Citat:
Ursprungligen postat av
Kryptonitonia
En hund ska inte behöva skyddas från sin förare. Aldrig någonsin. Då är det jäkligt fel.
Jag kan vara benägen att hålla med dig till viss det i det. Särskilt om man diskuterar i mer allmänna ordalag hur assistanshundar kan användas i för personer med funktionshinder.
Men samtidigt så i de t här sammanhanget så har hunden certifierats för det hör ändamålet och även hundhjälpen har i sina initiala instruktioner informerat om hur personalen ska hantera hunden om A blir utåtagerande. Det har inte varit ett okänt faktum för någon som varit inblandade i utbildningen och certifieringen av ekipaget att A kan bli arg och utåtagerande. Sen kan det diskuteras hur utåtagerande hon är. Men där vågar inte jag uttala mig då jag inte vet. Det sprids väldigt mycket konstiga uppgifter om det som också måste kunna stå rycken för rimliga ifrågasättanden om sanningshalt osv.
Men ser man bara till denna lösryckta mening, så skyddar jag t ex min hund dagligen från att behövs konfronteras med några ilskna jakthundar som han inte gillar som bor i området och skulle kunna säga samma sak där. Att min hund är så snäll att han skulle kunna låta sig bli ihjälbiten om jag skulle låta någon annan gå ut med honom eller ta honom till nån hundrastgård där han alltid har åkt på smörj de få gånger vi försökt med det…
Dvs kontext där något sägs spelar roll. Lösryckta fraser blir lätt misstolkade…