2026-02-10, 15:29
Medlem
TELAVIV91s avatar
Ville pröva mint efter att ha sett den här tråden, men suddade ut det efter en dag. Svårbegripliga fönster och allt väldigt fult. Påminde om något från 30 år sedan.
Mint som os är säkert bra, Cinnamon är det inte. Nu blev det Fedora istället och kommer så förbli
Citera
2026-02-10, 20:08
Medlem
Mint är jäkligt bra och tillräckligt snyggt
Sen går ju allt å ändra ändå
Citera
2026-02-11, 09:40
Medlem
bl-gr-ns avatar
Började med Amiga Workbench 1.3 och fortsatte med DOS 6.22 och Win3.11, så Linux Mint är som det alltid har varit och skall vara för mig.

Provade KDE Neon... väldigt tjusig och hipp men med så mycket buggar/omständligt att jag raderade nästan omgående.
Citera
2026-02-11, 09:42
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Ville pröva mint efter att ha sett den här tråden, men suddade ut det efter en dag. Svårbegripliga fönster och allt väldigt fult. Påminde om något från 30 år sedan.
Mint som os är säkert bra, Cinnamon är det inte. Nu blev det Fedora istället och kommer så förbli

Det är ju just att det ser ut som något från 30 år sedan som gör GUI't bra. På den tiden såg Windows vettigt ut.
Citera
2026-02-11, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jag kör bara LMDE-versionerna då de andra som är baserade på unbuntu känns buggigare och mer tungdrivna.

Garuda Linux kör jag för spel då det är i klass med CachyOS och ser snyggt ut samtidigt.
Garuda för spel? är det ens stabilt?
Citera
2026-02-11, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
Garuda för spel? är det ens stabilt?
Japp. Det är stabilt och presterar sjukt bra. Jag körde win10 för 6 år sedan. Bytte då till Garuda Linux Dr460nized Gaming Edition. har inte bytt sedan dess. Datorn fick nytt liv. Presterar fan så mycket bättre och inget krångel alls. Enda krånglet är när jag med hjälp av ai ska installera krångliga lokala ai's som ai (chatgpt) fuckar upp pga hallucinationer mitt i allting. Annars fungerar allt övrigt klockrent. Datorn är 2014 gen 4 i7 (OC), 32gb ram, ssd och ett gtx 1080 8GB (OC). Får högre fps i de flesta spelen på steam jämfört mot vad jag fick i win. Men det beror också på i vissa fall vilken protonversion som används.
Citera
2026-02-13, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det är ju just att det ser ut som något från 30 år sedan som gör GUI't bra. På den tiden såg Windows vettigt ut.
Saknar många viktiga funktioner som fractional scaling osv om man sitter på laptop. KDE master race gang gang. Men smaken är som baken, det som är det roliga med Linux.
Citera
2026-02-13, 11:50
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Saknar många viktiga funktioner som fractional scaling osv om man sitter på laptop. KDE master race gang gang. Men smaken är som baken, det som är det roliga med Linux.

Det håller jag med dig om, men har för mig att det finns i senaste versionen med wayland. Kan ha fel dock, kör själv med 21.3 och lever med att inte ha fs (även om det är lite surt)
Citera
2026-02-15, 16:40
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Linux Mint är som Ubuntu, fast icke krävande av datorn + fullt med stöd och paket.
Så ja, Linux Mint är bästa och enklaste.
Citera
2026-02-15, 17:17
Medlem
Rebali179s avatar
Jag har håligt mig till Linux Mint ett tag nu & jag gillar det.
Tror dock att jag fortsätter att ha det på min laptop.

Men Linux Mint verkar ändå bättre än Ubuntu torts att det är baserat på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in