2024-07-01, 01:42
Medlem
Går mint att installera vid sidan av chrome OS på en chromebook som har intel i3? (inte ARM)
Om det går, kan man ha båda samtidigt och typ välja vid boot up eller liknande?
Citera
2024-07-07, 20:19
Medlem
Rebali179s avatar
Det verkar vara en del buggar kvar att fixa m.m så kommer snart Linux mint 22
https://blog.linuxmint.com/?p=4728

"We will release this month, but this BETA phase will take longer than the traditional 2 weeks."

Så det är bara att vänta lite till men verkar som att det kommer i mitten / slutet av Juli?
Citera
2024-07-09, 14:59
Medlem
elektronikfreaks avatar
Vi har väl alla ett bankkonto där vi får in våra surt förvade kronor (lön) varje månad. Som vi också betalar våra räkningar ifrån. Via BankID och via en dator (PC). Min fråga är naturligtvis den självklara frågan - Linux Mint, som i topic uthängs som världens bästa operativsystem, fungerar det lika smärtfritt i Linux Mint som i MS Win 10/11?

Ha en trevlig sommar i den tropiska hettan som drabbat Sverige 2024!
Citera
2024-07-09, 18:10
Medlem
deddds avatar
Dom behöver en bas-version med KDE (ja jag kan installera det, men själva communityt med Mint + KDE försvinner) för jag ska återgå till Mint.

Känner mig instängd i Cinnamon, Xfsc, och MATE. Tycker nästan det är underligt att KDE inte blivit go-to för alla desktop-distributioner.
Lägg upp det nästan precis som du vill otroligt lätt VS. Gör exakt precis som skaparen tycker du ska ha det och inte en millimeter annorlunda.

Fattar verkligen inte varför det ens är någon konkurrens.
Citera
2024-07-09, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Dom behöver en bas-version med KDE (ja jag kan installera det, men själva communityt med Mint + KDE försvinner) för jag ska återgå till Mint.
Här har vi någon som förstår läget. KDE ”is the shit” när det kommer till Linux.

Tur att Valve pushar KDE med sin Steam Deck. Med Kubuntu 24.10 och KDE Plasma 6 kommer vi förhoppningsvis se en ökad användning av den bästa skrivbordsmiljön.
Citera
2024-07-10, 12:53
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Vi har väl alla ett bankkonto där vi får in våra surt förvade kronor (lön) varje månad. Som vi också betalar våra räkningar ifrån. Via BankID och via en dator (PC). Min fråga är naturligtvis den självklara frågan - Linux Mint, som i topic uthängs som världens bästa operativsystem, fungerar det lika smärtfritt i Linux Mint som i MS Win 10/11?

Ha en trevlig sommar i den tropiska hettan som drabbat Sverige 2024!
Jag citerar mitt egna inlägg och fråga om nu någon missförstod min fråga - fungerar BankID lika smärtfritt i Linux Mint som i MS Win 10/11?
Citera
2024-07-10, 13:06
Medlem
katr00pzzs avatar
Citat:
Jag citerar mitt egna inlägg och fråga om nu någon missförstod min fråga - fungerar BankID lika smärtfritt i Linux Mint som i MS Win 10/11?
Så långt jag vet så fungerar inte BankID över huvud taget i Linux. Önskar dock att någon bevisar motsatsen för då kan jag äntligen göra mig av med min telefon.
Citera
2024-07-10, 13:25
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
BankID fanns till Linux för några år sedan och fungerade bra då, men sedan lades det ner pga för få användare. Men det är rätt skitsamma idag när alla kör med BankID på mobilen. Jag kan inte minnas senast jag hade BankID installerad i Windows, men det var nog en 10+ år sedan. Sedan ska man ju inte välja operativsystem utefter en eller vissa appar, utan snarare är det så att BankID får anpassa sig utefter demografin; är det många användare av ett operativsystem så följer apputvecklarna därefter.
Citera
2024-07-10, 14:32
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katr00pzz
Så långt jag vet så fungerar inte BankID över huvud taget i Linux. Önskar dock att någon bevisar motsatsen för då kan jag äntligen göra mig av med min telefon.
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
BankID fanns till Linux för några år sedan och fungerade bra då, men sedan lades det ner pga för få användare. Men det är rätt skitsamma idag när alla kör med BankID på mobilen. Jag kan inte minnas senast jag hade BankID installerad i Windows, men det var nog en 10+ år sedan. Sedan ska man ju inte välja operativsystem utefter en eller vissa appar, utan snarare är det så att BankID får anpassa sig utefter demografin; är det många användare av ett operativsystem så följer apputvecklarna därefter.
Oj, här lyfts Linux fram som världens bäsra operativsystem, och så funkar inte ens BankID i en dator som har Linux som OS: Är ärligt talat förvånad??? Själv använder fortfarande gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiltelefoner och äger inte ens 4G/5G sk "smartphone". Eller någon tablet heller för den delen.
Tycker gamla 2G/3G mobilen var en alldeles utomordentlig telefon att ringa med och ta emot SMS med. Men för övrigt tycker jag att smartphonen var en otroligt dum och vansinnig uppfinning som aldrig borde kommit i produktion.

Så då är med mao Linus uteslutet för min del eftersom det inte går att komma åt sin internetbank den vägen, betala räkningar, aktie- och fondhandel, ändra fordonsägande via Transportstyrelsen mm mm mm??????

Btw, ägde faktiskt både en smartphone och en tablet för många år sedan. De låg båda på skribordet snyggt och fint och låg ständigt på 230V AC laddning för att batterierna alltid skulle vara fulladdade och jag skulle slippa hålla koll på laddningen. Men de blev inte gamla! Tror inte ens de höll ett halvår innan batterierna lade av och de slutade fungera.
Mina laptops står likaså på 230V AC dygnet runt och de funkar perfekt fortfarande. Den äldsta är väl 12 år gammal.
En laptop kan man ju plocka ur batteriet till och ENBART strömmata via 230V AC men det funkar ju inte på en sketen smartphone.
Citera
2024-07-10, 15:03
Medlem
bankid på dator stöds väl knappt längre? Ej heller bankdosa med kod..

Exempelvis på nordea är det bara mobilt bankid som funkar rakt av (med nyare mobil eller padda med chip).
För inloggning med bankdosa tror jag att man måste ringa nordea-supporten (varenda gång) för att komma in.

En del andra banker kanske fortfarande stödjer bankid på dator men troligen inte länge till pga uppdaterad säkerhet som håller på att slå igenom (dvs chip).
Citera
2024-07-10, 15:43
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pexter22
bankid på dator stöds väl knappt längre? Ej heller bankdosa med kod..

Exempelvis på nordea är det bara mobilt bankid som funkar rakt av (med nyare mobil eller padda med chip).
För inloggning med bankdosa tror jag att man måste ringa nordea-supporten (varenda gång) för att komma in.

En del andra banker kanske fortfarande stödjer bankid på dator men troligen inte länge till pga uppdaterad säkerhet som håller på att slå igenom (dvs chip).
Handelsbanken använder bankdosa och för normala uppgifter spelar operativsysyemet ingen roll men tex vid nedladdning av nytt mobilt bankid behöver den anslutas till en dator med sladd och då fungerar bara Windows. (Och Mac os?)
Citera
2024-07-10, 16:39
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Oj, här lyfts Linux fram som världens bäsra operativsystem, och så funkar inte ens BankID i en dator som har Linux som OS: Är ärligt talat förvånad???
Linux Mint kan jag inte rekommendera. Det finns ingen anledning att använda Linux Mint, när Debian finns. Om man nu vill köra Linux dvs. Förr var det ju så att Mint var något användarvänligare att installera och hade Adobe Flash förinstallerat, men idag finns det ingen giltig anledning att köra Mint (Flash används inte på nätet nuförtiden sedan HTML5 tog över), inte heller negerlinux aka Ubuntu, och särskilt inte Ubuntu nu när Ubuntu går över till allt mer Snap. Debian idag är lika användarvänlig att installera som Ubuntu och man kan fortfarande installera program via deb-filer på Debian, vilket Ubuntu har börjat begränsa allt mer.

Citat:
Själv använder fortfarande gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiltelefoner och äger inte ens 4G/5G sk "smartphone". Eller någon tablet heller för den delen.
Tycker gamla 2G/3G mobilen var en alldeles utomordentlig telefon att ringa med och ta emot SMS med. Men för övrigt tycker jag att smartphonen var en otroligt dum och vansinnig uppfinning som aldrig borde kommit i produktion.
Bor du i Norrland och kör du med Fello, eller vad är grejen till att du inte har hängt med i matchen?

Citat:
Så då är med mao Linus uteslutet för min del eftersom det inte går att komma åt sin internetbank den vägen, betala räkningar, aktie- och fondhandel, ändra fordonsägande via Transportstyrelsen mm mm mm??????
Eller så införskaffar du dig en billig smartphone och använder den som plånbok/BankID. Om nu BankID är så nödvändigt för dig. Och sedan installerar du Linux på vanliga datorn. För er tekniskt inkompetenta så finns det ju ingen giltig anledning att använda Windows idag; för ert minimalistiska behov (surfa på nätet) så räcker det ju alldeles utmärkt med Linux, och med Linux så innebär det även högre säkerhet. För oss power users så duger faktiskt inte Linux, inte för att man inte kan göra i stort sett allt på Linux, utan snarare eftersom vissa program och spel inte finns till Linux, även om Wine/Proton har gjort stora framsteg, så finns det fortfarande vissa småsaker som håller mig tillbaka från full övergång till Linux (jag kör dock Linux på vissa av mina laptops, men inte som daily driver). Det finns fortfarande vissa Windows-exklusiva program och spel som Wine/Proton inte har full kompatibilitet med i dagsläget, så tillsvidare så är Windows fortfarande nödvändigt. Men annars om man bara ska använda webbläsare och inte håller på med mer avancerade program så finns det ju ingen anledning att använda Windows, vilket är fallet om man använder GSM-mobiler.

Citat:
Btw, ägde faktiskt både en smartphone och en tablet för många år sedan. De låg båda på skribordet snyggt och fint och låg ständigt på 230V AC laddning för att batterierna alltid skulle vara fulladdade och jag skulle slippa hålla koll på laddningen. Men de blev inte gamla! Tror inte ens de höll ett halvår innan batterierna lade av och de slutade fungera.
Mina laptops står likaså på 230V AC dygnet runt och de funkar perfekt fortfarande. Den äldsta är väl 12 år gammal.
En laptop kan man ju plocka ur batteriet till och ENBART strömmata via 230V AC men det funkar ju inte på en sketen smartphone.
Om du inte kopplar på Battery Care på din smartphone/padda/laptop, så innebär det att du bara sliter ut batteriet så att du till slut har ett helt oanvändbart batteri. Med Battery Care så kan du sätta maxladdning på 80% eller ännu bättre 60%, så håller batteriets livslängd betydligt längre. Till och med efterblivna iPhone har nu äntligen fått den här funktionaliteten sedan iPhone 15, lol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in