Citat:
Ursprungligen postat av
Kommer-vara-anon
Förstår ärligt talat inte hur vi vet att hunden inte klarat sitt uppdrag? Det verkar vara något som alla i tråden är överens om, men fattar inte med vilken grund. Givetvis kan familjen ha haft förväntningar att det skulle fått bort utåtagerande till 100%, men det verkar ju ärligt talat lite korkat att ha någon sådan förväntan.
Nej, det är verkligen inte alla i tråden överens om. Näthatarna i tråden är säkert överens om det. De är överens om alla lögner de hittar på.
Den information som finns i frågan tyder på att dottern och hunden fungerade bra ihop, och att de började bli ett riktigt homogent ekipage, enligt pappan. Den assistent vars text kopierats in i tråden skrev inget annat och berättade att assistenterna tog hand om Essie, precis så som pappan förklarat.
De tillfällen då dottern blir utåtagerande lär alla i närheten vara i riskzonen, det har inget att göra med hennes relation till Essie.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kommer-vara-anon
När det gäller Molly så har familjen endast sagt att hon blev omplacerad när Essie kom till huset. Jag själv kan med min ringa erfarenhet tycka att det är vettigt, att om man har en ny assistanshund så kan det krångla till det med en gammal hund.
Ja, det är väl inte så långsökt att tänka att de djur familjen har och har haft har varit positivt för dottern, även om de inte är assistantshundar, och att det därför var lämpligast att ersätta Molly när Essie kom. Inget konstigt med det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kommer-vara-anon
Som sagt, det nya stället arbetar under LSS. En lagstiftning som utgår från att det är en bostad med stöd. Min hyresvärd skulle ha det mycket svårt att styra vilka tider jag har besök, vilket gör att LSS har det med. På hela det här området så har man under många år, och nu för tiden framförallt arbetat med att utöka både medborgarens och dess anhöriga i omsorgen. Så börjar ett boende inom LSS säga "så här arbetar vi" så är det inte bara ett lagbrott utan även om man frågar mig bristande kvalitet.
Ja, ett LSS-boende skall ge service åt sina boende, inte begränsa deras rättigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kommer-vara-anon
När det gäller LSS mot LPT, så visst, är det en psykiatrisk sjukdom hon har, och inte kan lämna samtycke, så är det ju LPT. Tycker bara det är så konstigt att den visade sig exakt när hon flyttade till en verksamhet som inte riktigt verkade ha greppat grunden i LSS. Medan det verkar ha funkat bra genom hela skolgången.
Ja, vad jag jag förstått så har erfarenheten visat att det finns boenden som fungerar för dottern. Så det är ju bara att se till att hon hamnar på ett kompetent sådant boende igen.