Citat:
Ursprungligen postat av
pf10
Risktilläggen är enligt min erfarenhet ganska ovanliga och mer förbehållet blåljusyrken. Det är också svårt att motivera här när arbetsledning står i massmedia och säger att arbetsplatsen är trygg och säker, även om verkligheten är något annat.
När jag jobbade som tidningsutdelare som sommarjobb så jobbade jag i Östersund under festilvalen "Storsjöyran". Mitt utdelningsområde var nära festivalområdet och man börjar ju dela ut kl 03:30 ungefär när alla dyngraka personer drar sig hem från festivalen. Under de dagar festivalen var så fick vi risktillägg öven om det inte var så mycket. Detta eftersom flera tidningsutdelare hade attackerats tidigare år och ingen ville jobba under dessa nätter/tidigare mornar p.g.a. det.
Polis är ett perfekt exempel på underbetalt yrke, hörde härom året att en ny polis bara får 25k före skatt.
Om det stämmer så är det ungefär 20 000 mindre än jag tjänar på ett väldigt tryggt och helt ofarligt arbete. Så skulle jag blir polis så hade jag inte accepterat mindre än 50k före skatt i alla fall eller 40 hade dugit om jag fick flera tusen i risktillägg också.
Northvolt verkar ju ännu farligare än polis, så lägre än 70 000 per månad är nog oacceptabelt.