2024-08-05, 22:15
Medlem
Upprepa.
En så stor och tung rättsprocess som denna har inte tidigare setts på nära på länge i Örebro, där domen avkunnades inom två och en halv dag vilket är helt vansinnigt.

Jag känner att domaren agerar känslomässigt. Det verkar som att domaren redan hade fattat ett beslut innan hela utredningen var avslutad. Hans beslut kommer att bli orättvist och ensidigt.

Om domen går till HR finns det stora chanser att den blir MGM blir friad.
Det verkar som att åklagaren kommer att förlora även om han MGM blir dömd nu i tingsrätten
Citera
2024-08-05, 22:22
Medlem
Upprepa.
Angående det med nycklar påstår åklagaren att MGM hade tillgång till ett par nycklar.
Åklagaren bygger detta påstående på vad sagas mamma har lämnat för uppgifter. Mamman säger att MGM har haft nycklar till lägenheten och porten.

Problematiken som påstår här är att det inte finns några bevis alls som verkligen tyder på att MGM har haft tillgång till dessa nycklar, polisen hittade nycklarna i sagas lgh inte hos amin. Detta blir ett problem eftersom att det blir ord mot ord och inga glasklara bevis alls mot MGM. MGM är inte skriven på några nycklar alls, dem hittades inte hos honom varken i hans hus samt i hans bil. Detta är bara ett utav de flera brister som finns i denna undersökning.
Personligen anser jag att bortsett från hans religion och hudfärg så finns det inga bevis alls mot MGM, som sagt det är bara ett utav flera brister.
Senast redigerad av Abuja 2024-08-05 kl. 22:32.
Citera
2024-08-05, 22:28
Medlem
Upprepa.
Åklagaren påståg att MGM gick in till BO 00:30, men efter vittnes förhör med MGMs vän och enligt uppgifter från MGMs senaste samtal så syns det att runt 01:56 så pratar MGM och hans vän, telefon masten visar oxå att han befann sig den tiden i grönpepparsvägen. Efter att vissa uppgifter kommit fram så har åklagaren börjat ändra teorier såsom att han öppnade dörren och lämnade den öppen, innan påståg hon att han hade tillgång till ett tagg

Om det nu var så att Am*n dödade saga efter att han hade stängt av telefonen som då var 02:16, vem har gått in i sagas lägenhet 00:30

Åklagaren påstår ju att MGM har öppnat dörren till porten och lämnat den öppen på något sätt för att kunna komma tillbaks. Men i ett förhör med en granne till saga, så berättar han att han vart ute och kommit hem mitt under natten till 29 och han påstår ju även att när han väl kom hem som var sent under natten så var dörren helt låst. Det är lite skumt det åklagaren påstår, flera saker verkar gå emot flera av hennes påståenden.

Enligt åklagaren så har MGM haft tillgång till en tagg till sagas port men flera chatter mellan saga och MGM visar dessutom att han ber saga kasta ner tagg för att kunna komma in. Flera saker såsom detta visar bara att åklagaren tyvärr inte har så mycket att gå på bortsett från gissningar
Senast redigerad av Abuja 2024-08-05 kl. 22:31.
Citera
2024-08-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abuja
Upprepa.
Jag kände tidigt att domaren agerade känslomässigt, särskilt när rättegången var halvvägs. Under större delen av rättegången var jag närvarande, senast den 30 och 31 maj.

Jag var i domstolen på torsdagen och fredagen. När åklagaren höll sin slutplädering visade domaren stort intresse för åklagarens ord genom sitt kroppsspråk, men när advokaten talade visade domaren inget intresse alls.

Under rättegången rapporterade media oftast inte korrekt, rapporteringen var ensidig. (SD-media)
Det värsta var för mig och Stefan.
Stefan var mannen som hela tiden direktrapporterade från rättegången och jobbade för NA. När advokaten talade, särskilt när vittnen förhördes och svaren var positiva för Amin, rapporterade de ofta inte eller tonade ner det. Han betonade starkt åklagarens frågor och de som var negativa för Amin.

Det fanns några medier som var något neutrala men de var inte alltid närvarande. De flesta var där i början och i slutet av rättegången.

Jag känner inte Amin och hans familj, vi kommer inte från samma land, men att gå till rättegången var av särskilt intresse för mig.

Som tur var är det ju inte media som avgör i rättegången. Men tur för Amin att han får en andra chans med mer ”rättvisa” domare.
Citera
2024-08-05, 22:37
Medlem
Citat:
Upprepa.

Ja det var ett jävla käbbel. Är svartingen skyldig eller inte?
Citera
2024-08-05, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Ja det var ett jävla käbbel. Är svartingen skyldig eller inte?

Det finns inte en enda stark bevis som på pekar att han är skyldig. men det beror på hur HR bedömer och HR kräver höga bevisningar nivå.
Citera
2024-08-06, 00:01
Medlem
Citat:
Det finns inte en enda stark bevis som på pekar att han är skyldig. men det beror på hur HR bedömer och HR kräver höga bevisningar nivå.

Ok. Men vart pekar bevisen om inte mot honom? Det finns ju liksom inga indikationer att någon annan skulle var inblandad.
Citera
2024-08-06, 00:08
Medlem
Citat:
Ok. Men vart pekar bevisen om inte mot honom? Det finns ju liksom inga indikationer att någon annan skulle var inblandad.
Har du läst FUP?
Citera
2024-08-06, 00:11
Medlem
Citat:
Har du läst FUP?
Har inte sett något i fuppen som pekar mot något annat.
Citera
2024-08-06, 00:33
Medlem
Citat:
Har inte sett något i fuppen som pekar mot något annat.
Åklagaren har sagt gång på gång att det inte finns något okända spår på brottsplatsen. Men det finns okänt dna, okända fotspår och okända fingeravtryck.

Det är en skam för åklagaren och polisen att de inte kunde identifiera vem fingeravtrycken tillhörde, och nu säger de igen att Amin ska dömas till livstids fängelse.
Om det fanns rättvisa borde åklagaren ha avgått eller förlorat sitt jobb.
Citera
2024-08-06, 00:38
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Åklagaren har sagt gång på gång att det inte finns något okända spår på brottsplatsen. Men det finns okänt dna, okända fotspår och okända fingeravtryck.

Det är en skam för åklagaren och polisen att de inte kunde identifiera vem fingeravtrycken tillhörde, och nu säger de igen att Amin ska dömas till livstids fängelse.
Om det fanns rättvisa borde åklagaren ha avgått eller förlorat sitt jobb.

Om det hade funnits någon rättvisa så skulle du och Amin aldrig fått satt eran fot i mitt Sverige
Citera
2024-08-06, 00:55
Medlem
UPPREPA.
De första förhandlingsdagarna sa åklagaren att när de kom till 22-åringens hus låg hans pass på sängen, vilket indikerade att det fanns misstankar om att han planerade att fly.

Den 31 maj pă rättegång sa Elizabeth Massi Fritz att han hade duschat, klippt naglarna och var redo att bli gripen av polisen. Detta hänger inte ihop, eftersom det är motsägelsefullt att både vara redo att fly och samtidigt vara förberedd på att bli gripen av polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in