Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Någon gång ska också du ha rätt. Du hade fel i Sköndal men jag hade rätt. Jag har dock inte trott att Am*n skulle bli friad i tingsrätten, detta kommer med viss sannolikhet att äga rum i hovrätten.
Du öppnar starkt med två självmål.
Jag har nämligen inte skrivit något annat i Sköndalsfallet än vad polis och åklagare påstått. Bara konstaterat att initialt fanns misstanke om mord, att misstänkt sedermera blev fälld för grovt narkotikabrott och att misstanken om mord lades ner. Vilket ju är
fakta.
Du har inte heller uttryckt att du skulle ha
trott att Am*n skulle bli friad. Däremot har du
argumenterat för att han
borde bli friad. Vilket är en
åsikt.
Citat:
Det får vi hoppas, ibland missar du att läsa hela FUP så nu har du chansen att bättra dig.
Självmål igen. Du har aldrig visat prov på att du klarar att läsa vare sig FUPar eller domar. Du har nämligen aldrig lyckats åstadkomma ett korrekt refererat citat ur ett sådant dokument. Du är så lat att du googlar första bästa artikel i kvällspressen som ”källa” till utredningen.

Motbevisa mig gärna.
Det hade varit toppen om du kunde börja använda
förstahandskällor men det är väl för mycket att hoppas på.
Citat:
Man får intrycket att du på nåt sätt ändå tror på Am*ns uppgifter om att han förvarade saker åt gängkriminella i hennes lägenhet?
Rätt uppfattat?
Nej, helt fel. Nu när jag skummat domen kan jag inte uttrycka det elegantare än tingsrätten på sidan 58-59, min fetning:
Till bilden hör dessutom att Am*n levt helt öppet i Vivalla med omnejd och varför skulle då gängkriminella utan vetskap om att Am*n förbrukat de förvarade pengarna mitt i natten ta sig in till Saga, som inte öppnar för okända och mörda henne. Uppgifterna är enligt tingsrätten inte det minsta trovärdiga och enbart ett försök från Am*n att kasta skulden på annan än honom själv. Om det hade varit så att okända gängkriminella tagit sig in i lägenheten för att leta efter en väska eller annat så hade förstås dessa enligt tingsrätten gått grundligare tillväga än att riva ut kläder och röra på en madrass. Detsamma gäller om det var några tjuvar som tagit sig in. Am*ns ”gömda” meddelanden från häktet har enligt tingsrätten bara varit ett försök att förstärka sin egen osannolika berättelse. Jämförelsen som också framförts att anhöriga till gängkriminella blivit brottsoffer under det senaste året är också helt gripet ur luften och det särskilt mot bakgrund att dessa gängkriminella har befunnit sig utomlands. Am*n har befunnit sig i Örebro med känd bostad och känd arbetsplats så varför skulle en för nästan alla okänd anhörig få ta stöten för hans agerande som de ”gängkriminella” enligt Am*n inte kände till. Am*ns teorier och enligt tingsrätten helt verklighetsfrämmande berättelse har inte försämrat åklagarens bevisning alls.
Citat:
Jag såg förresten en bild på BO:s port på nyheterna, den där typen av dörrar är väldigt opålitliga och inte alls svåra att forcera, de är lätta att ställa upp med exempelvis en pappersbit i låset och sen är det fritt fram för vem som helst att passera in. Det tar dessutom 5 sekunder att plocka bort det som har satts i låset, ingen märker om detta har ägt rum. Vet du förresten om man har letat efter DNA på låset till porten?
Man kan väl bara spekulera i vilka personer som har gått in i trapphuset under kvällen den 28 april förra året?
Ja, porten har säkerligen använts av flertalet boende och deras bekanta så varför i hela friden skulle polisen leta DNA på den?
Att porten är lätt att ställa upp talar ju knappast till Am*ns fördel, eller hur?
Citat:
Hovrätten ställer generellt sett högre krav på bevisningen, du ska inte vara så säker på att det hela landar på "minst" 18 år där. Glöm inte bort Forsa-fallet. Om det finns rimligt tvivel så ska man hellre fria än att fälla?
Det går väl inte att utesluta att Am*n kanske får viss upprättelse i hovrätten om de väljer att fästa större trovärdighet vid hans uppgifter?
Man ska absolut jämföra fall men jag tycker inte det finns särskilt stora likheter med mordet på Jeanette Bergström i Forsa. Där fanns en MGM kvar på brottsplatsen och förnekade inte de faktiska omständigheterna utan bara sitt ansvar för att ha orsakat BOs död.
Om vi ska jämföra med andra fall så tycker jag morden på Wilma Andersson eller Tova Moberg är mer lika vad gäller den åtalades inställning och påstådda alibi i ljuset av omfattande teknisk bevisning.
Den här domen är synnerligen utförlig och välmotiverad, och vittnar om att åklagare och polis gjort ett gediget arbete att undersöka även alternativa förklaringar som förts fram.
Den uppfyller höga krav på bevisningen.
Det är rätt patetiskt att försvaret kallade in avdankade polisen Sonny Björk vars invändningar motbevisades som klart ovetenskapliga.
Därför känner jag mig trygg i att hovrätten kommer att fälla till ansvar för mord.
Att straffet skulle bli lägre än 18 år är helt osannolikt.