2024-07-10, 17:06
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
. Med Battery Care så kan du sätta maxladdning på 80% eller ännu bättre 60%, så håller batteriets livslängd betydligt längre. Till och med efterblivna iPhone har nu äntligen fått den här funktionaliteten sedan iPhone 15, lol.
Även om det är OT så har denna funktionalitet funnits på iPhone sedan iOS 13 (sedan drygt 5 år tillbaka).
Citera
2024-07-10, 20:17
Medlem
katr00pzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Oj, här lyfts Linux fram som världens bäsra operativsystem, och så funkar inte ens BankID i en dator som har Linux som OS
Det får du skylla på bankeliten. Det fanns innan 2013-14 ish, men togs bort då. Gavs ingen förklaring eller anledning, de bara slutade supporta det. Hatar det personligen och försökt komma i kontakt med dem som utvecklar BankID sedan dess, men då BankID typ är ett delföretag från alla banker i Sverige är det nästan omöjligt att disskutera med dem. Kolla bara på deras webbsida, de säger "Support" eller "Kontakta banken". https://www.bankid.com/privat/support-privat Hatar dem, jag verkligen hatar dem.
Senast redigerad av katr00pzz 2024-07-10 kl. 20:19.
Citera
2024-07-15, 07:16
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pexter22
bankid på dator stöds väl knappt längre? Ej heller bankdosa med kod..

Exempelvis på nordea är det bara mobilt bankid som funkar rakt av (med nyare mobil eller padda med chip).
För inloggning med bankdosa tror jag att man måste ringa nordea-supporten (varenda gång) för att komma in.

En del andra banker kanske fortfarande stödjer bankid på dator men troligen inte länge till pga uppdaterad säkerhet som håller på att slå igenom (dvs chip).
Samma på Swedbank, de avvecklade bankID på fil för några år sedan. Oklart varför.

Ironiskt att Android = Linux, men Linux varken har stöd för Android eller appar. BankID borde fungera rakt av kan man tycka. Fungerar ens Androidemulering via Bluestacks eller måste man först emulera Windows och Android genom Windowsfönstret?
Citera
2024-07-15, 09:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Fungerar ens Androidemulering via Bluestacks eller måste man först emulera Windows och Android genom Windowsfönstret?
Jag har inte provat men Genymotion verkare lovande.
https://www.genymotion.com/product-desktop/
https://support.genymotion.com/hc/en-us/articles/4414586104977-How-to-install-Google-Play-Store-and-other-Google-Apps-in-Genymotion
Senast redigerad av Enterprise 2024-07-15 kl. 09:28.
Citera
2024-07-15, 09:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Samma på Swedbank, de avvecklade bankID på fil för några år sedan. Oklart varför.
Om man ska leka djävulens advokat så tror jag att anledningarna till att bankerna slutat utveckla BankId till Linux är två:
1) Liten användarbas - det är för få användare för att motivera dyra utvecklingskostnader, dessutom är Linux fragmenterat med olika distributioner vilket ökar testbehov/användare,
2) Complicance - av den lilla användarbasen är det oproportionerligt många (jämfört med Windows och Mac) som håller på med krypto och liknande saker som bankerna generellt är paranoida över.
Citera
2024-07-15, 12:05
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Oj, här lyfts Linux fram som världens bäsra operativsystem, och så funkar inte ens BankID i en dator som har Linux som OS: Är ärligt talat förvånad??? Själv använder fortfarande gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiltelefoner och äger inte ens 4G/5G sk "smartphone". Eller någon tablet heller för den delen.
Kommer du hoppa jämfota på Windows på samma sätt om BankID lägger ner även där? BankID "på fil" är väl på väg bort helt?

Varken du eller jag använder en smartphone som telefon. Du har en Windows-dator för BankID, jag har en smartphone. Pest eller kolera, I guess...
Citera
2024-07-24, 17:43
Medlem
Rebali179s avatar
Det verkar som att det är nära att vi kommer få Mint 22
"Linux Mint 22 is ready. The release will be announced this week. It will be followed by upgrade instructions for Linux Mint 21.3 and package backports for LMDE 6.

The BETA phase was very productive. We went through a total of 203 bug reports, it was intense 🙂"

https://blog.linuxmint.com/?p=4730

Hoppas verkligen att den kommer snart. Har dock inte provat BETA:n för att vara på på säkra sidan.
Citera
2024-07-25, 07:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Det verkar som att det är nära att vi kommer få Mint 22
"Linux Mint 22 is ready. The release will be announced this week. It will be followed by upgrade instructions for Linux Mint 21.3 and package backports for LMDE 6.

The BETA phase was very productive. We went through a total of 203 bug reports, it was intense 🙂"

https://blog.linuxmint.com/?p=4730

Hoppas verkligen att den kommer snart. Har dock inte provat BETA:n för att vara på på säkra sidan.

Är släppt

Linux Mint, det användarvänliga och kostnadsfria operativsystemet baserat på Ubuntu, har nu släppt sin senaste version, Linux Mint 22 ”Wilma”. Denna version bygger på en solid grund med Ubuntu 24.04 LTS (Noble Numbat) som bas och är utrustad med Linux kärna 6.8. Den stöds med säkerhetsuppdateringar ända till 2029, vilket garanterar långvarig användning och pålitlighet för dess användare.

https://www.linux.se/linux-mint-22-wilma-lanserad/
Citera
2024-07-25, 20:56
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Är släppt

Linux Mint, det användarvänliga och kostnadsfria operativsystemet baserat på Ubuntu, har nu släppt sin senaste version, Linux Mint 22 ”Wilma”. Denna version bygger på en solid grund med Ubuntu 24.04 LTS (Noble Numbat) som bas och är utrustad med Linux kärna 6.8. Den stöds med säkerhetsuppdateringar ända till 2029, vilket garanterar långvarig användning och pålitlighet för dess användare.

https://www.linux.se/linux-mint-22-wilma-lanserad/

Då är det bara att vänta tills uppdateringen rullas ut.
Citera
2024-07-25, 20:56
Medlem
Rebali179s avatar
Någon som har testat mint 22 Wilma?
Är det någon förbättring m.m
Citera
2024-07-26, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Någon som har testat mint 22 Wilma?
Är det någon förbättring m.m

Modernare Kernel
Citera
2024-08-06, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Linux Mint kan jag inte rekommendera. Det finns ingen anledning att använda Linux Mint, när Debian finns. Om man nu vill köra Linux dvs. Förr var det ju så att Mint var något användarvänligare att installera och hade Adobe Flash förinstallerat, men idag finns det ingen giltig anledning att köra Mint (Flash används inte på nätet nuförtiden sedan HTML5 tog över), inte heller negerlinux aka Ubuntu, och särskilt inte Ubuntu nu när Ubuntu går över till allt mer Snap. Debian idag är lika användarvänlig att installera som Ubuntu och man kan fortfarande installera program via deb-filer på Debian, vilket Ubuntu har börjat begränsa allt mer.

Bor du i Norrland och kör du med Fello, eller vad är grejen till att du inte har hängt med i matchen?

Eller så införskaffar du dig en billig smartphone och använder den som plånbok/BankID. Om nu BankID är så nödvändigt för dig. Och sedan installerar du Linux på vanliga datorn. För er tekniskt inkompetenta så finns det ju ingen giltig anledning att använda Windows idag; för ert minimalistiska behov (surfa på nätet) så räcker det ju alldeles utmärkt med Linux, och med Linux så innebär det även högre säkerhet. För oss power users så duger faktiskt inte Linux, inte för att man inte kan göra i stort sett allt på Linux, utan snarare eftersom vissa program och spel inte finns till Linux, även om Wine/Proton har gjort stora framsteg, så finns det fortfarande vissa småsaker som håller mig tillbaka från full övergång till Linux (jag kör dock Linux på vissa av mina laptops, men inte som daily driver). Det finns fortfarande vissa Windows-exklusiva program och spel som Wine/Proton inte har full kompatibilitet med i dagsläget, så tillsvidare så är Windows fortfarande nödvändigt. Men annars om man bara ska använda webbläsare och inte håller på med mer avancerade program så finns det ju ingen anledning att använda Windows, vilket är fallet om man använder GSM-mobiler.

Om du inte kopplar på Battery Care på din smartphone/padda/laptop, så innebär det att du bara sliter ut batteriet så att du till slut har ett helt oanvändbart batteri. Med Battery Care så kan du sätta maxladdning på 80% eller ännu bättre 60%, så håller batteriets livslängd betydligt längre. Till och med efterblivna iPhone har nu äntligen fått den här funktionaliteten sedan iPhone 15, lol.

Ja, alltså - att såga ett operativsystem p.g.a BankID är ju tämligen iGnorant. Trots allt har det ju pushats så hårt för mobilt BankID att det är som du säger: Enkel smartphone med detta så är saken klar.

Jämfört med hur situationen sett ut tidigare är min egen slutsats klar - Linux är redo att ersätta Windows 11. Detta system är en sådan nedgradering från tidigare versioner att vi passerat den här situationen (alltså då alternativen hette Windows 7 och 10) att man rakt av kunde argumentera att avsaknaden av det och det programmet förhindrade övergång.

För min egen del är det helt klart Linux som är vägen framåt och då inte Mint utan snarare en distro i stil med OpenSUSE Tumbleweed eller något annat som kör KDE Plasma 6. Jämfört med Windows 11 är såväl KDE som MATE och även XFCE rena drömmen. Dock är jag väldigt pro-KDE som har den stora fördelen att det är vettigt upplagt, mycket anpassningsbart, har utmärkta programvaror integrerat (alla K-program) och har inbyggd temamotor, korrekt startmeny, taskbar och hela köret.

Dolphin är också totalt överlägsen Windows 11s långsamma variant av File Explorer (som är en nedgradering mot Windows 10). Visserligen är Directory Opus (för Windows) mycket bra men mycket av det upplägget, framförallt med tabbarna och split screen är standard i Dolphin också.

De programvaror för Windows som är bra (t.ex Foobar2000, MusicBee etc) fungerar också via Wine/Proton samtidigt som det går att köra en VM med antingen W7 eller W10 också.

Nu är ju situationen den att Ryzen 9000 inte kommer få Windows 10-drivrutiner samtidigt som vi har hela situationen med Intels Thread Director och huruvida nyare generationer än 11th Gen är lämpliga under 10an eller ej. MS försöker helt klart påtvinga oss 11an med diverse metoder.

Rent generellt är situationen med 11an sådan att dessa nedgraderingar gör Linux långt mer attraktivt än det var under 7ans och 10ans tid.

Ett annat problem är ju den här trenden med prenumerationsbaserad programvara vilket är ett ökande problem på Windowssidan. Open source är viktigare än någonsin här.

Däremot skulle jag knappast rekommendera Linux Mint, då tar jag Debian alla veckans dagar fast nu är jag dock väldigt imponerad av OpenSUSE Tumbleweed, dels eftersom den kommer med KDE Plasma 6 (6.1.3) men även rullar riktigt bra samt har bra pakethantering inbyggd med Zypper och YAST (det senare är som gamla kära Synaptic).

Jämfört med Windows 11 är Linux mycket överlägset. Trots allt befinner vi oss i en tid där det inte längre är självklart att installera 10an på en ny burk, MS håller ju på att begrava den på artificiell väg (inkompatibla drivrutiner etc).

Just OpenSUSE känner jag mig mycket hemma med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in