Citat:
Ursprungligen postat av
Kommer-vara-anon
Förstår ärligt talat inte hur vi vet att hunden inte klarat sitt uppdrag? Det verkar vara något som alla i tråden är överens om, men fattar inte med vilken grund. Givetvis kan familjen ha haft förväntningar att det skulle fått bort utåtagerande till 100%, men det verkar ju ärligt talat lite korkat att ha någon sådan förväntan.
När det gäller Molly så har familjen endast sagt att hon blev omplacerad när Essie kom till huset. Jag själv kan med min ringa erfarenhet tycka att det är vettigt, att om man har en ny assistanshund så kan det krångla till det med en gammal hund.
Som sagt, det nya stället arbetar under LSS. En lagstiftning som utgår från att det är en bostad med stöd. Min hyresvärd skulle ha det mycket svårt att styra vilka tider jag har besök, vilket gör att LSS har det med. På hela det här området så har man under många år, och nu för tiden framförallt arbetat med att utöka både medborgarens och dess anhöriga i omsorgen. Så börjar ett boende inom LSS säga "så här arbetar vi" så är det inte bara ett lagbrott utan även om man frågar mig bristande kvalitet.
När det gäller LSS mot LPT, så visst, är det en psykiatrisk sjukdom hon har, och inte kan lämna samtycke, så är det ju LPT. Tycker bara det är så konstigt att den visade sig exakt när hon flyttade till en verksamhet som inte riktigt verkade ha greppat grunden i LSS. Medan det verkar ha funkat bra genom hela skolgången.
Konstigt synsätt, själv hade jag tyckt att det visar ett kvalitativt arbete. Så görs ju på alla arbetsplatser, inte kan jag säga att jag vill inte jobba som arbetsgivaren säger vi ska jobba. Det bör då räknas in som arbetsvägran.
Man kan ju undra vilken som är arbetsgivare för assistenterna, Storsjöbygden eller PÖ? Vem har anställt dem o skrivit på anställningsbevis? Vem betalar deras löner o inte minst, vem skriver deras arbetsbeskrivning?