2024-08-05, 21:32
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Hvb-hemmet är väl egentligen det jag "vet" om att han tackat nej till, kanske. Jag vet ju egentligen inte, men köper det som en trådsanning. Kanske är det ett boende till, vad vet jag, men familjen har ju enligt egen utsago bett om ett gruppboende som kommunen sagt nej till.

Så jag är fortfarande inne på att det är inte familjen som flyr från boenden, utan kommunen som bör den skulden. Att P sedan inte går med på vad skit som helst är klarlagt, och det vet jag redan att vi har olika uppfattningar om. Jag tycker det är bra. Det behövs fler såna inom LSS.

Vi är oense om mycket, men en sak håller jag helt med om och det är hur illa kommunen skött sitt uppdrag. Att A är som Svarte Petter som bollas runt. Och jag hoppas att det löser sig till det bästa.

Men djur ska hon inte ha och jag tror du instämmer.
Citera
2024-08-05, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Problemet med de assistenter som varit är väl att de är bortskämda curlade milleniesnorungar som tror att det är de som skall få allt serverat, och inte fattar att det är de som behöver arbeta och i det arbetet ställa upp för dottern och hennes behov, vilket inkluderar djur och det omhändertagande de behöver.
Har du någon källa på att alla assistenterna är curlade och bortskämda?

Om det verkligen är så måste pappan varit extremt kass på att anställa folk.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-08-05 kl. 21:35.
Citera
2024-08-05, 21:33
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasami
Sen har ju fk ett tak på hur mkt dom betlar ut så du får alltså inte mer i bostadsbidrag för att du har en hyra på 18000..
96% av hyran upp till 5000 och 70% mellan 5000 och 7500
Citera
2024-08-05, 21:40
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Människan måste vara paranoid
Så mycket skit som han håller på med så är det inte konstigt med överdriven kameraövervakning.
Han kanske lurar fler än bara myndigheter.
Citera
2024-08-05, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
96% av hyran upp till 5000 och 70% mellan 5000 och 7500
precis inget över 7500. Vad nu ni i den här tråden har med hennes bidrag att göra? Hjälper det er att hitta Essi?
Citera
2024-08-05, 21:43
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasami
precis inget över 7500. Vad nu ni i den här tråden har med hennes bidrag att göra? Hjälper det er att hitta Essi?
Det var ju du som kommenterade att det inte gällde hur hög hyra som helst.. jag förtydligade. Klart det inte har med Essie att göra...finns många sidospår i tråden....
Citera
2024-08-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Förstår ärligt talat inte hur vi vet att hunden inte klarat sitt uppdrag? Det verkar vara något som alla i tråden är överens om, men fattar inte med vilken grund. Givetvis kan familjen ha haft förväntningar att det skulle fått bort utåtagerande till 100%, men det verkar ju ärligt talat lite korkat att ha någon sådan förväntan.

När det gäller Molly så har familjen endast sagt att hon blev omplacerad när Essie kom till huset. Jag själv kan med min ringa erfarenhet tycka att det är vettigt, att om man har en ny assistanshund så kan det krångla till det med en gammal hund.

Som sagt, det nya stället arbetar under LSS. En lagstiftning som utgår från att det är en bostad med stöd. Min hyresvärd skulle ha det mycket svårt att styra vilka tider jag har besök, vilket gör att LSS har det med. På hela det här området så har man under många år, och nu för tiden framförallt arbetat med att utöka både medborgarens och dess anhöriga i omsorgen. Så börjar ett boende inom LSS säga "så här arbetar vi" så är det inte bara ett lagbrott utan även om man frågar mig bristande kvalitet.

När det gäller LSS mot LPT, så visst, är det en psykiatrisk sjukdom hon har, och inte kan lämna samtycke, så är det ju LPT. Tycker bara det är så konstigt att den visade sig exakt när hon flyttade till en verksamhet som inte riktigt verkade ha greppat grunden i LSS. Medan det verkar ha funkat bra genom hela skolgången.

Konstigt synsätt, själv hade jag tyckt att det visar ett kvalitativt arbete. Så görs ju på alla arbetsplatser, inte kan jag säga att jag vill inte jobba som arbetsgivaren säger vi ska jobba. Det bör då räknas in som arbetsvägran.
Man kan ju undra vilken som är arbetsgivare för assistenterna, Storsjöbygden eller PÖ? Vem har anställt dem o skrivit på anställningsbevis? Vem betalar deras löner o inte minst, vem skriver deras arbetsbeskrivning?
Citera
2024-08-05, 21:45
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
Tittar man på apples kartor streetview så finns en sjunde kamera på framsidan vid entredörren.
Två dome, 4 vanliga och en solcellsdriven.
På Apples streetview har endast två kameror kommit upp när de körde förbi, resten har tillkommit senaste tre åren.
Den solcellsdrivna svarta kan vara en lampa men jag vet att Arlo har svarta överdrag att köpa och flera av kamerorna ser ut som Arlo.

Är det 7 kameror på framsidan? Seriöst? Du verkar ju ha koll men det låter både rubbat och ologiskt. Sen minst 2 på baksidan. Och 30 st inne sa assistenterna men kan vara överdrivet. Han är övervakningsfreak! 🥴

Men hur är det med koppling till larmcentral? Har vi enats om något? Är det Verisure?
Citera
2024-08-05, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Är det 7 kameror på framsidan? Seriöst? Du verkar ju ha koll men det låter både rubbat och ologiskt. Sen minst 2 på baksidan. Och 30 st inne sa assistenterna men kan vara överdrivet. Han är övervakningsfreak! 🥴

Men hur är det med koppling till larmcentral? Har vi enats om något? Är det Verisure?

Det ser ut som en vanlig och en dome på baksidan plus den som filmade inifrån ut mot trädgården.

Så den assistenten som sa 30 kameror, ja inte omöjligt.
Citera
2024-08-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Just så. Det får vara slut med strulet och inkompetensen kring dottern och hennes boende. Hon behöver få komma till ett boende som håller måttet, som kan ge dottern den service hon behöver, och då lämpligen också med en daglig verksamhet så att hon för en meningsfull tillvaro. Säkerligen en förutsättning för att boendet skall fungera i grunden.

Problemet med de assistenter som varit är väl att de är bortskämda curlade milleniesnorungar som tror att det är de som skall få allt serverat, och inte fattar att det är de som behöver arbeta och i det arbetet ställa upp för dottern och hennes behov, vilket inkluderar djur och det omhändertagande de behöver.

Precis, hon skulle behöva komma till ett boende där det arbetar fysiskt starka personer, även utbildade såklart men det är väl underförstått.

Sen håller jag inte med dig om att det är bortskämda curlade milleniesnorungar till assistenter som du skriver, utan människor som behövt ett jobb och tagit jobbet med risk för att bli skadade av en gravt autistisk och stark person med fruktansvärda raseriutbrott. Ska assistenterna behöva riskera att bli både misshandlade och döva på jobbet? Har inte dom rätt till en bra arbetsmiljö? Dom ska ju inte behöva skydda djuren för det ska inte finnas några djur i ett sånt hushåll!
Citera
2024-08-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf

Man får inte övervaka med kamera över anställda hur som helst och om det finns så många kameror så finns det definitivt mer film på när essie försvinner som han inte delar med sig av
Citera
2024-08-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Något jag funderar mycket på är assistanshundar i allmänhet och Essie i synnerhet. Jag har bara god kännedom om en ledarhund som finns i släkten. Den hunden motioneras dagligen med långa promenader av ägaren i de löparspår som finns i skogarna. Den har också många möjligheter att få vara hund också. Bland annat tar vi med den när vi tränar apportering, simmar och busar med våra hundar. Inomhus har den aldrig sele på och är helt ledig men hjälper självklart till på kommando om det behövs. När selet åker på är det 100% fokus från hunden och den jobbar. Ägaren har också ett vanligt jobb så hunden jobbar när ägaren tar sig till och från jobbet. Arbetskamrater hjälper till med lunchpromenader. Det är ett nätverk av människor som finns kring hunden.

Hur är det då med en assistanshund hos en människa som knappt tar sig ut? Djurskyddslagen gäller oavsett hund och den behöver också få mycket motion, lek, ledighet och vila. Eftersom i det här fallet det enbart kommit fram att det var assistenternas uppgift att efter instruktioner jobba med Essie (inget annat har kommunicerats och det var också en del i anmälan till LS att hunden inte motioneras tillräckligt) blir ju pappan skyllande på assistenterna helt makalöst ruttet. Om det alltid måste vara två assistenter närvarande och redo för att byta av vid dotterns utbrott har det knappast funnits tid för assistenterna att regelbundet dagligen motionera och leka med hunden. En hund kan inte vara ”i tjänst” hela tiden hos en hemmasittare.

Det hela faller även på att under viss tid under dygnet är det ensamarbete. Får inte A utbrott då o om hon får det, vem räddar Essie?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in