2024-08-03, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Och. Hur har de gjort och hur gör de med kattens klor tro? Att klipps klor hör till omvårdnad av djur. LS har ofta åsikter på för långa klor, tovig päls, smutsiga öron etc på djur. Tar de katten till butiken med eller klipper de hemma eller inte alls?

Jag har ju kollat igenom farfars videor. Om man tittar på den katten, så är den inte det minsta brydd när han kommer med en borste. Den lägger sig i princip direkt i ryggläge och visar magen.

Misstänker att både farfar och farmor pysslar med den katten, och lär helt enkelt också haft koll på familjens katt. Så de har nog lärt upp hur en katt ska skötas.

Och helt ärligt, tittar man på farmor, så är det många tillfällen hon har djur omkring sig, som enligt mig inte känns rädda. Jag undrar verkligen om hon skulle köpa att katter kastas in i väggar, djur anfalls på daglig basis och en kloklippning som beskrivs på det sättet den görs.
Citera
2024-08-03, 12:39
Medlem
Citat:
Jag minns det som, och tolkade PÖ:s inlägg på FB som att de använde sig av Hundhjälpens instruktioner inledningsvis att tvångshålla Essie, men då det inte kändes bra (eller hur PÖ uttryckte sig - jag kan inte komma ihåg exakt formulering) att gå efter den metoden, valde de att åka till butik för att klippa klorna. Men jag kanske förstod galet här.

Det är nog tolkningsbart. Vill minnas att formuleringen är att "vi har gått till mias varannan vecka från när hunden levererades". Så vad någon, som inte är jag borde göra, är att ringa till stället han uppger och kolla om det varit ganska regelbundet.

Men oavsett vilken tolkning vi väljer, så har alltså den anonyma anmälaren väntat sedan hunden levererades. Så antingen över ett år gamla uppgifter eller så sett på. Vilket fall, så kan jag erkänna att jag tvekar på trovärdigheten. Om en assistent varit där i ett år och fortfarande inte lärt sig vilken funktionsnedsättning A har, så hur bra koll har man.
Citera
2024-08-03, 12:43
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Hur vet vi att det är flera anmälare? Vi vet att en hört av sig till LS, men hur vet vi att det inte är exakt samma grund till den anmälan som Hundhjälpen lämnade in?
Det står klart och tydligt, anmälningarna har kommit in vid olika tillfällen. De skulle i så fall stå att samma uppgiftslämnare har kompletterat
Citera
2024-08-03, 12:46
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Det är nog tolkningsbart. Vill minnas att formuleringen är att "vi har gått till mias varannan vecka från när hunden levererades". Så vad någon, som inte är jag borde göra, är att ringa till stället han uppger och kolla om det varit ganska regelbundet.

Men oavsett vilken tolkning vi väljer, så har alltså den anonyma anmälaren väntat sedan hunden levererades. Så antingen över ett år gamla uppgifter eller så sett på. Vilket fall, så kan jag erkänna att jag tvekar på trovärdigheten. Om en assistent varit där i ett år och fortfarande inte lärt sig vilken funktionsnedsättning A har, så hur bra koll har man.
Med tanke på omsättningen på personal så är det knappast troligt att någon assistent jobbat där från det Essie kom fram till det att hon försvann...så det argumentet håller inte. Vissa assistenter kanske har hållit på tystnadsplikten i det fallet än andra dessutom....
Citera
2024-08-03, 12:50
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Jag har ju kollat igenom farfars videor. Om man tittar på den katten, så är den inte det minsta brydd när han kommer med en borste. Den lägger sig i princip direkt i ryggläge och visar magen.

Misstänker att både farfar och farmor pysslar med den katten, och lär helt enkelt också haft koll på familjens katt. Så de har nog lärt upp hur en katt ska skötas.

Och helt ärligt, tittar man på farmor, så är det många tillfällen hon har djur omkring sig, som enligt mig inte känns rädda. Jag undrar verkligen om hon skulle köpa att katter kastas in i väggar, djur anfalls på daglig basis och en kloklippning som beskrivs på det sättet den görs.
Vad fan har farmor och farfar med saken att göra? Det är inte de som haft hand om hunden. När jag ändå har dig på tråden, du som har mer koll än jag. Du skrev ju vid tillfälle att P är en otroligt duktig fotograf. Hur kommer det sig att det inte finns en enda bild på Essie vare sig på pappans sida eller, när du ändå blandade in de, farmor och farfars. Högst märkligt. De enda bilder som finns är de som publicerats vid försvinnandet.
Senast redigerad av vemedinma 2024-08-03 kl. 12:58.
Citera
2024-08-03, 12:51
Medlem
Citat:
Jag minns det som, och tolkade PÖ:s inlägg på FB som att de använde sig av Hundhjälpens instruktioner inledningsvis att tvångshålla Essie, men då det inte kändes bra (eller hur PÖ uttryckte sig - jag kan inte komma ihåg exakt formulering) att gå efter den metoden, valde de att åka till butik för att klippa klorna. Men jag kanske förstod galet här.
Det var så pappan sa. Att de hade klippt enligt hundhjälpens instruktioner, men att de sedan lät någon annan klippa. Alla med hund och/eller sunt förnuft vet ju att Hundhjälpens instruktioner aldrig har varit tvångshållning, vilket de även svarade på. Allt annat som sägs nu är efterhandskonstruktion.

Mina hundar tycker kloklippning är bland det roligaste som finns att göra här hemma. Så fort mjukosten och tången åker fram så trängs de vem som ska sitta i knät först. Har fått träna dem att sitta och vänta snällt i kö… Labradorer är ju en matdriven ras.
Citera
2024-08-03, 13:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Det var så pappan sa. Att de hade klippt enligt hundhjälpens instruktioner, men att de sedan lät någon annan klippa. Alla med hund och/eller sunt förnuft vet ju att Hundhjälpens instruktioner aldrig har varit tvångshållning, vilket de även svarade på. Allt annat som sägs nu är efterhandskonstruktion.

Mina hundar tycker kloklippning är bland det roligaste som finns att göra här hemma. Så fort mjukosten och tången åker fram så trängs de vem som ska sitta i knät först. Har fått träna dem att sitta och vänta snällt i kö… Labradorer är ju en matdriven ras.

Ja jag vet att originalinlägget gjorts om flera gånger så då minns jag rätt helt enkelt. Tack.

Hahaha, kö för kloklipp och mjukost. En härlig syn! Ja positiv förstärkning kommer en långt med.
Citera
2024-08-03, 13:37
Avslutad
Citat:

Märklig parallell. Nu vet jag visserligen inte vad du syftar på med att assistent inte lärt sig vilken funktionsnedsättning A har, men oavsett det, kan samma person ha blykoll på att en hund far illa. Det är för många tydligt och känns i hela kroppen att bevittna.
Citera
2024-08-03, 13:55
Medlem
Citat:

"Om en assistent varit där i ett år och fortfarande inte lärt sig vilken funktionsnedsättning A har, så hur bra koll har man"
Troligtvis har ingen annan assistent än mamman varit anställd så länge.
Men det jag undrar är vad A's funktionsnedsättning har med kloklippningen att göra?
Eller menar du att det var A som kloklippte?
Citera
2024-08-03, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Vad fan har farmor och farfar med saken att göra? Det är inte de som haft hand om hunden. När jag ändå har dig på tråden, du som har mer koll än jag. Du skrev ju vid tillfälle att P är en otroligt duktig fotograf. Hur kommer det sig att det inte finns en enda bild på Essie vare sig på pappans sida eller, när du ändå blandade in de, farmor och farfars. Högst märkligt. De enda bilder som finns är de som publicerats vid försvinnandet.

Så störd som Patrik är, så kan man utgå från att hans föräldrar inte är särskilt friska heller. Minst en till psykopat i den familjen misstänker jag. Djurvänner är ingen av dem, då hade de stoppat inköp av första hunden och katten till Amanda.
I och med att Patriks släktingar har det dåliga omdömet att stötta honom i facebookgruppen så tror jag att de varken har gott omdöme eller god psykisk hälsa. Amanda har haft otur med så dåliga gener. Men framförallt är det synd om Essie och de andra sällskapsdjuren.
Citera
2024-08-03, 14:35
Medlem
Mopsans avatar
Citat:

Hela familjen har väl inte diagnoser med aggressivitet? Normala människor är är snälla med djur.
Tycker man inte om husdjur så skaffar man inga.
Citera
2024-08-03, 14:44
Medlem
vonDys avatar
Skummar tråden med jämna mellanrum sedan starten.

Ber om överseende, om mina funderingar säkert tagits upp här tidigare,

Om Essie hade rymt från sin rastning i trädgården, så borde ju folk med jämna mellanrum sett henne?
En lös hund, utan utan någon husse eller matte i närheten, reagerar åtminstone jag på.
Och framförallt, då försvinnandet snabbt fick en så stor medial uppmärksamhet.

Om någon Essie av ” förbarmande”, så måste ju den/de husera henne väldigt avlägset, utan nära grannar? Och med möjlighet att rasta henne ostört?
I ” en stuga i skogens bryn”?

Skulle det vara några unga ” rötägg ” i grannskapet, ( vilket jag tror pappan spekulerat kring?? ) som tagit henne - så vore de nog oförmögna att hålla henne gömd?
Och om de ( vidriga tanke! ) tagit henne av, så vore de nog inte heller förmögna att gömma hennes kropp??

Bara tankar som far, bortse från om detta redan avhandlats här.
Får skumma noggrannare då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in