2024-08-06, 16:44
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nu är det ju inte så enkelt, eftersom forskningen visar att omhänderta barn är oerhört skadligt och traumatiskt för barnet. Ingen av soc-fansen i denna tråd verkar särskilt intresserade av hur barnen faktiskt har det, utan verkar mer vara ute efter att håna föräldrarna som drabbats av tvångsomhändertaganden.

Jasså jasså. Visar forskningen det nu?
Efter 1 studie då eller som inte säger mer än att placerade barn mår dåligt.

Citat:
Precis! Det är jättedyrt för samhället, så varför gör det så? Det är ju precis så den myndigheten fungerar. De lyssnar inte på vad föräldrar faktiskt behöver hjälp med och vid minsta konflikt så har de inte långt till LVU.

Ja det är en jättebra ide att lyssna på inkapabla föräldrar och låta dom styra processen. Gick utmärkt med lilla hjärtat osv.

Citat:
Vad fan snackar du om? Det är just precis så här soc utredningsarbete går till. De klipper ut allt positivt om föräldrarna och väljer ut det negativa och trycker på det i utredningen. Det som är positivt får domstolen och socialnämnd aldrig höra något om. De undersöker inte ens saken. Soc behöver inte redovisa hur de kommit fram till sin bedömning, utan domstolen accepterar deras rekommendation i nästan alla fall.

Det är precis så det går till i ditt lala-land ja. Men det är inte så övriga Sverige ser på det.

Citat:
att det finns misstro mot soc är helt naturligt som de beter sig. Har du pratat med någon som råkat ut för denna myndighet? Det har jag själv gjort nämligen och alla rykten stämmer. Vartenda ett.

Anekdotisk bevisföring. Som vanligt. Du har pratat med någon som bekräftar din bild av soc. Ergo måste din teori om soc vara sann.

Citat:
Det gör hon väl inte? De jobbar väl på som vanligt på kontoret?

Det gör hon väl? Hon ringer dit och stör när hon redan vet svaren på sina frågor. Uppenbart att hon gör det för att jävlas.
Slösar definitivt på folks tid.

Med det sagt så är det ju självklart hennes rätt att få ringa oavsett.
2024-08-06, 17:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Jasså jasså. Visar forskningen det nu?
Efter 1 studie då eller som inte säger mer än att placerade barn mår dåligt.
Ja det är mycket tydligt eftersom det är en både stor och bred studie att LVU är mycket skadligt och inte verkar hjälpa barnen. Men såklart. Det är ju inte så noga. Har du någonsin brytt dig om barnen?

Citat:
Ja det är en jättebra ide att lyssna på inkapabla föräldrar och låta dom styra processen. Gick utmärkt med lilla hjärtat osv.
Och vem lät de "inkapabla föräldrarna" styra processen? Vad sa IVO om det?

Citat:
Det är precis så det går till i ditt lala-land ja. Men det är inte så övriga Sverige ser på det.
Jag tror de flesta svenskar inte har koll på hur det går till när socialtjänsten jobbar med barnutredningar. De flesta slipper råka ut för det tack och lov, men risken är stor att fler och fler kommer att bli varse om vad som pågår och då är det försent.

Citat:
Anekdotisk bevisföring. Som vanligt. Du har pratat med någon som bekräftar din bild av soc. Ergo måste din teori om soc vara sann.
Jag har både pratat med personer och läst allt material. Det märkliga är att så många andra delar exakt samma historia och berättelse vad de råkat ut för..

Citat:
Det gör hon väl? Hon ringer dit och stör när hon redan vet svaren på sina frågor. Uppenbart att hon gör det för att jävlas.
Slösar definitivt på folks tid.
De behöver väl inte svara?
2024-08-06, 17:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Jag ska berätta för dig varför ingen seriös journalist kan ta tag i fallen: soc och domstolar kan inte bemöta enskilda fall så rapporteringen blir totalt snedvriden.
Jo tack. Den har vi hört förr. Men det går ju att lösa genom att exempelvis anonymisera barn och ändra lite i berättelsen (exempelvis bostadsort, hobbys och namn på barnet så att det inte går att identifiera), utan att ändra på sakinnehållet och sedan kan man låta både soc och domstol berätta hur de resonerat och varför. Det är viktigt att föräldrar alltid begär ut exakt allt material de kan få ut och sedan kan journalisten ändra lite i historien för att skydda barnets integritet.

Citat:
Att rädda ett barn som SVT sände och gjorde var ett undantag. Grejen var att de avslöjade en sjuk organisation, bildad av rena dårar. Iofs tror jag absolut att de ville barnens bästa men i det avslöjande programmet ser vi hur känslostyrda dårar agerar.

Citat:
Jag tycker ändå inte att pappan skulle ha fått ge ett ansikte i historien. På det sättet röjdes pojkens identitet och det tycker jag var helt fel. Inte okej.
Det håller jag med om och därför är det viktigt att det journalistiska materialet anonymiseras så att socialtjänsten och domstolen aldrig kan säga att "vi kommenterar inte enskilda fall". Det håller inte. självklart ska de svara varför de gjort som de gjort.
2024-08-06, 17:36
Medlem
Citat:
Tråden handlar främst om Fia och hennes kompisar i FU. På senare tid har kurreburre anslutit sig och han gör allt i sin makt för att diskutera allt annat än family united. Han har mördat den mer passande soc-tråden och håller på och mördar denna tråd med sina långa utlägg och raljerande.

Som svar på frågan, Fia sammanfattar det ganska väl själv i guldtands podcast om henne. Lyssna på den. Bortsett från podden finns det lite matnyttigt i tråden och Adina kan säkert fylla i de delar som Fia valde att hoppa över i podden.

Exakt! Jag kan inte förstå att ni ens svarar denna K-S, ni som har lite insikt i vad Family United håller på med inser väl att hans mål är just att förstöra den här tråden. Kan ni inte bara nonchalera honom och återgå till ämnet? Han är att jämställa med de övriga rättshaveristerna inom FU som försöker vilseleda och undanhålla vad som verkligen hänt genom att fylla tråden med rent nonsens och sin egen ”sanning”. Kan ni förstå att så länge ni citerar och kommenterar honom (eller henne, vem vet?) så blir han bara mer tillfredsställd?
2024-08-06, 17:36
Medlem
Citat:
Jo tack. Den har vi hört förr. Men det går ju att lösa genom att exempelvis anonymisera barn och ändra lite i berättelsen (exempelvis bostadsort, hobbys och namn på barnet så att det inte går att identifiera), utan att ändra på sakinnehållet och sedan kan man låta både soc och domstol berätta hur de resonerat och varför. Det är viktigt att föräldrar alltid begär ut exakt allt material de kan få ut och sedan kan journalisten ändra lite i historien för att skydda barnets integritet.

Det håller jag med om och därför är det viktigt att det journalistiska materialet anonymiseras så att socialtjänsten och domstolen aldrig kan säga att "vi kommenterar inte enskilda fall". Det håller inte. självklart ska de svara varför de gjort som de gjort.
Det har varit på gång reportage med föräldrar flera gånger men det har aldrig blivit något färdigt reportage eftersom historien inte hållit när reporter fått tillgång till material från myndigheter
2024-08-06, 18:03
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julkul7
Exakt! Jag kan inte förstå att ni ens svarar denna K-S, ni som har lite insikt i vad Family United håller på med inser väl att hans mål är just att förstöra den här tråden. Kan ni inte bara nonchalera honom och återgå till ämnet? Han är att jämställa med de övriga rättshaveristerna inom FU som försöker vilseleda och undanhålla vad som verkligen hänt genom att fylla tråden med rent nonsens och sin egen ”sanning”. Kan ni förstå att så länge ni citerar och kommenterar honom (eller henne, vem vet?) så blir han bara mer tillfredsställd?

Jo det är uppenbart att han är här för att förstöra och sprida propaganda.

Vi ignorerar honom från och till. Men ibland är det torka på FU fronten och då får han bli underhållningen.
2024-08-06, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inanna-1921
Pistol-Malin kom upp med nytt konto också, det var länge sen jag hörde nåt från henne.
Hon håller på med att göra en film och ska sprida ordet om soc världen över så nu ska alla som kan vara med och hjälpa till med filmen höra av sig.
Hade varit kul om de fick ihop en film faktiskt, spännande!
Vad hette kontot?
2024-08-06, 18:20
Medlem
Citat:
Jo det är uppenbart att han är här för att förstöra och sprida propaganda.

Vi ignorerar honom från och till. Men ibland är det torka på FU fronten och då får han bli underhållningen.
Är lite intressant att folk tror att det är billigare med stöd i hemmet än att barn bor i familjehem , somliga har tom fantasier om att pensionärer ideellt ska komma hem till folk och ta hand om barnen, städa osv att det ska finnas en jourverksamhet dit föräldrar kan ringa och boka en person för 3-4 timmar som passar barnen medan förälder vilar
2024-08-06, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tucan83
Vad hette kontot?

En stat i staten på Youtube, kanske fler plattformar? Vet ej
2024-08-06, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetteBoop
En stat i staten på Youtube, kanske fler plattformar? Vet ej
De har en dålig hemsida där de för att färdigställa filmen samlar in pengar 75 000 kr vill de ha och hade häromdagen fått in 300 kr
2024-08-06, 18:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det har varit på gång reportage med föräldrar flera gånger men det har aldrig blivit något färdigt reportage eftersom historien inte hållit när reporter fått tillgång till material från myndigheter

Det här tror jag inte en sekund på. Jag tror snarare att det handlar om att det känsliga i att hantera barn och sekretess inom journalistiskt arbete.

Det är mycket svårt och känsligt, vilket soc vinner på och därför ytterst sällan granskas kritiskt av journalister, trots att de verkligen borde granskas med tanke på den extrema maktpositionen de sitter på.

Men som sagt det går att anonymisera utredningar utan att ändra på sakinnehållet vilket kan tvinga ansvariga politiker och chefer att svara på frågor från journalister.

Problemet är också att många föräldrar inte känner till sina rättigheter och att de har rätt att begära ut alla journalanteckningar och loggar i de flesta fall. Okunskapen leder till att det inte finns så mycket journalistiskt råmaterial att jobba med. Dessutom kostar det stora summor att begära ut stora mängder offentliga handlingar, vilket också är en bromskloss för många med knappa ekonomiska resurser.
2024-08-06, 18:51
Medlem
Citat:
Det här tror jag inte en sekund på. Jag tror snarare att det handlar om att det känsliga i att hantera barn och sekretess inom journalistiskt arbete.

Det är mycket svårt och känsligt, vilket soc vinner på och därför ytterst sällan granskas kritiskt av journalister, trots att de verkligen borde granskas med tanke på den extrema maktpositionen de sitter på.

Men som sagt det går att anonymisera utredningar utan att ändra på sakinnehållet vilket kan tvinga ansvariga politiker och chefer att svara på frågor från journalister.

Problemet är också att många föräldrar inte känner till sina rättigheter och att de har rätt att begära ut alla journalanteckningar och loggar i de flesta fall. Okunskapen leder till att det inte finns så mycket journalistiskt råmaterial att jobba med. Dessutom kostar det stora summor att begära ut stora mängder offentliga handlingar, vilket också är en bromskloss för många med knappa ekonomiska resurser.
Precis så är det när journalister efterfrågat all dokumentation från föräldrarna har de antingen inte fått det eller fått allt och då har det inte gått att göra några reportage , finns ett antal föräldrar som lagt ut sina utredningar utan att fatta att det i dessa tydligt står varför de inte kan vara föräldrar för tillfället eller kanske aldrig .
Det sprids gång på gång en film med ett barn som omhändertas på bb och människor menar att det är maktmissbruk trots att det är fråga om en mamma med svår psykossjukdom och missbruk och en mormor som byggt galge i sin trädgård och är självutnämnd drottning ..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in