Citat:
Ursprungligen postat av
Bunnyman2
Du missar min poäng med att Ukraina inte kan vinna detta krig om målet är att ”jaga tillbaka ryssen till Ryssland”. Du kan självklart sitta hemma och hålla tummarna om att så blir fallet, men jag är realist och gör mina bedömningar på fakta, inte känslor. Visst kan jag ha fel. Ukraina kanske sitter inne på någon fantastisk plan som kommer leda dem till seger. Men jag ser det som en lågoddsare. Och vilket är då näst bästa realistiska alternativet? Jag säger inte att vi kommer få se vapenvila imorgon. Jag har med det som ett troligt alternativ i hoppet om att vi slipper ett tredje världskrig.
Att man är "realist" brukar betyda att man har en realistiskt bild på vad som faktiskt är möjligt, baserat på insikter och kunskaper. Så nej, du är uppenbart inte realist. Det finns ingen realistisk väg till fred som inte handlar om att Ryssland förändras på ett fundamentalt sätt. Putinregimen är helt fast i en eskalationsspiral för sin egna överlevnad och skillnaden mellan vapenstillestånd och fred är mycket stor och närmast inkompatibla.
Det finns inte flera olika alternativ som är olika "realistiska", utan precis som det inte fanns någon realistisk fred med nazityskland. Det har ganska lite med Ukrainas förmåga att göra. Som jag sade, ingen förväntar sig att Ukraina helt med militära medel ska flytta tillbaka ett Ryssland som gör motstånd, från Ukrainsk mark. Det realistiska är att försöka få fram en så stor oreda i Ryssland att Ryssland som så många gånger förr förlorar kriget p.g.a. deras egna inkompetens snarare än övertygande och slutgiltiga slag.
Och ja, det är realistiskt för Ukraina att åsamka Ryssland så stor skada att Ryssland kollapsar. Vi är inte där än, och det är inte på grund av någon gränsattack eller enskild motattack eller offensiv ö.h.t, utan snarare som en följdverkning i förlängning. Om du hade en realistiskt syn, skulle du förstå att arméer inte vinner krig, de vinner slag och det är länder som vinner krig vilket är något som sker i flera domäner, politiskt, ekonomiskt, de facto, militärt, osv.
Dina "fredsförslag" är verklighetsfrånvända, ospecifikt vaga och vakuösa och efterblivna.