2024-08-06, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Kopierar in
"Merkostnadsersättning från Försäkringskassan måste kostnader överstiga 11 000kr/år för att få igenom och då är det kostnader utöver vanliga kostnader, dvs MER kostnader pga sjukdom eller funktionsnedsättning"

Om A sliter sönder eller klipper i sina kläder så blir det ju en merkostnad för klädinköp. Varken bedrägeri eller fusk enligt mig.
Citera
2024-08-06, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför skulle de inte istället säga som det var?

Att en funktionsnedsatt skadar hunden, för jag antar att det är så ni menar, skulle vara illa, men bättre än att hålla på och strula och trixa som nu. Om det nu var så.

Ingen skulle klandra kvinnan.

Det pratas om försäkringspengar.
Det kunde ev gå om hon blev "stulen".
Då krävs att man annonserar/ efterlyser någonstans, polisanmäler.
Att P inte tänkte på vilken spridning det skulle ta.
Konstigt att han vågade ta risken om det är så.
Citera
2024-08-06, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Så försäkringspengar skulle inte betalas ut om Essie råkat ut för en "olycka" med dödlig utgång?

Känns mer som att det kan bli problem med försäkringen då de lämnat hunden obevakad i en trädgård med en glipa i häcken.
Citera
2024-08-06, 13:47
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Men om du nu då ”vet” allt det här… varför håller du då på att fortsätta surra om det? Du vet ju då redan vad som hänt. Och då behöver du inte hålla på och svara på mina inlägg heller… För vad fyller det för funktion…? Du vill få bestämma själv vad som hänt. Jag vill försöka ta reda på vad som hänt.
Det är två helt skilda synsätt.
Så du behöver inte ens läsa mina inlägg…
Du behöver inte svara på mina inlägg heller.
Jag har mycket kontakter i Enköping så jag har fått reda på mycket idag.
Pappa P tröstar sig med lyxkonsumtion, sprit och bedrägeri för att han är så olycklig över att fått en dotter som A. P älskar vackra ting och få en dotter som har en apmun med extremt stora tänder åt alla håll och ögon som står rakt ut passar inte in i hans liv. Han vet att folk tappar aptiten om dom går på restaurang. Förr visades dessa avarter på cirkus.
För att P ska kunna fungera så måste han självmedicinera.
Bara att titta på bilarna som står utanför familjens garage. P gillar och kräver perfektion.
Han har många springare som han styr med järnhand för att den mörka sanningen inte ska komma fram. Han skäms.
Citera
2024-08-06, 14:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så försäkringspengar skulle inte betalas ut om Essie råkat ut för en "olycka" med dödlig utgång?

Känns mer som att det kan bli problem med försäkringen då de lämnat hunden obevakad i en trädgård med en glipa i häcken.

Om dottern skulle orsakat Essie skada eller död i samband med att hon blivit utåtagerande så hade det täckts av försäkringen. Det finns ingen sådan ekonomisk anledning för familjen ett dölja en sådan händelse. Det är bara rena lögner, påhitt och förtal från trådens näthatare.

Givet hundens utbildning och trädgårdens beskaffenhet, så skulle det inte heller vara något problem att få ersättning enligt villkoren för bortsprungen hund.
Senast redigerad av flashmaner 2024-08-06 kl. 14:17.
Citera
2024-08-06, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Familjen har så klart dotterns bästa som sitt fokus, och att assistanshunden varit till stor nytta för henne råder det knappast någon tvekan om. Familjen hade hund sedan tidigare, och även en katt, så de har redan där sett hur dottern fungerar tillsammans med djur. En assistanshund specialtränad för dotterns behov ger så klart väldigt mycket mer än en "vanlig sällskapshund" som de haft tidigare.
Så det är väl ganska självklart att familjen vill ha tillbaka Essie, eller om det inte går, snarast möjligt ersätta Essie med en ny hund. Dessvärre är en ny sådan hund ett par år bort.

Ja, att man som förälder alltid har sitt barns bästa i fokus - det förutsätter jag också. Tittar man bakåt så har de uppenbarligen kämpat mycket för hennes rättigheter och möjligheter så där råder för mig inga tvivel alls. Men samtidigt har också pappan uttryckt viss oro kring de saker som skett och att det varit svårt att få till säkerheten runt hunden fullt ut. Han lägger ansvaret för det i hög grad på de konflikter som pågått i assistansgruppen mellan dem och familjen och pekar på att det varit svårt att få till compliance med rutiner och journalföring och incidentrapporter mm. Han uttryckte i sitt första inlägg när det blev offentligt att det fanns anmälningar till Länsstyrelsen att han först genom anmälan fått kännedom om att det förekommit våldsamma situationer som också involverat hunden. (Och då kontaktade hundhjälpen för att få råd och hjälp med hur de skulle hantera det), Vilket OBS är hans utsaga som förvisso inte har dementerats av hundhjälpen men heller inte bekräftats. Han insinuerar med det att det då inte skulle ha berättats för honom eller familjen när incidenter uppstått som inte var bra för Essie, men det kan inte uteslutas att det är också kan vara ett (rätt oskickligt men dock) sätt att mörka sin egen vetskap.

Han reviderade sedan det uttalandet och det blev då den numera berömda ”sparken” som han då ”erkänner” som den enda gången som våld förekommit. Sant eller ej - det är i alla fall så pappan har framställt sin version. Och med tanke på att han rimligen måste vara fullt medveten om hur han i offentligheten hamnat på shitlist när det kommer till hanteringen av hunden, oavsett om kritiken är berättigad eller ej. Och det inte verkar ha fungerat optimalt helhetsmässigt heller, (förutom att han sagt att det äntligen börjat fungera lite bättre nu strax innan hunden försvann). Så förvånar det mig ändå lite att han hållit fast hela vägen vid att det ska införskaffas en ny hund…? Det tyder antingen på en enorm tilltro till en assistanshunds förmåga och funktion för hans dotter. Eller så tyder det på att han bara är dumt envis… eller på att han tänker att det är det enda raka om han inte vill förstärka andra misstankar om att han själv varit inblandad i försvinnandet?

Eftersom jag inte har någon insyn så kan jag egentligen inte uttala mig i fråga om hur vanligt förekommande våld eller illa behandling kan ha varit i hemmet gentemot hunden. I grunden så för mig som är en varm förespråkare av att använda djur i vård och omvårdnad överhuvudtaget och absolut också som assistanshundar. Så kan jag däremot tycka att det är viktigt att det faktiskt ifrån fall till fall inte bara certifieras utan också följs upp hur hundens livssituation blir även i praktiken. Inte minst eftersom man har ett sådant fokus när det gäller brukarperspektiv. Och det blir ju i sammanhang där vardagslivet för brukaren omgärdas av personliga assistenter också oerhört viktigt att personalen också då får adekvat utbildning och kontinuerlig uppföljning kring de rutiner som de behöver kunna följa avseende hunden. Och dess säkerhet. Likväl som runt sin egna säkerheten och brukarens. Samspelet måste ju liksom fungera. Annars fyller ju inte hunden heller rätt funktion så att säga…

Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är många assistenter inblandade i familjens ärende, 40-50st har nämnts. Men det är bara en eller möjligen två som påstår sig vara assistenter som har yttrat sig och då genom att ge sig på familjen å det grövsta, i vissa fall med anklagelser som är uppenbara lögner. Att assistent bär sig åt på det viset, säger mer om den assistenten än om familjen. Om det ens är en assistent. Det finns ett och annat som tyder på att det inte ens är det. Som att assistenten kallar dottern för "CP". Det säger verkligen allt om hur olämplig den personen är som assistent till dottern.

Det som förbryllar mig är att av de tre fd assistenter som en kort tid faktiskt förekom med egna profiler i den numera upplösta facebookgruppen och med egna inlägg och en fd assistent vars uttalande publicerades som en skärmdump av ett sms som framförts via en annan person i den gruppen - så är det bara en som överhuvudtaget nämnt något om att hunden blivit illa behandlad eller slagen…
Två av dem hade enligt egen utsaga bara jobbat i familjen innan Essie kom. Och hade då träffat på sällskapshunden Molly som de sa sig tycka om. De skrev inget om misshandel av djur i familjen men antydde däremot att det inte varit trevligt att jobba hos familjen. Ingen hade något negativt att säga om A men däremot kritik emot pappan och mamman. Den som skrev om misshandel av hunden är det inlägg som du själv har sett. Det som sägs i den riktar en tydlig anklagelse emot A och är samtidigt den minst indignerade av dem… Den anonyma fd assistent som uttalade sig i ett sms som publicerades som en skärmdump var däremot väldigt väldigt arg på hur pappan skyllde på assistenter för hur arbetet runt A fungerat och tyckte att han behövde ta sig en rejäl titt i spegeln över sitt eget agerande som beskrevs som synnerligen olämpligt. Dock inte avseende hunden utan hur han behandlade personalen.

Bakom anmälan till länstyrelsen och polisen och kontakten med hundhjälpen bedömer jag att det inte kan handla om mer än två eller högst tre personer.

Det som är allra märkligast avseende det är varför ingen av dem nyttjat möjligheter att kontakta länsstyrelsen anonymt tidigare eller IVO eller kommunens visselblåsarsystem eller sitt fackförbund eller någon vemsomhelst långt tidigare om missförhållanden om hunden. För även om man jobbar på en rutten arbetsplats med elaka chefer och är rädd om sitt jobb osv. Så om det också förekommer att en hund blir misshandlad eller illa behandlad så brukar folk inte kunna hålla sig…?

Sammantaget kan man säga att den konflikt som också polisen i sitt enda riktiga uttalande om hela den här historien också refererat till mellan pappan och en grupp fd assistenter som pågått och alltjämt tycks pågå cluttrar liksom ned den här historien och gör det svårare att få grepp om helheten.

Rent tekniskt är det förstås så att om det pågår konflikter mellan personal och familjen och arbetsmiljön därigenom blir infekterad med kanske både tyst och tryckt stämning ibland och tjafs och bråk ibland så kommer ju det också att påverka både A och inte minst hunden… och då faller ju hela situationen som ett korthus… Och där har förstås både familjen och assistansbolaget ett ansvar som inte verkar ha axlats på ett optimalt sätt.

Och det är därför som frågan fortfarande gäckar mig om varför egentligen det är så viktigt att få in en ny hund? Det känns som att det saknas en pusselbit där… om den trillar på plats kanske det också klarnar bättre vad som egentligen hänt med Essie… ?
Citera
2024-08-06, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Från K9narcs sida på Fb
"Prio är att Essie kommer tillbaka. Om ägarna tillåter så tar vi in henne och påbörjar en Nakotikautbilding och då får hon ett fantastiskt liv i vår flock.

Kontakta oss på 0709-39 46 36 eller mejl narkotikahund@k9narc.se
//Christer och Pernilla"
Märklig kommentar...
Tänker att det kanske inte är så dum idé det här. Om Essie är stulen så kommer hon ju aldrig komma fram så länge pappan står som ägare. Det kanske skulle vara det bästa familjen kan göra nu, att skriva över ägarskapet på Christer. Det skulle i så fall inte vara något erkännande från dem att familjen gjort fel utan mer att efterspelet gör att Essie inte kan vara kvar i familjen. Och dessutom har de väl redan sagt till A att hunden är död.
Citera
2024-08-06, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo

Han utgick ifrån att det är "bara" en hund men han hade så fel.

Exakt mer än en miljon visningar av den här tråden hade han fel.
Citera
2024-08-06, 14:33
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Tänker att det kanske inte är så dum idé det här. Om Essie är stulen så kommer hon ju aldrig komma fram så länge pappan står som ägare. Det kanske skulle vara det bästa familjen kan göra nu, att skriva över ägarskapet på Christer. Det skulle i så fall inte vara något erkännande från dem att familjen gjort fel utan mer att efterspelet gör att Essie inte kan vara kvar i familjen. Och dessutom har de väl redan sagt till A att hunden är död.
För Essies del, absolut det bästa. Sen ställer jag mig frågande till hur han vet att hon kan utbildas till narkotikahund. Krävs det inte specifika grundegenskaper, precis som de egenskaperna Essie har gör henne till en bra assistanshund i en lugn miljö. Då hon påvisade att vara vek enligt testerna.
Citera
2024-08-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar

Följdfråga, om en hund är avliden kan man avregistrera den på JBV men om den är försvunnen/kidnappat/bortsprungen, hur länge väntar man med att avregistrera hunden?
Finns det regler för det?
Citera
2024-08-06, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Följdfråga, om en hund är avliden kan man avregistrera den på JBV men om den är försvunnen/kidnappat/bortsprungen, hur länge väntar man med att avregistrera hunden?
Finns det regler för det?

Det finns ingen specifik regel för just hur man ska göra när det gäller en bortsprungen hund. Och jag tror att man valt medvetet att inte specificera det. Eftersom för en person som blivit av med sin hund så vill de flesta få hoppas på att den ska komma tillbaka. Och ägarregistreringen hos Jordbruksverket blir då också den enda möjligheten man kan hålla kvar ifall hundens id skulle dyka upp någonstans. Den möjligheten omintetgörs om man avregistrerar hunden. Och det möjliggör också för en tjuv att kunna regga hunden som sin…

Det som står på jordbruksverkets sida är:

” Anmäl förändringar
Om du byter telefonnummer, byter namn på din hund, om din hund avlidit eller om förhållandena ändras på annat sätt ska du ändra uppgifterna i hundregistret så snart som möjligt.”

Och hårdrar man det, vilket sannolikt inte är avsikten så är ju rent tekniskt ett bortspringande en förändring. Men eftersom den inte är specificerad och det i grunden heller inte påverkar ägarskapet så tolkar jag det som att det är frivilligt att välja om man vill avregistrera hunden eller om man vill att ens ägarskap ska stå kvar.
Citera
2024-08-06, 14:50
Medlem
svt2s avatar
De förstörde ju den nya Facebookgruppen genom att göra ”trådar” under bilder och tog bort massa bra info från assistenter. Nu har de mördat gruppen helt. Varför? Tycker den har ett bra komplement till FB.

/ SVT2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in