2024-08-03, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Ok och sedan uppstår arbetsmiljöproblem relaterade till språk- och kulturskillnader. DET hade man ju aldrig kunnat förutspå...
Så är det naturligtvis. Sedan har du ju alla svenskar som jobbar där också, dvs afghaner, somalier, eritreaner, irakier osv men födda och/eller uppvuxna i Sverige .

Att det blir så mycket folk av olika bakgrund beror naturligtvis på att det är för få som vill flytta till Skellefteå från södra delen av landet. Man går hellre på bidrag...
Citera
2024-08-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Risktilläggen är enligt min erfarenhet ganska ovanliga och mer förbehållet blåljusyrken. Det är också svårt att motivera här när arbetsledning står i massmedia och säger att arbetsplatsen är trygg och säker, även om verkligheten är något annat.

När jag jobbade som tidningsutdelare som sommarjobb så jobbade jag i Östersund under festilvalen "Storsjöyran". Mitt utdelningsområde var nära festivalområdet och man börjar ju dela ut kl 03:30 ungefär när alla dyngraka personer drar sig hem från festivalen. Under de dagar festivalen var så fick vi risktillägg öven om det inte var så mycket. Detta eftersom flera tidningsutdelare hade attackerats tidigare år och ingen ville jobba under dessa nätter/tidigare mornar p.g.a. det.

Polis är ett perfekt exempel på underbetalt yrke, hörde härom året att en ny polis bara får 25k före skatt.
Om det stämmer så är det ungefär 20 000 mindre än jag tjänar på ett väldigt tryggt och helt ofarligt arbete. Så skulle jag blir polis så hade jag inte accepterat mindre än 50k före skatt i alla fall eller 40 hade dugit om jag fick flera tusen i risktillägg också.

Northvolt verkar ju ännu farligare än polis, så lägre än 70 000 per månad är nog oacceptabelt.
Citera
2024-08-03, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
När jag jobbade som tidningsutdelare som sommarjobb så jobbade jag i Östersund under festilvalen "Storsjöyran". Mitt utdelningsområde var nära festivalområdet och man börjar ju dela ut kl 03:30 ungefär när alla dyngraka personer drar sig hem från festivalen. Under de dagar festivalen var så fick vi risktillägg öven om det inte var så mycket. Detta eftersom flera tidningsutdelare hade attackerats tidigare år och ingen ville jobba under dessa nätter/tidigare mornar p.g.a. det.

Polis är ett perfekt exempel på underbetalt yrke, hörde härom året att en ny polis bara får 25k före skatt.
Om det stämmer så är det ungefär 20 000 mindre än jag tjänar på ett väldigt tryggt och helt ofarligt arbete. Så skulle jag blir polis så hade jag inte accepterat mindre än 50k före skatt i alla fall eller 40 hade dugit om jag fick flera tusen i risktillägg också.

Northvolt verkar ju ännu farligare än polis, så lägre än 70 000 per månad är nog oacceptabelt.
Det brukar vara för risker som ligger mer bortom arbetsgivarens kontroll. I övriga fall är man som arbetsgivare skyldig att jobba för att riskerna ska minska. Vi får väl se vad som händer. Northvolt själva vill ju inte ens erkänna att de har problem med arbetsmiljön.
Citera
2024-08-03, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det brukar vara för risker som ligger mer bortom arbetsgivarens kontroll. I övriga fall är man som arbetsgivare skyldig att jobba för att riskerna ska minska. Vi får väl se vad som händer. Northvolt själva vill ju inte ens erkänna att de har problem med arbetsmiljön.

Misstänker att de betalar typ 30 000 kr i lön utan extra risktillägg och sen dör folk till höger och vänster.
De borde få typ 70 000 eller mer bara för risken, men jag antar att de fega jävlarna att Northvolt bara betalar max hälften om inte ens det.
Citera
2024-08-06, 12:26
Medlem
Extremeflys avatar
Aftonbladet rapporterar nu att ytterligare en person har dött samt en som är i akut tillstånd

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1278962
Citera
2024-08-06, 12:28
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Aftonbladet rapporterar nu att ytterligare en person har dött samt en som är i akut tillstånd

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1278962

Nu börjar man nästan misstänka att någon har ihjäl personer på något kreativt sätt. Tänkte på sjukhusmorden eller liknande..
Citera
2024-08-06, 12:30
Avslutad
Det ligger en hund begraven här.
Solklart att dödsfallen är kopplade till Northvolt… Och så nekar man.
Självklart skulle man som stat aldrig erkänna att man har satsat på fel häst
Citera
2024-08-06, 12:31
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurksallad
Det ligger en hund begraven här.
Solklart att dödsfallen är kopplade till Northvolt… Och så nekar man.
Självklart skulle man som stat aldrig erkänna att man har satsat på fel häst

polisen hittade inget samband mellan dödsfallen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisen-inget-samband-mellan-dodsfallen-pa-northvolt/
Citera
2024-08-06, 12:44
Medlem
Citat:

Kan väl inte finnas någon tvekan nu om att något är allvarligt fel där? Helt livsfarlig arbetsplats. Friska unga människor dör efter arbetspasset. Måste ju vara något de kommit i kontakt med. Finns ju säkert massa farliga ämnen när det kommer till batterier och stället har väl inte gått så bra som de trodde? Så de snålat säkert med säkerheten. Har dessa människor jobbat i samma miljöer på fabriken? Varför blir det inget skyddsstopp från facket? Ska fler dö? Det är ju ingen tvekan att arbetsplatsen är nyckeln här…

Hoppas alla säger upp sig och lämnar fabriken nu, inte värt att riskera livet. Arbetsgivaren bryr sig inte om att lösa det och det lär inte vara slut med dödsfall än.
Senast redigerad av Grantoppen2 2024-08-06 kl. 12:46.
Citera
2024-08-06, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisen-inget-samband-mellan-dodsfallen-pa-northvolt/

De är väl inkompetenta… vadå inget samband? Sambandet är ju samma arbetsplats!
Citera
2024-08-06, 12:45
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Nu börjar man nästan misstänka att någon har ihjäl personer på något kreativt sätt. Tänkte på sjukhusmorden eller liknande..

Tror också på något sådant. Visst har dom många anställda men vad är oddsen att dom har massa personal som dör i ung och medelåldern är livslängden i Sverige är runt 80 år. Och där dom dessutom inte ens hittar orsak på någon av dom. Känns som det är 1 på miljarden att något sånt händer.

Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Undra hur dom kan säga så när dom inte ens hittat dödsorsak än. Då får man väl skicka kropparna till något land som är mer framgångsrikt på att undersöka.

Jag tycker chefen på arbetsplatsen varit väldigt snabb med att säga att de inte är arbetsplatsens fel, de sa han innan utredningen startade med.
Citera
2024-08-06, 12:47
Medlem
Citat:
Tror också på något sådant. Visst har dom många anställda men vad är oddsen att dom har massa personal som dör i ung och medelåldern är livslängden i Sverige är runt 80 år. Och där dom dessutom inte ens hittar orsak på någon av dom. Känns som det är 1 på miljarden att något sånt händer.

Undra hur dom kan säga så när dom inte ens hittat dödsorsak än. Då får man väl skicka kropparna till något land som är mer framgångsrikt på att undersöka.

Jag tycker chefen på arbetsplatsen varit väldigt snabb med att säga att de inte är arbetsplatsens fel, de sa han innan utredningen startade med.

Hur mycket har kommunen och samhället investerat kring Northvolt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in