Citat:
Ursprungligen postat av
elektronikfreak
Oj, här lyfts Linux fram som världens bäsra operativsystem, och så funkar inte ens BankID i en dator som har Linux som OS: Är ärligt talat förvånad???
Linux Mint kan jag inte rekommendera. Det finns ingen anledning att använda Linux Mint, när Debian finns. Om man nu vill köra Linux dvs. Förr var det ju så att Mint var något användarvänligare att installera och hade Adobe Flash förinstallerat, men idag finns det ingen giltig anledning att köra Mint (Flash används inte på nätet nuförtiden sedan HTML5 tog över), inte heller negerlinux aka Ubuntu, och särskilt inte Ubuntu nu när Ubuntu går över till allt mer Snap. Debian idag är lika användarvänlig att installera som Ubuntu och man kan fortfarande installera program via deb-filer på Debian, vilket Ubuntu har börjat begränsa allt mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
elektronikfreak
Själv använder fortfarande gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiltelefoner och äger inte ens 4G/5G sk "smartphone". Eller någon tablet heller för den delen.
Tycker gamla 2G/3G mobilen var en alldeles utomordentlig telefon att ringa med och ta emot SMS med. Men för övrigt tycker jag att smartphonen var en otroligt dum och vansinnig uppfinning som aldrig borde kommit i produktion.
Bor du i Norrland och kör du med Fello, eller vad är grejen till att du inte har hängt med i matchen?
Citat:
Ursprungligen postat av
elektronikfreak
Så då är med mao Linus uteslutet för min del eftersom det inte går att komma åt sin internetbank den vägen, betala räkningar, aktie- och fondhandel, ändra fordonsägande via Transportstyrelsen mm mm mm??????
Eller så införskaffar du dig en billig smartphone och använder den som plånbok/BankID. Om nu BankID är så nödvändigt för dig. Och sedan installerar du Linux på vanliga datorn. För er tekniskt inkompetenta så finns det ju ingen giltig anledning att använda Windows idag; för ert minimalistiska behov (surfa på nätet) så räcker det ju alldeles utmärkt med Linux, och med Linux så innebär det även högre säkerhet. För oss power users så duger faktiskt inte Linux, inte för att man inte kan göra i stort sett allt på Linux, utan snarare eftersom vissa program och spel inte finns till Linux, även om Wine/Proton har gjort stora framsteg, så finns det fortfarande vissa småsaker som håller mig tillbaka från full övergång till Linux (jag kör dock Linux på vissa av mina laptops, men inte som daily driver). Det finns fortfarande vissa Windows-exklusiva program och spel som Wine/Proton inte har full kompatibilitet med i dagsläget, så tillsvidare så är Windows fortfarande nödvändigt. Men annars om man bara ska använda webbläsare och inte håller på med mer avancerade program så finns det ju ingen anledning att använda Windows, vilket är fallet om man använder GSM-mobiler.
Citat:
Ursprungligen postat av
elektronikfreak
Btw, ägde faktiskt både en smartphone och en tablet för många år sedan. De låg båda på skribordet snyggt och fint och låg ständigt på 230V AC laddning för att batterierna alltid skulle vara fulladdade och jag skulle slippa hålla koll på laddningen. Men de blev inte gamla! Tror inte ens de höll ett halvår innan batterierna lade av och de slutade fungera.
Mina laptops står likaså på 230V AC dygnet runt och de funkar perfekt fortfarande. Den äldsta är väl 12 år gammal.
En laptop kan man ju plocka ur batteriet till och ENBART strömmata via 230V AC men det funkar ju inte på en sketen smartphone.

Om du inte kopplar på Battery Care på din smartphone/padda/laptop, så innebär det att du bara sliter ut batteriet så att du till slut har ett helt oanvändbart batteri. Med Battery Care så kan du sätta maxladdning på 80% eller ännu bättre 60%, så håller batteriets livslängd betydligt längre. Till och med efterblivna iPhone har nu äntligen fått den här funktionaliteten sedan iPhone 15, lol.