2024-08-05, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
I och med att det var FK och en överklagan där, så kan familjen ha något av de bolag som arbetar mot LSS, och då ingår det i hemförsäkringen. Jag vet att till exempel Unik har den dealen.

Men nu handlade det om juristen som PÖ påstås ha anlitat. Där ingår ingen rättshjälp förrän målet ligger i domstol.

Ovanstående stämmer ju eftersom det då låg en överklagan i en domstol, dvs iFörvaltningsdomstolen antar jag.
Citera
2024-08-05, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Det är bara att ringa försäkringsbolaget och fråga hur det funkar.
Säkert annorlunda när det är LSS.
Tvistar man om sjukskrivning/ sjukersättning/aktivitetsersättning får man ingen hjälp med ombud via sin hemförsäkring. Allt måste bekostas ur egen ficka.

dessa mål går i förvaltningsdomstolarna och där har du ingen rättighet till hjälp av hemförsäkring precis som du skriver
Citera
2024-08-05, 19:15
Medlem
Citat:
En så kallad merkostnadsersättning är ett bidrag man kan få om man till följd av sjukdom/funktionsnedsättningar har större kostnader. God man/förvaltare är en sådan kostnad. I det här fallet kanske kostnader för assistanshund.
Om det nu är så att A beroende på sina anfall förstör saker/kläder som måste ersättas, så är ju det en kostnad andra människor utan samma problem inte har, vilket gör att det borde ingå i en merkostnadsersättning.

Nu är jag inte någon expert på det regelverket, då den hanteras av FK. Så det är en ytterst förenklad genomgång.

Jag fördärvar hela tiden mina kläder pga mitt jobb, o får givetvis betala egna kläder eller så blir det arbetsgivaren som får betala. Jag fick en bra förklaring av Saga23 o då är den merkostnaden som PÖ tar ut/begär ut för kläder som A fördärvar bedrägeri. Men vi har ju förstått att det ska tas ut så mkt bidrag som möjligt från staten när det gäller A. Precis som man försöker gottgöra för att A har de problemen hon har.
Citera
2024-08-05, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
dessa mål går i förvaltningsdomstolarna och där har du ingen rättighet till hjälp av hemförsäkring precis som du skriver

Förvaltningsrätten har ett utredningsansvar, vilket innebär att domstolen ska se till att frågan i målet blir tillräckligt utredd. Med hänsyn till rättens utrednings*ansvar är det i de flesta fall inte nödvändigt med rättshjälp genom ett rättshjälpsbiträde, det vill säga en jurist som hjälper en enskild att föra talan och som till allra största delen betalas av staten. Rättshjälp är därför mycket ovanligt inom förvaltningsprocessen. Vill du veta mer om rättshjälp finns det information om detta på Rättshjälpsmyndighetens hemsida.

I mål och ärenden om t.ex. tvångsvård av unga, missbrukare eller psykiskt sjuka och i vissa mål om avvisning eller utvisning förordnar förvaltningsrätten eller myndigheten som regel ett offentligt biträde åt den enskilda. Till offentligt biträde får förordnas advokat, biträdande jurist på advokatbyrå eller någon annan som är lämplig för uppdraget.

Om du inte har rätt till offentligt biträde eller rättshjälp och ändå vill ha hjälp med att föra din talan får du på egen hand skaffa dig ett biträde eller ombud, t.ex. en advokat. Ett sådant ombud måste du betala själv.
Citera
2024-08-05, 19:18
Medlem
Citat:
Jag har ju kollat igenom farfars videor. Om man tittar på den katten, så är den inte det minsta brydd när han kommer med en borste. Den lägger sig i princip direkt i ryggläge och visar magen.

Misstänker att både farfar och farmor pysslar med den katten, och lär helt enkelt också haft koll på familjens katt. Så de har nog lärt upp hur en katt ska skötas.

Och helt ärligt, tittar man på farmor, så är det många tillfällen hon har djur omkring sig, som enligt mig inte känns rädda. Jag undrar verkligen om hon skulle köpa att katter kastas in i väggar, djur anfalls på daglig basis och en kloklippning som beskrivs på det sättet den görs.

Var finns de videorna? Har inte hittat dem, länka gärna o glöm inte förklaringen t länkarna.
Citera
2024-08-05, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Kan ha varit så att man baxade bort skadade Essie genom baksidan för att kamerorna på framsidan är kopplade till Verisure. Bara spekulation.

Men det låter rimlig, pappan har ljugit hela tiden om olika saker. Till Assistanshundar sa han att de på boendet inte var snälla mot A så därför hade de (föräldrarna) bestämt att hon skulle bo hemma. Till massmedia gjorde han sken av att de bodde hemma tillsammans med A, fast både han och frugan bodde någon annanstans. I ena stunden har A har inte skadat hunden men i nästa stund medger han att A sparkat på den? Lögnerna verkar aldrig ta slut och troligtvis har hunden förvunnit genom häcken men förmodligen svårt skadad eller i en sopsäck.
Citera
2024-08-05, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Var finns de videorna? Har inte hittat dem, länka gärna o glöm inte förklaringen t länkarna.

Ja farfar ser ut att ha/haft 2 raskatter syns på deras FB. Snövit syns inget foto på någonstans vad jag kan se däremot ?
Senast redigerad av Saga23 2024-08-05 kl. 19:25.
Citera
2024-08-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Det här stycket ur artikeln i EP är litet intressant och vet inte om det varit uppe i tråden innan?

Så förutom C så fanns ytterligare en person där på kvällen som alltså inte ens märkte av att hunden försvann?? Och C som var på plats har inte brytt sig om att ens nämna det för sin kollega?
Ju mer man vänder på historien desto märkligare blir det.

Sms? Pratar de inte med varandra, ingen kommunikation alls på en arbetsplats där den ena assistentens kött & blod bor?
Styrker mina tankar om att både PÖ o CÖ vet vad som hänt Essie!
Citera
2024-08-05, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Det är 4 kameror på framsidan av det man kan se tydligt. Sen kan man kanske gissa två till men vi säger 4 kameror. Snacka om kontrollbehov deluxe!

Undrar även om pappan har varit dagligen på ena boendet men är även ofta i huset, hur får har ihop det med sitt jobb på Bo*ch, privatliv, fritid, vänner, hobbys, semester, återhämning och allt sånt och utöver det övervaka alla kameror.

Vart ser du 4 kameror? Jag såg 2st,var jag som tog bilden
Citera
2024-08-05, 19:27
Medlem
Citat:
Jag har ju kollat igenom farfars videor. Om man tittar på den katten, så är den inte det minsta brydd när han kommer med en borste. Den lägger sig i princip direkt i ryggläge och visar magen.

Misstänker att både farfar och farmor pysslar med den katten, och lär helt enkelt också haft koll på familjens katt. Så de har nog lärt upp hur en katt ska skötas.

Och helt ärligt, tittar man på farmor, så är det många tillfällen hon har djur omkring sig, som enligt mig inte känns rädda. Jag undrar verkligen om hon skulle köpa att katter kastas in i väggar, djur anfalls på daglig basis och en kloklippning som beskrivs på det sättet den görs.

Vi vet dock inte hur ofta farmor och farfar besökt A eller om A besöker dem hemma hos dem. De kan också ha invaggats i illusionen att om hunden bara är tillräckligt snäll så kommer A inte att göra illa den, det är ju vad man skulle vilja tro om sitt barnbarn.
Citera
2024-08-05, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Det är märkligt att A fått bostadstillägg, enligt jagkommervaraanonym, när föräldrarna stått skrivna där

Ja, det har du rätt i om hon fått bostadstillägg. För då borde myndigheterna rotat i att 3 st står skrivna där varav P i alla fall med hög inkomst antar jag och svårt att få bostadstillägg då?
Citera
2024-08-05, 19:29
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion

Har sett en film på farfars sida med en golden och en röd katt. En väldigt gullig film. Sannolikt en hankatt eftersom arvsgången ger röda hanar och sköldpadd honor, lite förenklat.

Essie är en labrador och Snövit låter inte som en röd hankatt, så om det är filmen du avser har den inte med saken att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in