2024-08-05, 21:54
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.Moonshine
Man får inte övervaka med kamera över anställda hur som helst och om det finns så många kameror så finns det definitivt mer film på när essie försvinner som han inte delar med sig av

Precis. Han är nog i full gång med att radera och skruva ner.
Citera
2024-08-05, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enecopia73
Vart ser du 4 kameror? Jag såg 2st,var jag som tog bilden

4:an är sådan som drivs med solcell. Kanske finns en femmte som är svarta pluppen vid fönstret. Men ialla fall väldig många kameror och då ser vi bara framsidan av huset. En del ialla fall.

https://ibb.co/pXmykXg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
A var erbjuden plats på utredningshem men det nekade pappan. Vill minnas det fanns ytterligare ett LSS boende erbjudet också.

Nu är ju föräldrahemmet omgjort till LSS boende som en nödlösning av kommunen, eftersom hon blev utslängd ifrån förra boendet och han nekar till vad man erbjuder.

Föräldrarna bor inte där längre utan hyr ut huset till kommunen och mamman är anställd, sannolikt som föreståndare. Man kan ju göra sig en rejäl hacka med det upplägget.

Så det stämmer inte att pappan/förvaltare saknar inflytande över hennes vård.

Borde ligga i kommunens budget om hur mycket de betalar för boendet. Då är det offentliga handlingar.
Citera
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.Moonshine
Man får inte övervaka med kamera över anställda hur som helst och om det finns så många kameror så finns det definitivt mer film på när essie försvinner som han inte delar med sig av
Sparas sånt hos verisure på nåt vis?
Citera
2024-08-05, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Sparas sånt hos verisure på nåt vis?

Det ska det göras, det sparas iaf på Securitas, för de hade vi förr. De var även kopplat till SOs vid akut situation, larmet gick att larma av på appen och vi hade larm anpassade efter husdjur dvs då larmar den inte för minsta lilla. Det var även en app kopplad till larmet utöver den dosan vid dörren. Verisure borde ha liknande system?
Citera
2024-08-05, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Njae...Det skulle jag inte säga att det är, men nära inpå. Här är en bra länk med mer info som förklarar mer i ämnet. Klipper ut ett citat också:

https://rfs.se/frivilliguppdragen/gode-man-och-forvaltare/skillnad-mellan-god-man-och-forvaltare/

"Den som har förvaltare förlorar sin rättshandlingsförmåga, men blir inte omyndigförklarad. Huvudmannen har därför kvar vissa rättigheter som att rösta i allmänna val, ingå anställningsavtal, gifta sig, skriva testamente och bestämma om behandling inom sjukvården. En förvaltare kan inte heller tvinga sin huvudman att flytta från sitt boende även om en förvaltare är den som kan ansöka om ett annat boende."

Tänk om A inte vill flytta från föräldrahemmet utan det är PÖ som tvingat kommunen att bygga om/nytt till henne? Då har han misskött sitt förvaltarskap. Man fick dessutom inte säga nej till A.
Stackars kvinna, hon kan tyvärr inte hjälpa hon fick de föräldrarna.
Citera
2024-08-05, 22:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Förstår ärligt talat inte hur vi vet att hunden inte klarat sitt uppdrag? Det verkar vara något som alla i tråden är överens om, men fattar inte med vilken grund. Givetvis kan familjen ha haft förväntningar att det skulle fått bort utåtagerande till 100%, men det verkar ju ärligt talat lite korkat att ha någon sådan förväntan.

Nej, det är verkligen inte alla i tråden överens om. Näthatarna i tråden är säkert överens om det. De är överens om alla lögner de hittar på.

Den information som finns i frågan tyder på att dottern och hunden fungerade bra ihop, och att de började bli ett riktigt homogent ekipage, enligt pappan. Den assistent vars text kopierats in i tråden skrev inget annat och berättade att assistenterna tog hand om Essie, precis så som pappan förklarat.

De tillfällen då dottern blir utåtagerande lär alla i närheten vara i riskzonen, det har inget att göra med hennes relation till Essie.

Citat:
När det gäller Molly så har familjen endast sagt att hon blev omplacerad när Essie kom till huset. Jag själv kan med min ringa erfarenhet tycka att det är vettigt, att om man har en ny assistanshund så kan det krångla till det med en gammal hund.

Ja, det är väl inte så långsökt att tänka att de djur familjen har och har haft har varit positivt för dottern, även om de inte är assistantshundar, och att det därför var lämpligast att ersätta Molly när Essie kom. Inget konstigt med det.

Citat:
Som sagt, det nya stället arbetar under LSS. En lagstiftning som utgår från att det är en bostad med stöd. Min hyresvärd skulle ha det mycket svårt att styra vilka tider jag har besök, vilket gör att LSS har det med. På hela det här området så har man under många år, och nu för tiden framförallt arbetat med att utöka både medborgarens och dess anhöriga i omsorgen. Så börjar ett boende inom LSS säga "så här arbetar vi" så är det inte bara ett lagbrott utan även om man frågar mig bristande kvalitet.

Ja, ett LSS-boende skall ge service åt sina boende, inte begränsa deras rättigheter.

Citat:
När det gäller LSS mot LPT, så visst, är det en psykiatrisk sjukdom hon har, och inte kan lämna samtycke, så är det ju LPT. Tycker bara det är så konstigt att den visade sig exakt när hon flyttade till en verksamhet som inte riktigt verkade ha greppat grunden i LSS. Medan det verkar ha funkat bra genom hela skolgången.

Ja, vad jag jag förstått så har erfarenheten visat att det finns boenden som fungerar för dottern. Så det är ju bara att se till att hon hamnar på ett kompetent sådant boende igen.
Citera
2024-08-05, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Öppningen är "längs med" den häck som avskiljer mot grannen, så den går ut på grönområdet bakom huset.

Men jag läste precis att en person varit på plats o sagt att det inte finns ngn öppning i häcken. Hur är det nu? Vem har rätt?
Citera
2024-08-05, 22:05
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blahhablahha
Har inte kunnat skicka in förräns nu.
Har fått info ifrån olika källor som nu vill att vi ska informera om hur A är…
Det hela började med att A flyttade till ett boende som drevs via At*endo, det var direkt efter Saltå. Dom fick tydligen besök utav personalen där som berättade lite hur det hade varit. Vi kan väl säga att det hade gått helt okej där men på nya boendet gick det inte jättebra. A tror sig ha bestämmanderätt över sin personal och när personalen inte går med på olika saker så blir A väldigt utåtagerande - både mot sig själv men mest mot personalen. Det va hot med knivar, det var stryptag, det va hot om att ta livet av sig men även livet av personalen, personalen fick gå ut och stoppa A flertalet gånger från att gå ut framför bilar.
P informerade personalen om att personalen skulle sitta kvar i vardagsrummet när A hade egentid i sovrummet eftersom A behöver ha full bemanning hela tiden eftersom det finns risk att hon börjar göra sig illa, när personalen då påpekade att det kommer personalen inte göra så fick personalen då höra att det skulle kontaktas chefer hit och dit eftersom man då nekade arbetsuppgifter och A’s stora tillsynsbehov.
Personalen fick även höra att de inte fick ha arbetskläder på sig för då såg dom ut som personalen ifrån psyk och kunde då göra att A fick stora ångestutbrott men att personalen fick mat slängt på sig eller blev dragen i kläderna så att klädesplagg gick sönder va inget som ersattes eller som At*endo ersatte så då gick personalen ut med hot om strejk så till slut var det okej med arbetskläder… hot med knivar var vardagsmat för personalen så till slut fick man dom inlåsta men då A är en väldigt pysslig tjej så skulle det finnas tillgång till saxar utlåst så att hon kunde klippa och klistra …. Vi kan väl säga att det gick inte bättre med saxarna. Eller med garnnystan som blev till självskadematerial.
Min källa uppger att dom va ca 7-10 personal som antingen blev uppsagda pågrund utav att de satte sig emot eller så sa dom upp sig själva för att dom inte orkade med att dagligen bli skadade eller hotade eller att P va på boendet dagligen för att bestämma nya saker och påverka både A och personal…

Efter att det inte gick så bra med At*endo så sa dom upp arbetet med dom och då tog kommunen över och A bodde kvar på boendet ett tag innan hon blev förflyttad över till boendet som det stod om i EP.
Allt som allt så har A haft ca 30-40 personal innan hon fick flytta hem…
Citat:
Oj svår fråga men om man ska utgå ifrån vad källor sagt så ja, absolut att A kan ha skadat Essie i ett utbrott men då A inte vet vad hon gör i sina utbrott så får hon stora ångestpåslag efteråt när hon insett vad hon gjort så därav att man kanske vill dölja något. Det gick ju inte jättebra med katten som tydligen sprang in under sängarna och gömde sig och som tydligen flertalet gånger fick färg kastat på sig och fjärrkontroll osv :/

Jag HOPPAS dock att så inte är fallet med Essie, utan att det är någon i personalstyrkan som gjort en god gärning!

Citat:
Mitt inlägg var inte menat illa, mera för att belysa att A har ett såpass stort utåtagerande beteende att det kan skapa stora problem vilket både pappa P har gått ut med själv på sociala medier genom artiklar i den lokala tidningen men även att folk runtomkring i staden sett fysiskt och att OM det då kommer fram att P ljugit för hela Enk*ping och att folk då kommer gå fram till honom och ifrågasätta honom om/när hon är med så finns risken att hon får ett utbrott och då finns det även risk för dom som är i närheten att bli attackerade utan att A egentligen menar det gentemot dom.

Så att då säga till A att Essie är på sjukhuset, OM det nu är så att hon är död kommer förmodligen:
1. bara skada A psykiskt och ge henne ett stort ångestpåslag
2. Skada familjeförhållandena eftersom man då ljugit för sin egen dotter
Det är ju bara bra att du reder ut frågetecknen.

Utifrån din professionella ståndpunkt. Har A de mediciner hon behöver?

Rent allmänt, vad ska personal behöva tolerera? Givetvis är det synd om A men man kan inte begära vad som helst av personalen heller.

Nästa fråga; varför är det så många olika diagnoser i omlopp?

Jag lägger in alla dina svar här för överblick.
Senast redigerad av Gertrud1 2024-08-05 kl. 22:10.
Citera
2024-08-05, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag tycker nog tvärtom, att där fanns det olika trådar och en viss hierarki i svaren. 40-tramsinlägg på rad i någon subtråd där är lätt att scrolla förbi. Här är det över 7000 inlägg på en enda lång rad, varav en stor andel handlar om irrelevanta saker som allt från medicinering av bipolär sjukdom till katters anlag för olika färger.

Att sanningen kring fallet med Essie skulle komma fram var syftet med den gruppen, och på den punkten verkar den varit klart mycket mer givande. Där ville man få fram information, i den här gruppen är det lite tvärtom, här vägrar folk dela information de påstår sig ha.

Att all information i den gruppen sedan raderats två gånger är tragiskt, men det är ändå där den kommit fram.

Nu kommer det nog att bli lite "nyhetstorka", tills det att det händer något offentligt i ärendet. Familjen har följt polisens uppmaning och lagt locket på, och den andra gruppen verkar ha släppts vind för våg. Hatarna i denna tråden kommer väl fortsätta hata tills dom hittar ett nytt hatobjekt, men i övrigt är nog risken att det kommer dö ut här i tråden ganska snart. Det mesta förefaller uttömt och det verkar mest bli rundgång i tråden. Om det inte sker ett genombrott i utredningen kring/eftersökningen av Essie, så blir nog nästa mediauppslag i ärendet turerna kring brotten mot tystnadsplikten, om det ens blir något mediauppslag av det.

Kan till viss del hålla med, det händer dock lite mer i de lokala fb grupperna kring Enköpng, håbo bålsta och likn. Känner att familjen har lite olika profiler här och att de gärna leder in.på andra ämnen när det kommer lite brännande info, många hakar på,.men mkt har inget med essie att göra utan massa.oimtressanta saker
Citera
2024-08-05, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Men jag läste precis att en person varit på plats o sagt att det inte finns ngn öppning i häcken. Hur är det nu? Vem har rätt?
Folk är där och smyger och ni tycker det är konstigt att han har en massa kameror.. jaja
Citera
2024-08-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasami
Folk är där och smyger och ni tycker det är konstigt att han har en massa kameror.. jaja
Vilka menar du smyger runt deras hus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in