2024-08-03, 22:33
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs145
Vet någon hur långt tid det tar att hamna på sajterna efter en dom fastställs? Vid ett strafföreläggande har jag förstått att man har 1-3 månader på sig att betala in bötern och att det är med betalningen man godkänner domen. Blir domen offentlig först efter man betalat/godkännt föreläggandet?
Från att det du godkänt.
Misslyckande att betala går till kronofogden.
Citera
2024-08-03, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Fast EU är väll på fallet också. Så även om IMY skulle släppa bollen nu så plockar bara EU upp den och bötfäller med eller utan IMY?
Att IMY inte gjort ett skit för att på riktigt stoppa dessa sidor men nu spelar som att de agerar har ingen betydelse för mig. Det viktiga är som du skriver att EU är inblandad. Jag hoppas att även IMY får sig en rejäl tillrättavisande för att de inte agerat.

Det jag mer menade med mitt inlägg var att jag misstänkte att regeringen kanske har en agenda/baktanke med detta, kanske för att påverka EU såsom Strömmer gör?
Citera
2024-08-04, 00:34
Medlem
https://www.imy.se/nyheter/sanktionsavgift-mot-avanza-for-overforing-av-personuppgifter-till-meta/

Har inte med databaserna att göra men handlar om personuppgifter. Skönt att läsa att det ibland straffar sig att missbruka andras personuppgifter. Om bara dessa databaser fick böta miljonbelopp...
Citera
2024-08-04, 14:39
Medlem
BevinLees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
hej@nusvar.se , b2b@nusvar.se , kristoffer@nusvar.se .

Jag har nu mailat till dessa adresser och fått ett automatsvar från MrKoll, se nedan.

Grejen är den att jag försökt få bort mina uppgifter sen januari 2023 o det verkar inte funka alls. Nu har jag spärrat själva gatuadress men det hindrar inte MrKoll att visa exakt vilken byhåla jag står skriven i. Tro faan att folk skriver sig på annan adress än där dom egentligen bor! MrKoll flashar även alla gamla adresser jag haft sen ett gäng år tillbaka. Inte nog med detta. Nån som jag aldrig hört talas om står skriven på samma adress
Kan jag göra något mer? Mvh Mr Lee

"Hej!

Tack för ditt mail till oss. Detta är ett automatiskt svar från oss.

Vi får många frågor som handlar om publicerade uppgifter i vår upplysningstjänst Mrkoll.se. Tjänsten publicerar sådana uppgifter som är offentliga handlingar och därmed tillgängliga för alla via den svenska offentlighetsprincipen. Du kan själv tillfälligt dölja din utdelningsadress och permanent ta bort telefonnummer som listas på dig.

Här ger vi svar på några av de vanligaste frågorna vi får. Om du undrar över något annat kommer vi att återkomma med ett personligt svar till dig. Vi läser alla mail men kan tyvärr inte svara alla personligen.

Hur tar jag bort uppgifter från Mrkoll?
Du kan själv dölja din utdelningsadress och ta bort telefonnummer som du inte vill ska listas i Mrkoll. För att hantera dina publicerade uppgifter går du till Kundservice och klickar dig fram till Inloggning med Bank ID. Du kan även följa nedanstående länk:

https://mrkoll.se/om/andra-uppgifter/

Har ni rätt att publicera mina uppgifter utan att jag har gett mitt medgivande till det?
Mrkoll.se är en grundlagsskyddad tjänst. Vårt utgivningsbevis har meddelats av Myndigheten för press, radio och tv. En effekt av detta är att publiceringarna sker med stöd av lagen om yttrandefrihet, varför dataskyddsförordningen GDPR inte gäller. Du kan läsa mer om publicering av uppgifter och utgivningsbevis direkt i tjänsten under valet Om tjänsten.

Vad betyder det att jag haft "x antal besökare denna månad"?
Informationen visar hur många besökare din öppna information i Mrkoll har haft under pågående månad. Detta betyder inte att besökarna har beställt bakgrundskontroller eller annan information om dig.

Kan personen i fråga se om jag köper och läser en dom?
Nej. Du är helt anonym när du köper rättsdata från oss.

En uppgift om mig stämmer inte, varför?
Vår information har sitt ursprung hos myndigheterna, och även där kan det bli fel. Om t.ex. en adress eller ett lägenhetsnummer inte stämmer ber vi dig först vända dig till Skatteverket för att kontrollera att informationen inte är fel i deras register.

Om din fråga gäller något annat kommer vi att återkommer till dig så snart vi kan.

--
Hälsningar,
Josefina
Kundservice för Mrkoll.se"
Senast redigerad av BevinLee 2024-08-04 kl. 14:45.
Citera
2024-08-04, 15:23
Medlem
BevinLees avatar
Nu har jag hotat med stämning. Dom får en vecka på sig att svara på ett vettigt sätt o sätta igång att radera.
Citera
2024-08-04, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BevinLee
Jag har nu mailat till dessa adresser och fått ett automatsvar från MrKoll, se nedan.

Grejen är den att jag försökt få bort mina uppgifter sen januari 2023 o det verkar inte funka alls. Nu har jag spärrat själva gatuadress men det hindrar inte MrKoll att visa exakt vilken byhåla jag står skriven i. Tro faan att folk skriver sig på annan adress än där dom egentligen bor! MrKoll flashar även alla gamla adresser jag haft sen ett gäng år tillbaka. Inte nog med detta. Nån som jag aldrig hört talas om står skriven på samma adress
Kan jag göra något mer? Mvh Mr Lee

"Hej!

Tack för ditt mail till oss. Detta är ett automatiskt svar från oss.

Vi får många frågor som handlar om publicerade uppgifter i vår upplysningstjänst Mrkoll.se. Tjänsten publicerar sådana uppgifter som är offentliga handlingar och därmed tillgängliga för alla via den svenska offentlighetsprincipen. Du kan själv tillfälligt dölja din utdelningsadress och permanent ta bort telefonnummer som listas på dig.

Här ger vi svar på några av de vanligaste frågorna vi får. Om du undrar över något annat kommer vi att återkomma med ett personligt svar till dig. Vi läser alla mail men kan tyvärr inte svara alla personligen.

Hur tar jag bort uppgifter från Mrkoll?
Du kan själv dölja din utdelningsadress och ta bort telefonnummer som du inte vill ska listas i Mrkoll. För att hantera dina publicerade uppgifter går du till Kundservice och klickar dig fram till Inloggning med Bank ID. Du kan även följa nedanstående länk:

https://mrkoll.se/om/andra-uppgifter/

Har ni rätt att publicera mina uppgifter utan att jag har gett mitt medgivande till det?
Mrkoll.se är en grundlagsskyddad tjänst. Vårt utgivningsbevis har meddelats av Myndigheten för press, radio och tv. En effekt av detta är att publiceringarna sker med stöd av lagen om yttrandefrihet, varför dataskyddsförordningen GDPR inte gäller. Du kan läsa mer om publicering av uppgifter och utgivningsbevis direkt i tjänsten under valet Om tjänsten.

Vad betyder det att jag haft "x antal besökare denna månad"?
Informationen visar hur många besökare din öppna information i Mrkoll har haft under pågående månad. Detta betyder inte att besökarna har beställt bakgrundskontroller eller annan information om dig.

Kan personen i fråga se om jag köper och läser en dom?
Nej. Du är helt anonym när du köper rättsdata från oss.

En uppgift om mig stämmer inte, varför?
Vår information har sitt ursprung hos myndigheterna, och även där kan det bli fel. Om t.ex. en adress eller ett lägenhetsnummer inte stämmer ber vi dig först vända dig till Skatteverket för att kontrollera att informationen inte är fel i deras register.

Om din fråga gäller något annat kommer vi att återkommer till dig så snart vi kan.

--
Hälsningar,
Josefina
Kundservice för Mrkoll.se"

Jag fick också ett automatiskt svar sen togs jag bort efter några dagar.
Citera
2024-08-04, 17:39
Medlem
Själv fick jag aldrig något svar från Mrkoll men såg sen att dom tagit bort mig endå. Verifiera, Lexbase och infotorg nekade.
Citera
2024-08-05, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olsen01
Själv fick jag aldrig något svar från Mrkoll men såg sen att dom tagit bort mig endå. Verifiera, Lexbase och infotorg nekade.

Har infotorg ens tidigare domar? Jag trodde de endast hade betalningsanmärkningar.
Citera
2024-08-05, 09:41
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boombadabimbada
Har infotorg ens tidigare domar? Jag trodde de endast hade betalningsanmärkningar.
Infotorg och Juno är ju främst juridiska databaser, men möjligheten finns att söka på namn och leta upp domar.
Citera
2024-08-05, 09:43
Medlem
Citat:
Oja det har dom.
Citera
2024-08-05, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Infotorg och Juno är ju främst juridiska databaser, men möjligheten finns att söka på namn och leta upp domar.

Citat:
Ursprungligen postat av Olsen01
Oja det har dom.

Det tar aldrig slut... Vi behöver uppdatera listan med mejl som cirkulerar, ta bort några och lägga till andra.

Men för att avsluta på en positiv not så har jag lyckats bli borttagen från krimfup.
Citera
2024-08-05, 12:07
Medlem
Citat:
Det tar aldrig slut... Vi behöver uppdatera listan med mejl som cirkulerar, ta bort några och lägga till andra.

Men för att avsluta på en positiv not så har jag lyckats bli borttagen från krimfup.

Har din dom gallrats eller blev du borttagen
efter din begäran?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in