2025-06-17, 14:09
Medlem
BTC Sessions har gjort en instruktionsvideo om hur man använder hodlhodl.com:

HODLHODL: How To Buy Bitcoin Without ID In 2025!
https://youtu.be/epLslPQC-EA?si=b1pgs0FXAPgH99_L

Inte en dag för tidigt!
Citera
2025-06-24, 08:45
Medlem
Leastons avatar
Bra uppdaterad info:

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Anyway, under tiden så har min bt.cx order gått igenom. Är nöjd. Avgiften för att köpa 500KR BTC via bt.cx är aningen billigare än vad Binance skulle ha tagit och det räckte med BankID där. Bara BankID, email och telefonnummer, och sedan betalar man med kreditkort i SEK. Man ser DIREKT hur mycket Bitcoin de kommer skicka, så det finns inga dolda avgifter. Är man ny kund så tar första ordern några timmar då de kollar upp dig första gången (tog runt 2h30m och då hade jag valt bort "högprioritets-order för 59kr" för att köra långsam billigare order), och annars tar det typ 20-30 minuter om man redan är kund. Och det är simpelt!

Men Binance blir billigare än BT.CX ju större ditt köp är.

Här är summeringen på de 4 exchanges jag tittat på i dagsläget:

• Safello (BankID, scammers): 500KR blir 232KR. lol... Kan ej kolla för 2000KR eftersom de inte låter en se avgifter i förväg förrän man redan har lagt in pengarna hos dem. Och har även börjat låsa folks konton. Bara undvik dem. Total skit.
  • Binance (kräver foto-id, ej BankID, men är värt besväret om man vill göra stora konverteringar): 500KR blir 450KR. 2000KR blir 1892KR. 10000KR blir 9549KR. De har en ganska hög procentavgift för att köpa BTC men en låg fast 30KR avgift för uttag. De kräver dock att du skickar in bild på ditt ID och en selfie.
  • Trijo (BankID, fast avgift på ca 150KR per uttag): 500KR blir 318KR. 2000KR blir 1726KR. 10000KR blir 9232KR. Deras fasta avgift är högre än Binance och deras procentavgift är aningen högre också. Den enda fördelen är att man kan registrera sig med sitt BankID.
  • BT.CX (BankID, samma avgifter som Binance för liten order): 500KR blir 453KR. 2000KR blir 1811KR. 10000KR blir 9044KR. Man ser direkt på sidan hur mycket man får.

Syns dock att det är värt att registrera sig hos Binance. Deras pris är i princip samma som BT.CX för 500KR-order och bäst på listan för 2000-10000KR-order. Och de är ju också det största varumärket inom krypto, så de är väldigt välstrukturerade.
Citera
2025-08-27, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LitenochSkraj
Hej!

Jag är en ny och väldigt nyfiken investerare i detta

jag har köpt lite aktier till och från i företag jag gillar (coop, nikelodien), men vill nu vill jag börja handla i bitcoin

vart börjar jag? vad rekommenderar ni? jag är öppen för allt, efter ett arv har jag en liten slant att spendera / investera

investerade lite innan i world of alydia men som ni kanske vet slutade det inte så bra, därför vill jag ha guide snälla

mycket tacksam!

För köp:

1. Lättast: Safello.com

2. Lite bättre: Revolut.com

3. Bäst men mer avancerat: hodlhodl.com

För förvaring:

a) Lättast: https://trezor.io/trezor-model-one

b) Bättre: https://coldcard.com/ eller https://foundation.xyz/passport-core/ eller https://vulcan21.com/product/seedsigner/

Vid behov finns gott om instruktioner på youtube. Se även tidigare inlägg i denna tråd.

Köp förslagsvis för en viss summa varje vecka eller så och fortsätt oavsett hur priset utvecklar sig, tills du är nöjd med din position.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-08-27 kl. 20:22.
Citera
2025-08-28, 14:23
Medlem
Har börjat intressera mig lite av krypto och tänkte månadsspara en till en början mindre summa. Skapade ett konto på crypto.com och gjorde ett första köp av ChainLink. Är det något mer som rekommenderas som nästa steg?

Bör jag använda mig av ex Revolut istället?
Eller är det lugnt att enbart fortsätta köpa varje månad via crypto.com appen eller bör jag efter varje köp föra över till någon separat plånbok?
Citera
2025-08-28, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artois
Har börjat intressera mig lite av krypto och tänkte månadsspara en till en början mindre summa. Skapade ett konto på crypto.com och gjorde ett första köp av ChainLink. Är det något mer som rekommenderas som nästa steg?

Bör jag använda mig av ex Revolut istället?
Eller är det lugnt att enbart fortsätta köpa varje månad via crypto.com appen eller bör jag efter varje köp föra över till någon separat plånbok?

Om du köper bitcoin för en signifikant summa, så bör du skaffa en hårdvaruplånbok för förvaringen. Se tidigare inlägg i tråden.

Citera
2025-09-02, 11:45
Medlem
Jag gjorde ett testköp med svenska växlingstjänsten bt.cx.

Positivt:

1. Den erbjuder endast bitcoin, vilket kan vara bra när man introducerar nya till bitcoin. Ingen risk att vederbörande förvirrar sig in i någon altcoin, samtidigt som det gör plattformen tydligare.

2. Man måste ange en egen bitcoinadress. Ingen risk att bitcoinmängden blir liggande hos någon motpart, följaktligen, vilket även det är positivt för nya användare, vilka annars kan bli motpartsberoende i onödan av bekvämlighet eller okunnighet.

3. Man kan genomföra köpet med ett vanligt betalkort, vilket är ganska smidigt (för att vara fiat).

4. Inte jättehöga avgifter, se inlägget ovan av Leaston som citerar dextrodammit.

Negativt:

Man måste identifiera sig med Bank-ID. Noll finansiellt privatliv, alltså.

Sammantaget kan bt.cx vara ett gångbart alternativ vid introduktion av nya användare.

Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-09-02 kl. 12:05.
Citera
2025-09-08, 22:51
Medlem
Otrevlig hackning som påverkar flera hot wallets och även standardmjukvaran som hänger med vissa hårdvaruplånböcker:

https://m.youtube.com/watch?v=R0M2TL7RARw

Detta inskärper minst två saker:

1) Kontrollera alltid mottagaradressen och summan på hårdvaruplånboken innan du signerar en transaktion. Att på slentrian signera utan denna kontroll på hårdvaruenhetens skärm kan bli katastrofalt, som attacken mot Bybits eth-multisigplånbok för en tid sedan visade.

2) Det kan vara värt att satsa på någon av de mest välrenommerade, renodlade bitcoinhårdvaruplånböckerna, även om de är lite omständligare och/eller något dyrare. Särskilt Coldcard, Foundation Passport eller Seedsigner. Den extra säkerhet som dessa tillhandahåller spelar roll i situationer som dessa.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-09-08 kl. 23:13.
Citera
2025-09-10, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Otrevlig hackning som påverkar flera hot wallets och även standardmjukvaran som hänger med vissa hårdvaruplånböcker:

https://m.youtube.com/watch?v=R0M2TL7RARw

Detta inskärper minst två saker:

1) Kontrollera alltid mottagaradressen och summan på hårdvaruplånboken innan du signerar en transaktion. Att på slentrian signera utan denna kontroll på hårdvaruenhetens skärm kan bli katastrofalt, som attacken mot Bybits eth-multisigplånbok för en tid sedan visade.

2) Det kan vara värt att satsa på någon av de mest välrenommerade, renodlade bitcoinhårdvaruplånböckerna, även om de är lite omständligare och/eller något dyrare. Särskilt Coldcard, Foundation Passport eller Seedsigner. Den extra säkerhet som dessa tillhandahåller spelar roll i situationer som dessa.

Attacken verkar inte ha blivit så allvarlig som den kunde ha blivit. Ovanstående lärdomar är emellertid giltiga ändå, särskilt den första:

- Blindsignera aldrig
Citera
2025-09-14, 06:40
Medlem
Diablo1118s avatar
Är totalt okunnig när det gäller btc men vill lära mig mer och även kanske inhandla några när jag har mer kunskap.

Har läst några inlägg i tråden och förstått att man måste ha använda sig av en plattform för att köpa och sälja ? Såg något inlägg som rekommenderade Revolut.com.
När man köper BTC så förutsätter jag att det kostar Courtage? som med värdepapper stämmer det?
Något speciellt jag bör tänka på om jag använder Revolt för köp & Sälj?

När jag sen köpt hur funkar det med "förvaring" av BTC. Såg att man kanske skulle speciellt om man handlar med högre summer ha en hårdvarowallet? Allt kring detta känner jag mig riktigt lost om.

Kanske även intresserad av cert på Avanza men även detta känner jag just nu är utanför min kunskap och vill veta mer om. Vilka Cert ska man titta på och gärna att man förklarar vad det är lite mer för det har jag inte helt koll på.
Citera
2025-09-14, 08:26
Medlem
PumpBabyPumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Är totalt okunnig när det gäller btc men vill lära mig mer och även kanske inhandla några när jag har mer kunskap.

Har läst några inlägg i tråden och förstått att man måste ha använda sig av en plattform för att köpa och sälja ? Såg något inlägg som rekommenderade Revolut.com.
När man köper BTC så förutsätter jag att det kostar Courtage? som med värdepapper stämmer det?
Något speciellt jag bör tänka på om jag använder Revolt för köp & Sälj?

När jag sen köpt hur funkar det med "förvaring" av BTC. Såg att man kanske skulle speciellt om man handlar med högre summer ha en hårdvarowallet? Allt kring detta känner jag mig riktigt lost om.

Kanske även intresserad av cert på Avanza men även detta känner jag just nu är utanför min kunskap och vill veta mer om. Vilka Cert ska man titta på och gärna att man förklarar vad det är lite mer för det har jag inte helt koll på.
Revolut behövs om inte annat oftast för att skicka pengar till och från en exchange. Exempelvis Crypto.com med en separat mobil plånbok är ett lite billigare och säkrare alternativ. Hårdvaruplånbok är överkurs och ganska knöligt då man behöver koppla sig till en dator.
Citera
2025-09-14, 08:56
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PumpBabyPump
Revolut behövs om inte annat oftast för att skicka pengar till och från en exchange. Exempelvis Crypto.com med en separat mobil plånbok är ett lite billigare och säkrare alternativ. Hårdvaruplånbok är överkurs och ganska knöligt då man behöver koppla sig till en dator.

ok så det är en exchange som jag handlar och säljer btc?
Vad hamnar mina BTC när jag köper dem och hur "förvarar" jag dem / kommer åt dem?
Citera
2025-09-14, 09:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
ok så det är en exchange som jag handlar och säljer btc?
Vad hamnar mina BTC när jag köper dem och hur "förvarar" jag dem / kommer åt dem?
Tänk Avanza/Nordnet när du köper värdepapper. Dina BTC hamnar på ditt konto på exchangen.

Men till skillnad från Avanza och all värdepappershandel, så har du möjlighet att flytta dina Bitcoin till din egna plånbok som du kan ha på datorn, mobilen, en papperslapp eller en cold wallet
som är det säkraste sättet att förvara krypton på själv.

Har du dina BTC på en exchange så gäller "not your keys, not your Bitcoin". Du förlitar dig på att Exchangen inte blir hackad, eller får för sig att neka dig flytta dina Bitcoin.
Har du istället hand om dina Bitcoin själv så får du sörja för säkerheten på egen hand. Se till att ingen tjuv kommer åt din plånbok och/eller seed.

Förslagsvis provar du att skicka en liten del av de BTC du köper till en plånbok du har på tex på telefonen, för att få en känsla av hur det fungerar. Så kan du avgöra senare vilken förvaringsmetod som passar dig.

Två viktiga tips:
#1 Kör du egen wallet, ha alltid back up på din seed, så du kan återställa den. Förvara denna seed säkert, så ingen annan kommer åt den. Undvik förvara den på datorn/telefonen/molnet, då dom kan bli hackade.

#2 Första gången du skickar Bitcoin till en wallet, skicka en liten summa först så du inte förlorar allt om du råkar göra fel.

#3 Enjoy frihetskänslan!

Trådstarten ger dig mer info.
Senast redigerad av Leaston 2025-09-14 kl. 09:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in