2024-08-08, 21:36
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren
Dom har förmodligen tröttnat på att läsa den ofantliga dynga skriven av frenetiskt onanerande halvidioter som saknar hjärnsutans. Analyser i den här tråden saknar verklighetsföranking och bygger endast på önsketänkande.
Hur går det med 3-dagars specialoperationen?, du verkar bitter.
Vad är din analys av den?
Citera
2024-08-08, 21:38
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
På tiden att Ukraina gör detta. Spär ut det ryska försvaret och tar initiativet från Ryssland.

Hotade inte Putin med atomvapen ifall Ukraina gick in i Ryssland?

Putin hotar med sina strapons i varannan mening, hans tomma hot skrämmer ingen. Vem vet hur ryssland kärnvapenarsenal ser ut egentligen? Vi trodde ju länge att de hade en mäktig armé men nu har ju ju sett hur det egentligen ser ut. Är nog samma med atombomberna. Tomma tunnor skramlar mest som det heter.
Citera
2024-08-08, 21:38
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Vad tyst det blev på rysstrollen i tråden? Har de kallats till fronten tro? Jag kommer inte att sakna dem.

De håller nog på och samordnar sig inför utskicket av nya talking points från högkvarteret i Leningrad. Vi ser dem snart igen, är jag rädd.
Citera
2024-08-08, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Du lider av svår bias, vanligt hos putlers toyboys.

Jag ska ge dig ett alternativ till , putin inser att det kostar för mycket och ger upp.
Det finns flera andra alternativ.

Du får kalla mig vad du vill, jag har förstått att alla som inte är krigshetsare är putinkramare i tokstollens värld.

Talar du om ekonomiska förluster, så är de inte obefintliga, men inte heller förödande. Jag tänker inte lägga tid på att förklara varför, du får själv söka efter hur det kommer sig att Ryssland inte har gått i statlig konkurs, något som enligt alla ”europeiska experter” skulle ha skett för två år sedan.

Talar du om mänskliga kostnader, är förlusterna större för Ukraina i förhållande till Ryssland, som har tio gånger större befolkning, något ryssarna är fullt medvetna om. Det finns också andra faktorer som gör att Putin inte vill dra sig tillbaka. Det skulle till exempel ses som en förlust på hemmaplan att lämna tillbaka allt som det ryska folket kämpat för. Det folkliga stödet för Putin skulle försvinna över en natt om det sker. Även detta är Putin mycket medveten om.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Se där, god observation.

Det känns rimligt, då en operation i den här storleken kommer att behöva rotera trupper och ha reserver tillgängliga. Rimligtvis använder man i sådana fall de mekaniserade brigaderna som stöttrupper, medan luftlandsättningsbrigaderna med sin lättare sammansättning används för att skydda flanker och tillfälligt hålla objekt eller områden.

Ett par ytterligare observationer kan man ju göra redan nu:

1. Kurskavsnittet är inte förklarad som krigszon i Ryssland. Detta betyder att de trupper som finns där har varit värnpliktiga soldater under utbildning. Kan detta vara en av förklaringarna till att framryckningen gått så pass snabbt?

2. Vid framstötarna mot bl a Tokmak förra året sprang de ukrainska trupperna ofta ifrån sin luftförsvarsbubbla och blev på så vis oskyddade gentemot ryska attackhelikoptrar, bland annat. Skälet till att detta skedde berodde på att luftförsvaret var grupperat påfallande långt bakom fronten. Denna gång är luftförsvaret framgrupperat på ett helt annat sätt och kan täcka in operationsområdena mycket mer effektivt. Är det effekterna av de västerländska vapenleveranserna som gör att ukrainarna kan agera på detta sätt?

3. Ukrainarna verkar gräva ned sig på flera håll och bygga ut försvarsställningar. Kan det vara så att man vill hålla ett visst område inne i Ryssland som en bricka i ett kommande förhandlingsspel? Om de säkrar det här området, så blir det svårt för ryssen att göra något på marken redan om sex-sju veckor då rasputitsan sätter in.
Citera
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Ja visst är det bra!!
Nejdå ingen fara på taket med kärnvapen. Putin har cancer, syfilis, hjärntumör, åderbråck, reumatism, skörbjugg och klumpfot. Han är nere för räkning nu! Att Nato nu anfaller Ryssland är det bästa som kan hända för oss alla. Det förstår väl vem som helst!?

Glad att du tycks ha tagit ditt förnuft till fånga Sent ska syndaren vakna och allt det där.
Citera
Medlem
Ormen Långes avatar
Nu verkar den ryska reserven vara på väg. Inte direkt några pansargardesdivisioner, utan mera som svenskt hemvärn under det kalla kriget.

Fortsätter det så här, så blir det kanske den andra gången i historien, som förband med tyska stridsvagnar, segrar vid Prokhorvka.

Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Vad tyst det blev på rysstrollen i tråden? Har de kallats till fronten tro? Jag kommer inte att sakna dem.

Jag misstänker att det är som under Wagners midsommarkupp, att man inte vet hur man ska agera och i Ryssland så agerar man inte efter eget huvud, utan man lyder blint order, utan att tänka själv.
Citera
2024-08-08, 21:40
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
Så varför har inte Ukraina kastat ut ryssen under alla dessa år? De gjorde ett tappert försök förra sommaren, men då dök det plötsligt upp mängder av klipp på X och andra plattformar som visade misslyckade ukrainska anfall. Många tappra män dog helt i onödan den sommaren på den ukrainska sidan, något som tystades ner i väst. Om du frågar väst vem som håller på att vinna kriget, får du svaret att Ukraina kan trycka tillbaka ryssen. Det är en lögn utifrån vad jag har sett. Rapporter om både brist på artilleri och bemanning är inte hemliga.

Så vilka alternativ finns när du inser att Ukraina inte kan besegra ryssen med våld? Ska du kanske hota ryssen med din kökskniv? Nej, sunda människor inser att alla alternativ är dåliga, men vissa alternativ är bättre än andra. Som jag ser det är det bästa av alla dåliga alternativ att göra påtryckningar för ett vapenstillestånd som ett första steg. Därefter får vi som vuxna människor diskutera hur vi ska få till en hållbar, långsiktig lösning.

Som sagt ni som vill påskina att ni är "Neutrala" i denna konflikt har förvånansvärt ofta en lösning som går ut på att ryzzland bör få göra som de vill utan något motstånd eller opposition.

Vi vuxna som anser att internationella avtal och gränser samt fria länders suveränitet ska respekteras håller inte med er, Vi är beredda att stötta Ukrainas rättigheter med vad som krävs oavsett hur mycket det kostar.

Ryzzland kan ju inte ens försvara sina egna erkända gränser längre - är det inte lika bra att de ger upp och söker fredsförhandlingar så de kan spara ryzzka liv?
Citera
2024-08-08, 21:45
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Gläder mig att se ryska civila gråta och skrika av skräck.
Citera
Medlem
löls avatar
haha vilken soppa
Jävla knast Ryssar!!!
Någon har vetat att det samlats massa Ukrainare men söp bort denna information hahaha
Citera
Medlem
Citat:
Du får kalla mig vad du vill, jag har förstått att alla som inte är krigshetsare är putinkramare i tokstollens värld.

Talar du om ekonomiska förluster, så är de inte obefintliga, men inte heller förödande. Jag tänker inte lägga tid på att förklara varför, du får själv söka efter hur det kommer sig att Ryssland inte har gått i statlig konkurs, något som enligt alla ”europeiska experter” skulle ha skett för två år sedan.

Talar du om mänskliga kostnader, är förlusterna större för Ukraina i förhållande till Ryssland, som har tio gånger större befolkning, något ryssarna är fullt medvetna om. Det finns också andra faktorer som gör att Putin inte vill dra sig tillbaka. Det skulle till exempel ses som en förlust på hemmaplan att lämna tillbaka allt som det ryska folket kämpat för. Det folkliga stödet för Putin skulle försvinna över en natt om det sker. Även detta är Putin mycket medveten om.

Man lär sig något nytt varje dag med dina beräkningar så har Ukraina typ 12 miljoner innevånare?
Ekonomin borde du nog ta ett snack med Elvira om. Hon verkar inte förstå att det inte är någon ko på isen.
Citera
2024-08-08, 21:46
Medlem
RealTides avatar
Citat:

Det är så infantilt och löjligt med ert tvärtomspråk,
det är kreml putin och ryssland som har startat kriget, ingen annan, varför kallar du mig krigshetsare?, är det översättningsprogrammet som fallerar?

Sen har du så många faktafel att du borde skämmas, har ryssland 10'ggr större befolkning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in