2024-08-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Ryssland? Vet inte. Läst några inlägg som pratade om ett sånt senario. Vissa pratade om kärnvapen.
Fanns några bra poäng fast då måste den ryska befolkningen evakueras först.
Putin kan inte atombomb sitt eget folk. Det kan han väl ändå inte göra?

Hur atombombar man en fiende som är utspridd över en väldigt stor area? Det funkar mot en stad, men knappast så bra annars.

Men det är intressant att ryssarna är så panikslagna att de ser atomvapen som enda möjliga åtgärden och inte om att de har några starka trupper i närheten.

I princip så skulle alltså Ukraina kunna marchera mot Moskva inom ett fåtal dagar så illa verkar situationen vara.
Citera
2024-08-08, 19:22
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ganska viktig, mycket militärt material som förvaras där och så då minst två järnvägslinjer som går där som är en av de viktigaste försörjningslinjerna till de ryska trupperna i ockuperade Ukraina.

Skulle ryssarna förlora det så får ryssarna det mycket kämpigt.
Hur nära är de ukrainska trupperna järnvägsområdet?
Citera
2024-08-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
De har de ju redan gjort. Har du sovit under en sten?

Japp och dom kan göra det ännu mer..
Citera
2024-08-08, 19:23
Medlem
jymdjakets avatar
Spoilervarning: Det kommer inte gå så jäkla bra för Ryssland.
Citera
2024-08-08, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Hur nära är de ukrainska trupperna järnvägsområdet?

Som jag förstår det så har de redan passerat den ena och har bara några få mil till den andre.
Citera
2024-08-08, 19:24
Medlem
fiftyforfiftys avatar
På tiden att Ukraina gör detta. Spär ut det ryska försvaret och tar initiativet från Ryssland.

Hotade inte Putin med atomvapen ifall Ukraina gick in i Ryssland?
Citera
2024-08-08, 19:26
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Nån borde klippa i hop Putins leende de sista 2 åren som man gjorde då man avslöjade hans löjliga skoinlägg.
Här finns det nåt att jobba på.
Förövrigt tyckte jag att hans huvud nu såg lite väl annorlunda ut än tidigare?
Tycker han ser stångad ut på ögonen, råttan röker säkert på
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Finns det några uppgifter om vad rysk civilbefolkning tycker när ukrainare knallar runt på deras gator?
Citera
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Som jag förstår det så har de redan passerat den ena och har bara några få mil till den andre.
Oj! Det låter nice!
Då borde det bli problem för ryssen att få fram grejer till fronten i Ukraina?
Citera
2024-08-08, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det har jag svårt att tänka mig, i varje fall över tid. Att de kan ta och hålla en position under överskådlig tid är nog inte alls omöjligt.

Frågan är hur viktigt det blir för den ryska hemmaopinionen att så ut den här offensiva operationen. Jag kan inte se att det skulle gynna ukrainarna att förlora i stort sett en hel kår för att hålla några områden i Ryssland.

Det här har jag också svårt att tänka mig. Snarare flyttar nog ryssarna trupp för att stärka upp inför motangrepp på den här ukrainska framryckningen, vilket minskar deras förmågor på andra håll.

Ryssarna har ju inte lyckats genomföra något genombrott under tiden de här nu aktuella förbanden inte legat vid fronten, så det blir inte enklare för dem på andra håll för att den här operationen är igång.

Snarare skulle jag tro att det här var ett ganska läskigt uppvaknande för såväl den ryska militära som politiska ledningen. De hade nog inte förväntat sig att Ukraina fortfarande hade förmåga att genomföra en sådan här operation. Om den sedan, i storleksordning, rör sig om flera brigader, kanske till och med en kår i storlek, så är det ännu värre för ryssarna.

Ukraina har haft stora problem i Donetsk senaste veckorna (framför allt vid Toretsk). Dagarna innan det här anfallet talades det från ukrainsk sida om en kollaps av försvarslinjen. Jag hoppas att det här är det bästa möjliga sättet för Ukraina att använda sina förband.
Citera
2024-08-08, 19:29
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Hotade inte Putin med atomvapen ifall Ukraina gick in i Ryssland?
Inte specifikt, han hotade frekvent med kärnvapen speciellt i början på kriget för att skrämma de som var veklingar i väst och förhindra vårt stöd.
Citera
2024-08-08, 19:29
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Frånvaron av ett kraftfullt svar från Ryssland efter så här pass lång tid tyder på att i princip all deras militära kapacitet numera är verksam i Ukraina. Knappast ett styrketecken.

Så är det garanterat. Den ryska sommaroffensiven har nog kostat ryssarna så mycket att de inte har mycket mer att komma med. Baser från norra ishavet till fjärran östern är tömda på utrustning och trupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in