2024-08-05, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Har din dom gallrats eller blev du borttagen
efter din begäran?

Inte gallrats. Blev borttagen efter några mejl fram och tillbaka, dock funkade inte samma taktik med lexbase.
Citera
2024-08-05, 12:39
Medlem
capitalswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boombadabimbada
Inte gallrats. Blev borttagen efter några mejl fram och tillbaka, dock funkade inte samma taktik med lexbase.

Vad hade du för taktik emot krimfup? Har försökt med dem i 3 veckor nu, utan framgång.
Citera
2024-08-05, 12:48
Medlem
Citat:

Du får gärna beskriva hur du gick tillväga.
Citera
2024-08-05, 15:08
Medlem
Citat:
Hur lång tid tog det innan du fick svar? Har väntat i snart 1 månad på svar men fortfarande inget svar... De verkar bara ignorera istället. Kanske taktik eftersom IMY kräver att 1 månad måste gått sen man gjort en raderingsbegäran?
Citera
2024-08-05, 17:44
Medlem
Någon som blivit borttagen från Juno?
Citera
2024-08-05, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klarre97
Någon som blivit borttagen från Juno?

Ja, utan problem.
Citera
2024-08-05, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wittey22
Hur lång tid tog det innan du fick svar? Har väntat i snart 1 månad på svar men fortfarande inget svar... De verkar bara ignorera istället. Kanske taktik eftersom IMY kräver att 1 månad måste gått sen man gjort en raderingsbegäran?

Får heller ingen respons där.
Citera
2024-08-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Är det någon som kan ge lite insikt i varför dem flesta domstolar i Sverige inte följer EUD domen i Finland gällande att inte lämna i domar utom i särskilda skäl, där det stipulerades att bakgrundskontroller inte är ett giltigt skäl?
Mig veterligen är nationella domstolar skyldiga att följa EUD.

Finska EUD beslutet.

https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=359733483B020B326B6FBAFA00 5863EE?text=&docid=283530&pageIndex=0&doclang=SV&m ode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=965153

Jag tror jag var lite otydlig när jag formulerade ovan frågeställning.
Det jag undrar är: I.om att inte alla domstolar följer denna dom ännu, vad är det dom lutar sig mot?
Vad kan man göra för att tvinga domstolar följa direktivet från EUD? Nationella domstolar är trots allt skyldiga att följa EUD.

Jag spekulerar i att i.om domen stipulerar att domslut ej får lämnas ut utan särskilda skäl, där bakgrundskontroll ej är ett giltigt skäl, borde även gälla den entitet som redan har uppgifterna.
Jag ser inget i denna dom som säger specifikt att det gäller endast domstolar.

Om så är fallet måste även bolag med dessa databaser följa direktivet från EUD.
Dvs inte lämna ut uppgifter utan särskilda skäl.
Senast redigerad av Aeon369 2024-08-06 kl. 21:47.
Citera
2024-08-06, 22:08
Medlem
BevinLees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Jag fick också ett automatiskt svar sen togs jag bort efter några dagar.

Om du söker på din adress samt ratsit i Googles sökfält - är du då helt borttagen eller står det "dold träff"?
Citera
2024-08-06, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BevinLee
Om du söker på din adress samt ratsit i Googles sökfält - är du då helt borttagen eller står det "dold träff"?

Det va Mrkoll jag menade.
Citera
2024-08-07, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Jag tror jag var lite otydlig när jag formulerade ovan frågeställning.
Det jag undrar är: I.om att inte alla domstolar följer denna dom ännu, vad är det dom lutar sig mot?
Vad kan man göra för att tvinga domstolar följa direktivet från EUD? Nationella domstolar är trots allt skyldiga att följa EUD.

Jag spekulerar i att i.om domen stipulerar att domslut ej får lämnas ut utan särskilda skäl, där bakgrundskontroll ej är ett giltigt skäl, borde även gälla den entitet som redan har uppgifterna.
Jag ser inget i denna dom som säger specifikt att det gäller endast domstolar.

Om så är fallet måste även bolag med dessa databaser följa direktivet från EUD.
Dvs inte lämna ut uppgifter utan särskilda skäl.

Läser jag artikel 10 i direktivet igen så kan jag bara hålla med dig. Artikel 10 gäller även bolag. Det gäller all form av behandling av dessa personuppgifter på alla ställen. Lämpliga säkerhetsåtgärder ska finnas för att säkerställa balansen mellan våra fri och rättigheter och rätten till allmänna handlingar.
Det betyder att man har rätt att begära att uppgifterna inte lämnas för bakgrundskontroller enligt min mening.
Citera
2024-08-07, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Läser jag artikel 10 i direktivet igen så kan jag bara hålla med dig. Artikel 10 gäller även bolag. Det gäller all form av behandling av dessa personuppgifter på alla ställen. Lämpliga säkerhetsåtgärder ska finnas för att säkerställa balansen mellan våra fri och rättigheter och rätten till allmänna handlingar.
Det betyder att man har rätt att begära att uppgifterna inte lämnas för bakgrundskontroller enligt min mening.

Det jag hittar som kan förklara varför dem flesta svenska domstolar inte följer Finska EUD beslutet
är nedan:

"
I lagen (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning (”dataskyddslagen”) finns en påminnelse om hur denna avvägning ska ske i svensk rätt. Dataskyddslagen anger bland annat att dataskyddslagstiftningen inte ska tillämpas i den utsträckning det skulle strida mot bestämmelserna i YGL och tryckfrihetsförordningen (1949:105)
"
Läser man Swea hovrätt samt Hovrätten i Övre Norrland beslut så finns där argument varför ovan undantag inte gäller brottsdomar.

Då återstår frågan, varför resten av domstolarna inte följer både Latvias o Finlads EUD beslut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in