2024-08-05, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubba-Klubba50
Hahaha Adina, såklart du vet det 15 år familjejagare alltså
Det var ju så jag ens fick reda på det fanns vårdnadstvister att det fanns något som hette lvu och SoL innan dess trodde jag att soc bara sysslade med bidrag och missbrukare
2024-08-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Så sitter undersköterskan i live och ljuger om , hon blev placerad för att hon slogs och var våldsam och föräldrarna kunde inte klara av henne och till slut blev det SIS för att ingen familj klarade av detta , hon har i åratal påstått att hon inte har några barn , det har hon och de får inte bo med henne

Den enda som ljuger är du
2024-08-05, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det var ju så jag ens fick reda på det fanns vårdnadstvister att det fanns något som hette lvu och SoL innan dess trodde jag att soc bara sysslade med bidrag och missbrukare

Och sen dess har du jagat familjer. Vilken sjuk hobby.
2024-08-05, 23:13
Medlem
Citat:
Den enda som ljuger är du
Hon har själv berättat att det var därför hon hamnade på SiS , hon var våldsam mot människor som ung tonåring och rymde från placeringar .
2024-08-05, 23:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Och sen dess har du jagat familjer. Vilken sjuk hobby.

Ja tycker man att det är underhållande att titta på dessa stackars människor på TT så har man nog både en och tre diagnoser i kombination.

Det är helt obegripligt att man tycker att någon annans svåra lidande är roligt.
2024-08-05, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Soc borde fråga om det iaf. Jag är ganska säker på att många föräldrar hellre hade uppskattat ett foto än överdrifter i en utredning. Problemet är att socialsekreterare sitter och tycker en massa saker och lägger in personliga värderingar i sina utredningar, vilket är olagligt. Och överdriver oordning och att det är stökigt. Det är en subjektiv åsikt om huruvida det är stökigt eller inte i ett hem.
Ja verkligen, precis, vad säger det om jag bara påstår att det är stökigt hemma hos någon? Det är hur luddigt som helst. För en person kan stökigt vara att det ligger en jacka i soffan, 4-5 olika leksaker på golvet, en skolväska på hallgolvet och en liten pappershög på hallbordet. För en annan innebär stökigt något helt annat. Alla gör sin egen bild, och om det då handlar om ett lvu och socialtjänsten påstår att det är stökigt är det troligt att domstolen målar upp den allra värsta bilden av ordet "stökigt".
2024-08-05, 23:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Ja verkligen, precis, vad säger det om jag bara påstår att det är stökigt hemma hos någon? Det är hur luddigt som helst. För en person kan stökigt vara att det ligger en jacka i soffan, 4-5 olika leksaker på golvet, en skolväska på hallgolvet och en liten pappershög på hallbordet. För en annan innebär stökigt något helt annat. Alla gör sin egen bild, och om det då handlar om ett lvu och socialtjänsten påstår att det är stökigt är det troligt att domstolen målar upp den allra värsta bilden av ordet "stökigt".

Domstolen litar på uppgifterna och det är oftast helt kört för den förälder som anklagats för att ha stökigt eller smutsigt hemma.

Samma princip gäller barnen. Socialtjänstens skulle i princip kunna omhänderta precis vilket barn som helst då barn ibland är smutsiga pga lek etc. Det behöver inte ha det minsta med någon vanvård att göra.

Men soc är mästare på att hitta små infallsvinklar som kan tolkas mycket negativt om man läser utredningen snabbt, men om man granskar påståendena i sömmarna och gör en djupare analys så inser man att det egentligen ofta inte är något speciellt att bry sig om.
2024-08-05, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetteBoop
Hahaha , jisses vad det skulle bli liv i luckan från alla håll och kanter om en så integritetskränkande grej ens skulle komma upp som förslag som ”metod”. Själv ytterst tveksam till en sådan och i hem där det skulle vara befogat (som bilderna) tror jag soc knappt ens får samtycke att kliva innanför tröskeln. Har för mig att några soc för x antal år sen gjorde hembesök vid ansökan om försörjningsstöd för att få kläm på familjebilden, behov av möbler, kikade i kylskåp etc det blev väl massiv kritik när de försökte utreda. Kanske nya tider nu när det pratas om skenskilsmässor och bedrägerier.
Jaså? "liv i luckan"? Och det är inte "liv i luckan" nu då när soc hittar på alla möjliga lögner om hur det ser ut hemma hos familjerna. Jag uppmanar alla familjer att videofilma sina lägenheter i alla vrår strax innan socialsekreterarna kommer på hembesök samt avsluta filmen med ljudinspelning när socialsekreterarna plingar på och kommer in genom dörren och säger hej.
2024-08-06, 00:01
Medlem
Citat:
Nope soc vrider och vänder på vad de säger för att det ska passa lvu-mallen.

Manipulation deluxe kan man säga.

Det är din metod och den stämmer inte in på soc rent generellt.
2024-08-06, 00:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Det är din metod och den stämmer inte in på soc rent generellt.

Så allt soc påstår i en utredning är 100% sanning? Har du satt dig in och verkligen gått på djupet i innehållet i en barnutredning?

Det är många som drabbats av detta rättsliga haveri och vittnar om exakt samma sak för att det inte skulle vara ett generellt problem. Lägg till att de sämsta och galnaste socionomerna hamnar på soc så förstår vem som helst att det kommer att brista.
2024-08-06, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Jaså? "liv i luckan"? Och det är inte "liv i luckan" nu då när soc hittar på alla möjliga lögner om hur det ser ut hemma hos familjerna. Jag uppmanar alla familjer att videofilma sina lägenheter i alla vrår strax innan socialsekreterarna kommer på hembesök samt avsluta filmen med ljudinspelning när socialsekreterarna plingar på och kommer in genom dörren och säger hej.

Nej, det finns ingen motsvarande debatt om LVU som den som advokater, journalister och andra som starkt och sakligt debatter kring den personliga integriteten inför genomförda och föreslagna lagändringar som kan innebära inskränkningar. Jag såg utanför den lilla boxen.
2024-08-06, 02:04
Medlem
Citat:
Så allt soc påstår i en utredning är 100% sanning? Har du satt dig in och verkligen gått på djupet i innehållet i en barnutredning?

Det är många som drabbats av detta rättsliga haveri och vittnar om exakt samma sak för att det inte skulle vara ett generellt problem. Lägg till att de sämsta och galnaste socionomerna hamnar på soc så förstår vem som helst att det kommer att brista.

Som jag skrivit tidigare så är jag pedagog sedan 40 år och har haft en del med soc att göra. I 95% av fallen så har det varit kompetenta och duktiga människor. Djupt engagerade och omsorgsfulla som gett familjerna chans efter chans att förbättra situationen för sina barn och för sig själva. Vi är många som ändå regerat på att de försökt alldeles för länge. Vi har sett att det saknats förutsättningar men man har velat testa ändå. Vad sägs om att t.ex. skicka en utvecklingsstörd mamma på utredningshem fast man vet att hon inte ens kan mäta upp ersättning? Jag vet, du har din bild av dina bekanta och från nätet. Jag har empirisk erfarenhet från botten av samhället. Sen vet jag att fel begås med det är inte ett strukturellt problem i Sverige. De flesta av de som sitter på t.ex. TikTok är sjuka alternativt störda föräldrar . Det syns kanske inte direkt eller för den delen hörs men granskar man mer än det som sägs så förstår man det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in