Citat:
Ursprungligen postat av
EliasAlucard
Linux Mint kan jag inte rekommendera. Det finns ingen anledning att använda Linux Mint, när Debian finns. Om man nu vill köra Linux dvs. Förr var det ju så att Mint var något användarvänligare att installera och hade Adobe Flash förinstallerat, men idag finns det ingen giltig anledning att köra Mint (Flash används inte på nätet nuförtiden sedan HTML5 tog över), inte heller negerlinux aka Ubuntu, och särskilt inte Ubuntu nu när Ubuntu går över till allt mer Snap. Debian idag är lika användarvänlig att installera som Ubuntu och man kan fortfarande installera program via deb-filer på Debian, vilket Ubuntu har börjat begränsa allt mer.
Bor du i Norrland och kör du med Fello, eller vad är grejen till att du inte har hängt med i matchen?
Eller så införskaffar du dig en billig smartphone och använder den som plånbok/BankID. Om nu BankID är så nödvändigt för dig. Och sedan installerar du Linux på vanliga datorn. För er tekniskt inkompetenta så finns det ju ingen giltig anledning att använda Windows idag; för ert minimalistiska behov (surfa på nätet) så räcker det ju alldeles utmärkt med Linux, och med Linux så innebär det även högre säkerhet. För oss power users så duger faktiskt inte Linux, inte för att man inte kan göra i stort sett allt på Linux, utan snarare eftersom vissa program och spel inte finns till Linux, även om Wine/Proton har gjort stora framsteg, så finns det fortfarande vissa småsaker som håller mig tillbaka från full övergång till Linux (jag kör dock Linux på vissa av mina laptops, men inte som daily driver). Det finns fortfarande vissa Windows-exklusiva program och spel som Wine/Proton inte har full kompatibilitet med i dagsläget, så tillsvidare så är Windows fortfarande nödvändigt. Men annars om man bara ska använda webbläsare och inte håller på med mer avancerade program så finns det ju ingen anledning att använda Windows, vilket är fallet om man använder GSM-mobiler.
Om du inte kopplar på Battery Care på din smartphone/padda/laptop, så innebär det att du bara sliter ut batteriet så att du till slut har ett helt oanvändbart batteri. Med Battery Care så kan du sätta maxladdning på 80% eller ännu bättre 60%, så håller batteriets livslängd betydligt längre. Till och med efterblivna iPhone har nu äntligen fått den här funktionaliteten sedan iPhone 15, lol.
Ja, alltså - att såga ett operativsystem p.g.a BankID är ju tämligen iGnorant. Trots allt har det ju pushats så hårt för mobilt BankID att det är som du säger: Enkel smartphone med detta så är saken klar.
Jämfört med hur situationen sett ut tidigare är min egen slutsats klar - Linux är redo att ersätta Windows 11. Detta system är en sådan nedgradering från tidigare versioner att vi passerat den här situationen (alltså då alternativen hette Windows 7 och 10) att man rakt av kunde argumentera att avsaknaden av det och det programmet förhindrade övergång.
För min egen del är det helt klart Linux som är vägen framåt och då inte Mint utan snarare en distro i stil med OpenSUSE Tumbleweed eller något annat som kör KDE Plasma 6. Jämfört med Windows 11 är såväl KDE som MATE och även XFCE rena drömmen. Dock är jag väldigt pro-KDE som har den stora fördelen att det är vettigt upplagt, mycket anpassningsbart, har utmärkta programvaror integrerat (alla K-program) och har inbyggd temamotor, korrekt startmeny, taskbar och hela köret.
Dolphin är också totalt överlägsen Windows 11s långsamma variant av File Explorer (som är en nedgradering mot Windows 10). Visserligen är Directory Opus (för Windows) mycket bra men mycket av det upplägget, framförallt med tabbarna och split screen är standard i Dolphin också.
De programvaror för Windows som är bra (t.ex Foobar2000, MusicBee etc) fungerar också via Wine/Proton samtidigt som det går att köra en VM med antingen W7 eller W10 också.
Nu är ju situationen den att Ryzen 9000 inte kommer få Windows 10-drivrutiner samtidigt som vi har hela situationen med Intels Thread Director och huruvida nyare generationer än 11th Gen är lämpliga under 10an eller ej. MS försöker helt klart påtvinga oss 11an med diverse metoder.
Rent generellt är situationen med 11an sådan att dessa nedgraderingar gör Linux långt mer attraktivt än det var under 7ans och 10ans tid.
Ett annat problem är ju den här trenden med prenumerationsbaserad programvara vilket är ett ökande problem på Windowssidan. Open source är viktigare än någonsin här.
Däremot skulle jag knappast rekommendera Linux Mint, då tar jag Debian alla veckans dagar fast nu är jag dock väldigt imponerad av OpenSUSE Tumbleweed, dels eftersom den kommer med KDE Plasma 6 (6.1.3) men även rullar riktigt bra samt har bra pakethantering inbyggd med Zypper och YAST (det senare är som gamla kära Synaptic).
Jämfört med Windows 11 är Linux mycket överlägset. Trots allt befinner vi oss i en tid där det inte längre är självklart att installera 10an på en ny burk, MS håller ju på att begrava den på artificiell väg (inkompatibla drivrutiner etc).
Just OpenSUSE känner jag mig mycket hemma med.