Citat:
Ursprungligen postat av
BetteBoop
Hur många ärenden i sin totala helhet har du tagit del av?
Flera stycken har det blivit och det är skrämmande att det får gå till som det gör idag. Finns gott om personer som upplever samma bekymmer med denna myndighet och jag tror inte alla ljuger efter vad jag själv sett.
Citat:
Ursprungligen postat av
BetteBoop
Varför skulle soc vilja ta barn genom LVU? Det låter på dig som ett självändamål.
Jag vet inte. Du jobbar väl där och får gärna berätta varför soc missbrukar LVU istället för att hjälpa familjer med vad de faktiskt behöver hjälp med? Det är så oerhört korkat och skadligt att man tar sig för pannan hur det kan få gå till på detta sätt. Det är skattepengar som slösas bort på detta vansinne.
Personligen tror jag de har att göra med att soc vet att de inte kan åka fast om de ljuger och överdriver i utredningarna och pga sin eviga ängslighet för att något ska hända barnet så överdriver de som tusan och tillochmed ljuger i utredningarna för att få igenom LVU för att "rädda barnet". Men i många fall orsakar de istället ett svårt trauma för barnet och splittrar familjen. Jag vet inte vad det kan bero på? Har du några teorier? Rättssäkerheten för föräldrar som utsätts för denna tortyr är i stort sett obefintlig.
Citat:
Ursprungligen postat av
BetteBoop
Så du tycker att den som faktiskt är satt att utreda och observera hur barn har det ska strunta i att notera om barnet är smutsigt, luktar illa eller hur hemmet ser ut?
Jo men det är subjektiva åsikter. Det bästa vore någon form av fotodokumentation så att det inte finns utrymme för överdrifter i utredningarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
BetteBoop
Soc fick åtminstone förr kritik för att man var för sparsam i hur jävligt det ibland såg ut i vissa hem. Tex ”Oordning och stökigt” är en enorm skillnad mot ”högar av disk, smutsiga kläder i högar, matrester på golvet”. En smutsig tröja i sig är naturligtvis inte avgörande. Inte heller ett icke kliniskt hem. Naturligtvis ska det vara mer utvecklande beskriver än något som sen kan påstås vara godtyckligt.
Det är precis tvärtom. Det överdrivs som bara tusan i utredningarna för att få det att se så hemskt ut som möjligt och värre än faktiska omständigheter. Totalt oacceptabelt givetvis i ett demokratiskt land.