Citat:
Ursprungligen postat av
Diablo1118
ok så det är en exchange som jag handlar och säljer btc?
Vad hamnar mina BTC när jag köper dem och hur "förvarar" jag dem / kommer åt dem?
Tänk Avanza/Nordnet när du köper värdepapper. Dina BTC hamnar på ditt konto på exchangen.
Men till skillnad från Avanza och all värdepappershandel, så har du möjlighet att flytta dina Bitcoin till din egna plånbok som du kan ha på datorn, mobilen, en papperslapp eller en
cold wallet
som är det säkraste sättet att förvara krypton på själv.
Har du dina BTC på en exchange så gäller "not your keys, not your Bitcoin". Du förlitar dig på att Exchangen inte blir hackad, eller får för sig att neka dig flytta dina Bitcoin.
Har du istället hand om dina Bitcoin själv så får du sörja för säkerheten på egen hand. Se till att ingen tjuv kommer åt din plånbok och/eller seed.
Förslagsvis provar du att skicka en liten del av de BTC du köper till en plånbok du har på tex på telefonen, för att få en känsla av hur det fungerar. Så kan du avgöra senare vilken förvaringsmetod som passar dig.
Två viktiga tips:
#1 Kör du egen wallet, ha alltid back up på din seed, så du kan återställa den. Förvara denna seed säkert, så ingen annan kommer åt den. Undvik förvara den på datorn/telefonen/molnet, då dom kan bli hackade.
#2 Första gången du skickar Bitcoin till en wallet, skicka en liten summa först så du inte förlorar allt om du råkar göra fel.
#3 Enjoy frihetskänslan!
Trådstarten ger dig mer info.