2024-08-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Rättshjälp får du bara om det ligger i domstol.

I och med att det var FK och en överklagan där, så kan familjen ha något av de bolag som arbetar mot LSS, och då ingår det i hemförsäkringen. Jag vet att till exempel Unik har den dealen.
Citera
2024-08-05, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Däremot kan man söka tillstånd för att ha kamerabevakning men då ska man ha ett sådant tillstånd också. Det tillståndet skall vara från Länsstyrelsen isåfall

Det är 4 kameror på framsidan av det man kan se tydligt. Sen kan man kanske gissa två till men vi säger 4 kameror. Snacka om kontrollbehov deluxe!

Undrar även om pappan har varit dagligen på ena boendet men är även ofta i huset, hur får har ihop det med sitt jobb på Bo*ch, privatliv, fritid, vänner, hobbys, semester, återhämning och allt sånt och utöver det övervaka alla kameror.
Citera
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Nej det tror jag inte heller men uttalandet går inte ihop med att en hund aldrig går iväg.

Pappans berättelse går bäst ihop med att han parkerade sin bil utanför häcken. Ringde mamman som släppte ut hunden. Gick in i trädgården. Hunden såg honom och blev glad sedan tog han med sig hunden i bilen.

Du vet antagligen innerst inne att det är den troligaste teorin.
Citera
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
I och med att det var FK och en överklagan där, så kan familjen ha något av de bolag som arbetar mot LSS, och då ingår det i hemförsäkringen. Jag vet att till exempel Unik har den dealen.
Blir det inte ett civilmål? Täcker verkligen hemförsäkringen det? I så fall ska man ju byta till det bolaget..
Citera
2024-08-05, 19:00
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium
Pappans berättelse går bäst ihop med att han parkerade sin bil utanför häcken. Ringde mamman som släppte ut hunden. Gick in i trädgården. Hunden såg honom och blev glad sedan tog han med sig hunden i bilen.

Fast jag får inte ihop det med tomtens uppbyggnad om man kollar satellit. Det ser ut som hunden springer åt motsatt håll än baksidan. Eller tänker du att han parkerat på baksidan och gått runt?
Citera
2024-08-05, 19:00
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det är bara att ringa försäkringsbolaget och fråga hur det funkar.
Säkert annorlunda när det är LSS.
Tvistar man om sjukskrivning/ sjukersättning/aktivitetsersättning får man ingen hjälp med ombud via sin hemförsäkring. Allt måste bekostas ur egen ficka.
Citera
2024-08-05, 19:01
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Nej jag håller med dig. Här krävs det personal med kompetens. Jag ska läsa domen igen men vad jag minns fanns ingen annan person men kan ha läst slarvigt.
Eftersom god man skall alltid utses i första hand då förvaltareskap är begränsande och huvudman förlorar sin rättshandlingsförmåga men de kanske blev förvaltare från start pga hennes mentala nivå
Nej hon hade en kvinna som god man tidigare.
Citera
2024-08-05, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium

Ja jag tror ingen utomstående tagit henne, det var mer uttalandet att hon aldrig skulle sticka. Men jg läste BPH och oj vilken undergiven hund med de flesta testerna ingen reaktion på flertal tester, visst lekintresse, trygg , mer undergiven, ingen reaktion på främmande figur m.m men passar ju då till att bli en assistanshund för psykisk hälsa
Citera
2024-08-05, 19:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasami
folk verkar inte så smarta i den här tråden..

Där träffade du verkligen huvudet på spiken. Sällan har man sett så många imbecilla inlägg.

Men jag tror vi börjar närma oss sanningen, vi som har förmåga att se fakta och samband och som kan dra sunda slutsatser baserat på objektiva fakta.

Det mesta, för att inte säga allt, som pappan berättat har antingen visat sig stämma eller är helt rimligt. Och när det dykt upp citat från det en assistent skrivit, så bekräftar delar av det assistenten skriver det som pappan sagt.

Lägger man ihop alla sammanträffandena i ärendet och "hatar slumpen", så inser man snabbt att någon som har en nära koppling och som hyser agg mot familjen, inte bara har stulit Essie, utan också har gått långt för att smutskasta familjen såväl med falska anmälningar till hundhjälpen och länsstyrelsen som till polisen, för att därefter också starta ett drev mot familjen på sociala forum, genom att sprida lögner och förtal i inlägg i olika sociala forum, och därefter även i massmedia.

Om det är en assistent, så är det inte bara ett mycket flagrant brott mot tystnadsplikten utan också ett mycket allvarligt brott som kan upp till fyra års fängelse. Personen som har smutskastat familjen på detta vis sitter mycket illa till om denne inte har vidtagit långtgående åtgärder för att skydda sin identitet, och det enbart sett till tystnadspliktsbrottet. Lägg ovanpå det, det förtal som personen har begått genom dessa gärningar, så blir det bara etter värre. Och det lär finnas en hel del tekniskt bevismaterial för polisen att gå på.

Om polisen gör sitt jobb i detta fallet, borde det inte dröja länge innan någon frihetsberövas till följd av dessa allvarliga brott.

Det är en hatkampanj av sällan skådat slag som någon, sannolikt en psykopat, utsatt familjen för.
Citera
2024-08-05, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Du får gärna förklara merkostnadsersättning för As kläder. Hon har väl pension o bostadsbidrag o ska ansvara för inköp av sina egna kläder? Eller hennes kläder betalas av oss skattebetalare? Helt jävla galet isfall!

En så kallad merkostnadsersättning är ett bidrag man kan få om man till följd av sjukdom/funktionsnedsättningar har större kostnader. God man/förvaltare är en sådan kostnad. I det här fallet kanske kostnader för assistanshund.
Om det nu är så att A beroende på sina anfall förstör saker/kläder som måste ersättas, så är ju det en kostnad andra människor utan samma problem inte har, vilket gör att det borde ingå i en merkostnadsersättning.

Nu är jag inte någon expert på det regelverket, då den hanteras av FK. Så det är en ytterst förenklad genomgång.
Citera
2024-08-05, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Det är bara att ringa försäkringsbolaget och fråga hur det funkar.
Säkert annorlunda när det är LSS.
Tvistar man om sjukskrivning/ sjukersättning/aktivitetsersättning får man ingen hjälp med ombud via sin hemförsäkring. Allt måste bekostas ur egen ficka.

Nu är jag inte helt 100 igen, jag har bara hört det här för att det är en kompis som jobbar/jobbat som konsult åt bolaget, men jag tror att samtliga tvister med FK ska täckas. Det är det som är deras grej, att täcka tvister med FK och därför passa medborgare inom LSS.
Citera
2024-08-05, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Nej hon hade en kvinna som god man tidigare.

Ja hittade nu att en jurist var god man.

Biträdande jurist Caroline Molander Altrium Advokatbyrå AB
Kungsgatan 25
753 32 Uppsala
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in