås genom militära medel, men militära medel är väsentliga och Ukraina spelar sina kort väl. Och ja, ryssen kan *givetvis* tryckas tillbaka med militära medel, hur vore det annars?

Din idé om "fred" är en karbonkopia av rysk propaganda och du är inte en "vuxen människa" och du är inte vare sig mogen eller ärlig om du efterfrågar en falsk fred. Vapenstillestånd är typiskt inte första steget till en varaktig fred. Nästan aldrig historiskt och aldrig med Ryssland.

Du missar min poäng med att Ukraina inte kan vinna detta krig om målet är att ”jaga tillbaka ryssen till Ryssland”. Du kan självklart sitta hemma och hålla tummarna om att så blir fallet, men jag är realist och gör mina bedömningar på fakta, inte känslor. Visst kan jag ha fel. Ukraina kanske sitter inne på någon fantastisk plan som kommer leda dem till seger. Men jag ser det som en lågoddsare. Och vilket är då näst bästa realistiska alternativet? Jag säger inte att vi kommer få se vapenvila imorgon. Jag har med det som ett troligt alternativ i hoppet om att vi slipper ett tredje världskrig.
Citera
2024-08-08, 21:52
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
Du får kalla mig vad du vill, jag har förstått att alla som inte är krigshetsare är putinkramare i tokstollens värld.

Talar du om ekonomiska förluster, så är de inte obefintliga, men inte heller förödande. Jag tänker inte lägga tid på att förklara varför, du får själv söka efter hur det kommer sig att Ryssland inte har gått i statlig konkurs, något som enligt alla ”europeiska experter” skulle ha skett för två år sedan.

Talar du om mänskliga kostnader, är förlusterna större för Ukraina i förhållande till Ryssland, som har tio gånger större befolkning, något ryssarna är fullt medvetna om. Det finns också andra faktorer som gör att Putin inte vill dra sig tillbaka. Det skulle till exempel ses som en förlust på hemmaplan att lämna tillbaka allt som det ryska folket kämpat för. Det folkliga stödet för Putin skulle försvinna över en natt om det sker. Även detta är Putin mycket medveten om.

Då har du förstått fel, krigshetsarna är ryssapologeterna eller Putinkramarna om du vill kalla dem det, eftersom de stöder Ryssland och det ryska anfallet på Ukraina. Vi andra som vill ha fred och frihet stöder Ukraina men tyvärr är enda vägen till varaktig fred att den ryska fascistiska regimen besegras.
Citera
2024-08-08, 21:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Vid fronten så stoppade de stora minfälten Ukraina från att anfalla och hela den stillastående fronten bygger mycket på att det finns inget bra sätt att komma förbi minfälten.

När man tänker efter så blir det lite underligt att Ryssland inte har motsvarande minfält längs gränsen mot Ukraina som alltså kunde promenera djupt in i Ryssland med minimalt motstånd och nu kanske planerar en riktigt storoffensiv med tiotusentals soldater inkl stridsvagnar, artilleri, flygvapen och drönare.

Scenariot verkar isåfall bli att man får ett mycket rörligt krig där den svagare parten kommer bli omringad, attackerad av drönare och helt enkelt bli överkörd om man inte har stenkoll på bästa läget att stanna och slåss. Det blir strider på där ukrainarna helt väljer var de vill slåss. Hjälper ju inte ens att befästa några hus eller snabbt gräva en liten skyttegrav.

Så får Ukraina in 30.000 soldater inom några dagar utan att ryssarna kan stoppa det, vad ska ryssarna komma med? Det kommer kosta mycket att transportera trupper in till ett slagfältet och försvara stora områden.

Det blir mycket spännande vad som händer de närmaste dagarna. Det här känns som det gömda ässet som Ukraina haft tillgång till, att Ryssland inte brytt sig om att bygga minfält och ha trupper på plats vid den långa gränsen och nu har de enorma områden inne i Ryssland att försvara. Hopplöst läge helt enkelt om ukrainarna tänker och agerar rätt nu.

Ja, skulle det utveckla sig så, då kan Ukraina sitta på en bra strategisk pant om ett par veckor. Vi får väl se hur det går, och hur man kan begagna sig av de hittillsvarande framgångarna. Intressant blir också att se de politiska konsekvenserna av offensiven. När utbryter panik i Ryssland? När börjar en och annan oligark att lämna det sjunkande skeppet?
Citera
2024-08-08, 21:55
Bannlyst
Nog för att jag har förstått att det är nåt fel i generna på ryssar men att de skulle vara så här dåliga det förvånar mig faktiskt.

Nu fattar man att de måste dopa sig i sport för att vinna.
Citera
2024-08-08, 21:56
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Du får kalla mig vad du vill, jag har förstått att alla som inte är krigshetsare är putinkramare i tokstollens värld.
...

Vi vill ha fred.

Putin är den som lättast kan fixa det genom att åka hem och betala skadestånd.

Visst, han förlorar huvudet, men det skulle denne KGB-gubbe ha fattat redan på 90-talet.

Det motsatta skulle kanske innebära fortsatta krig, och vara mycket dyrare för oss.

I slutändan är det dock upp till ukrainas folk. De verkar inte vilja bli våldtagna, mördade och slaktade av något sorts Ted Bundy-land.
Citera
2024-08-08, 22:01
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nu verkar den ryska reserven vara på väg. Inte direkt några pansargardesdivisioner, utan mera som svenskt hemvärn under det kalla kriget.
....

Jag hade också den tanken; inte mycket bättre än en herrgårdsvagn med en ksp i.
Citera
2024-08-08, 22:02
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Klart att det är synd om ryssarna som får sina hem förstörda av Ukraina.
Ryssarna själva kan ju inte heller protestera eller välja en annan president än Putin.
Dessutom så är bilden som ryska medborgare får genom media totalt ljug med en massa tramsiga meddelanden om att ukrainare är nazister och andra dumheter.

Det är Putin själv som ska stå till svars för aggressionerna han utsätter grannländerna för.

Klart de kan protestera, men de vågar inte. Ryssar är ett fegt folk som sen århundraden böjt sig för olika diktatorer.
Citera
2024-08-08, 22:05
Medlem
HRTs avatar
Ryssarna väljer att sätta in wagner pmc som just nu är i Mali, detta tyder på att det finns inga reserver enligt militära analytiker. Varför sätter man in soldater som befinner sig längst bort dvs är i Afrika?
Jo man har inget annat att sätta in.

En kvinna grät i ryssland då hennes hus förstörts JA så har hundratusentals Ukrainare haft det i 2,5 år! Vissa behöver vakna och det brutalt.
Citera
2024-08-08, 22:05
Medlem
Citat:
Du missar min poäng med att Ukraina inte kan vinna detta krig om målet är att ”jaga tillbaka ryssen till Ryssland”. Du kan självklart sitta hemma och hålla tummarna om att så blir fallet, men jag är realist och gör mina bedömningar på fakta, inte känslor. Visst kan jag ha fel. Ukraina kanske sitter inne på någon fantastisk plan som kommer leda dem till seger. Men jag ser det som en lågoddsare. Och vilket är då näst bästa realistiska alternativet? Jag säger inte att vi kommer få se vapenvila imorgon. Jag har med det som ett troligt alternativ i hoppet om att vi slipper ett tredje världskrig.
Att man är "realist" brukar betyda att man har en realistiskt bild på vad som faktiskt är möjligt, baserat på insikter och kunskaper. Så nej, du är uppenbart inte realist. Det finns ingen realistisk väg till fred som inte handlar om att Ryssland förändras på ett fundamentalt sätt. Putinregimen är helt fast i en eskalationsspiral för sin egna överlevnad och skillnaden mellan vapenstillestånd och fred är mycket stor och närmast inkompatibla.

Det finns inte flera olika alternativ som är olika "realistiska", utan precis som det inte fanns någon realistisk fred med nazityskland. Det har ganska lite med Ukrainas förmåga att göra. Som jag sade, ingen förväntar sig att Ukraina helt med militära medel ska flytta tillbaka ett Ryssland som gör motstånd, från Ukrainsk mark. Det realistiska är att försöka få fram en så stor oreda i Ryssland att Ryssland som så många gånger förr förlorar kriget p.g.a. deras egna inkompetens snarare än övertygande och slutgiltiga slag.

Och ja, det är realistiskt för Ukraina att åsamka Ryssland så stor skada att Ryssland kollapsar. Vi är inte där än, och det är inte på grund av någon gränsattack eller enskild motattack eller offensiv ö.h.t, utan snarare som en följdverkning i förlängning. Om du hade en realistiskt syn, skulle du förstå att arméer inte vinner krig, de vinner slag och det är länder som vinner krig vilket är något som sker i flera domäner, politiskt, ekonomiskt, de facto, militärt, osv.

Dina "fredsförslag" är verklighetsfrånvända, ospecifikt vaga och vakuösa och efterblivna.
Citera
2024-08-08, 22:06
Medlem
HRTs avatar
Ryssarna väljer att sätta in wagner pmc i Ukraina som just nu är i Mali, detta tyder på att det finns inga reserver enligt militära analytiker. Varför sätter man in soldater som befinner sig längst bort dvs är i Afrika? Dessutom efter kuppen förra året har de inte fått beträda rysk mark men nu går det hahaha..
Jo man har inget annat att sätta in.

En kvinna grät i ryssland då hennes hus förstörts JA så har hundratusentals Ukrainare haft det i 2,5 år! Vissa behöver vakna och det brutalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in