2024-08-05, 17:06
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Tänk att du fortfarande minns vad den rysshoran sa flera timmar senare. Hen måste verkligen haft bra argument om de fortfarande gnager hos dig.

Inte som motargument, men väl som en förklaring om hur jag fungerar. Jag skulle gärna vilja ha vetskap, så när jag sitter och läser ett inlägg i denna tråd så börjar jag i bland att googla, ta reda på om det stämmer eller ej.

Våra kära ryssjävlar har mera en tendens att haspla ur sig någonting för att bara testa vattnen så att säga, se vad som fungerar, se vad andra mer resonabla människor inte svarar på. (Mig inberäknat)

Så ja, vad den Rysshoran sade gnager fortfarande i sinnet på c.diver skuller jag tro. Men då dom är orcher, mot varje naturlig ordning. Så tar det tid innan man hittar det rätta svaret.

Låt mig ge dig ett motargument på samma tema. -I hela tråden så har du stått på Ryssarnas sida. Varför skäms du inte över att vara en barnamördare? (Det här kommer dels göra dig konfunderad, men det kommer även ta dig mer tid att hitta på goda motargument, än vad det tog mig att påstå någonting som jag precis hittade på)
Citera
2024-08-05, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bra fråga. Men jag tror inte jag kan uttrycka vad jag tycker, då det kanske är off-topic i denna tråd? Jag tänker ganska historisistiskt, så det blir en fråga om resultat av gamla krig och liknande.

Det jag tror jag kan säga är att där var en sweet spot 2001-2006 cirka, där Ryssland inte var speciellt aggressivt. Så de är inte helt omöjliga. Generellt är stormakter i min syn dock "onda" eller har intressen som går ut över icke-stormakter. Ryssland är inget undantag. Så den egentliga frågan är: Varför skulle Ryssland vara positivt annorlunda än andra stormakter? Utopiskt sett borde alla stora stater splittras till småstater samtidigt. Aint gonna happen.

En annan sak jag kan säga som gör att problemet är extra svårläsligt är att Ryssland saknar bra geografiska hinder västerut från Moskva, samtidigt som det är "där Ryssland är". Så de kommer alltid vara sårbara/extra oroliga för anfall från det hållet.
Jag orkar bara kommentera sista stycket: på samma sätt som att Finland saknar bra geografiska hinder mot rysshelvetet, inte undra på att Finland gick med i Nato. Samma gäller Estland, Lettland, Litauen och Polen. Alla dom länderna har fått känna på närkontakt med ryzzen.

Nu får det vara slut på förnedringen från mördarmaskinen Ryssland! Håller du med om det?
Citera
2024-08-05, 17:22
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag orkar bara kommentera sista stycket: på samma sätt som att Finland saknar bra geografiska hinder mot rysshelvetet, inte undra på att Finland gick med i Nato. Samma gäller Estland, Lettland, Litauen och Polen. Alla dom länderna har fått känna på närkontakt med ryzzen.

Nu får det vara slut på förnedringen från mördarmaskinen Ryssland! Håller du med om det?

Det är ett meningslöst symbolpolitik-uttalande som jag varken är enig eller oenig i. Vi bör arbeta mot avspänning, upphörande av striderna och någon form av kompromiss-lösning. Tiden talar mot befolkningen i västra Ukraina, är min bedömning. Taktiken 2022-2024 var fel.
Citera
2024-08-05, 17:29
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Tiden talar mot befolkningen i västra Ukraina, är min bedömning. Taktiken 2022-2024 var fel.

Av Putin och Ryssland? Jo jag är benägen att hålla med.
Citera
2024-08-05, 17:34
Medlem
Citat:
Det är snarare du som är problemet. Antingen ljuger du om andra, eller så minns du inte, eller så är du inte kapabel att se skillnad på vad du vill ska vara fakta, och på vad som är det. Titta här på:
"What the state structure of Ukraine should be?" och se vad de svarar i Donetsk och Luhansk. Kolla på ration mellan de som är för federalisering och de som vill ha status quo.
https://kiis.com.ua/?lang=eng&cat=news&id=258

Skilj på seccession och autonomy.
Detta är en undersökning från ett institut som är rätt Kiev-vänligt.

Sen har du min favoritundersökning som också säger något:
https://www.faz.net/aktuell/politik/ausland/separatisten-verkuenden-grosse-mehrheit-fuer-abspaltung-von-ukraine-12934681.html
(Den visar dock bara talen för separist-kontrollerade delar).

Helt klart var opinionen i flux under perioden.

Har du ens läst länken du skickade?

"Do you support the idea, that your region should secede from Ukraine and join Russia?"

Nej sidan dominerar totalt. Det är inte ens ett snack om saken att Ja sidan skulle vara nära att ens få 50%.

Minns du i tråden där ni klagar på yttrandefrihet där jag sa att hälften av gångerna ljuger ni utan att ge källor och den andra halvan så länkar ni saker som motbevisar det ni försöker få fram?

Du länkade precis till en sida som motbevisade dig.
Citera
2024-08-05, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Har du någon länk till Rysslands förslag?

Det är ganska välkänt att Rysslands förslag går ut på att ha vapenvila, ta bort sanktionerna och att Ryssland behåller de ockuperade områdena.

Så googla och du hittar tiotusentals länkar.
Citera
2024-08-05, 18:21
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är ganska välkänt att Rysslands förslag går ut på att ha vapenvila, ta bort sanktionerna och att Ryssland behåller de ockuperade områdena.

Så googla och du hittar tiotusentals länkar.
Vare sig Ryssland eller Ukraina kan ta bort sanktionerna så det verkar vara något du fantiserat fram.
Det du nämner som förslag låter inte heller som vapenvila utan snarare som djupaste fred, vilket stärker intrycket att du dragit det hela ur röven.
Citera
2024-08-05, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Vare sig Ryssland eller Ukraina kan ta bort sanktionerna så det verkar vara något du fantiserat fram.
Det du nämner som förslag låter inte heller som vapenvila utan snarare som djupaste fred, vilket stärker intrycket att du dragit det hela ur röven.

Så du läser inga artiklar om vad Ryssland vill uppnå med sin "fred" utan du bara fokuserar på att göra personpåhopp på mig istället för att diskutera seriöst.

Sen måste väl även du fatta att Ryssland hoppas på bli av med sanktionerna om det blir fred och kriget upphör? Troligen får de vänta ett bra tag innan det sker isåfall, men ingen vettig människa tror ju på att det är ett bra förslag att låta Ryssland uppnå sin "fred" och behålla ockuperade områden när de i kriget håller på att förlora eller åtminstone lida stora förluster dag efter dag i många år?

Om Ryssland mot all förmodan skulle börja vinna segrar i Ukraina så kan du vara säker på att då kommer frivilliga från Europa att skynda dit och trycka tillbaka ryssarna. Det finns inte en chans att Ryssland kan vinna kriget. Det alternativet existerar inte ens.

Både Europa och USA har inte ens rört sina bästa vapen ännu om Ukraina skulle behöva mer vapen. Tillverkningen av militär utrustning i Europa/USA kommer tiofaldigas inom några år. Ukraina kommer att bada i vapen som de kan använda mot Ryssland.

Allt detta gör att Ryssland piper om sin "fred" där de hoppas att Ukraina/Europa/USA av någon märklig anledning skulle ge upp och sedan låta Ryssland vinna.
Citera
2024-08-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Blind tillbedjan? Inte direkt. Men i en värld där de flesta ledare verkar vara både onda och inkompetenta är Putin någorlunda vettig.

Han har varnat för utvecklingen i många år och försökt få till ett avtal.

Det är den amerikanska oligarkin som är skurken här.
Pution är lika vettig som Stalin eller Hitler. Det fanns redan tydliga avtal där Rysslands gränser fanns definierade. Bara att hålla sig inom dom och handla med sina grannländer så är allt frid och fröjd.
Citera
2024-08-05, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Så du läser inga artiklar om vad Ryssland vill uppnå med sin "fred" utan du bara fokuserar på att göra personpåhopp på mig istället för att diskutera seriöst.

Sen måste väl även du fatta att Ryssland hoppas på bli av med sanktionerna om det blir fred och kriget upphör? Troligen får de vänta ett bra tag innan det sker isåfall, men ingen vettig människa tror ju på att det är ett bra förslag att låta Ryssland uppnå sin "fred" och behålla ockuperade områden när de i kriget håller på att förlora eller åtminstone lida stora förluster dag efter dag i många år?

Om Ryssland mot all förmodan skulle börja vinna segrar i Ukraina så kan du vara säker på att då kommer frivilliga från Europa att skynda dit och trycka tillbaka ryssarna. Det finns inte en chans att Ryssland kan vinna kriget. Det alternativet existerar inte ens.

Både Europa och USA har inte ens rört sina bästa vapen ännu om Ukraina skulle behöva mer vapen. Tillverkningen av militär utrustning i Europa/USA kommer tiofaldigas inom några år. Ukraina kommer att bada i vapen som de kan använda mot Ryssland.

Allt detta gör att Ryssland piper om sin "fred" där de hoppas att Ukraina/Europa/USA av någon märklig anledning skulle ge upp och sedan låta Ryssland vinna.

Sanktionerna försvinner inte om inte Ryssland lämnar Ukraina helt. Vilket man gjort väldigt klart för Ryssland.

Ukraina och Ryssland kan komma överrens om vad de vill men västvärlden kommer inte erkänna eventuella oblast som Ryska för det.

Så det är mer önsketänkanden från ryssarnas sida.
Citera
2024-08-05, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs uppdatering, ingen sida kommer någonvart egentligen, AFU kan inte trycka tillbaka ryssarna och ryssarna kan inte avancera.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Skulle vara intressant att få höra din syn på det Kenneth Grägg skrev om fredsförhandlingar häromdagen på sin facebook.

Jag citerar:

"Så lite om nyheten att presidenten kan vara beredd att avstå land i utbyte mot fred. Den allmänna opionen i Ukraina växer för detta, nu anser 1/3 av ukrainarna att det vore rätt mot 9% 2023. För att få legimitet i detta måste en folkomröstning hållas. En sådan blir nog arrangerat för att befästa ett framförhandlat avtal. Dock kommer det inte att ske i år men sannolikheten att det sker 2025 är hög. Turistledaren hade ju stora krav för att inleda förhandlingar, liksom våran president. Nu börjar båda mjukna i sin framställning om fred i medierna, detta är det första tecknet om eventuella förhandlingar. Framträdandena följer det generella schemat; först står man mycket långt borta från varandra men sedan börjar mjuknandet. det är 100% säkert att ett fredsavtal kräver massiva och säkra säkerhetsgarantier för Ukraina och de må vara på pappret och inte som ett memurandium."

Ser du landavträdelser i utbyte mot fred och säkerhetsgarantier som vägen vidare liksom Kenneth Grägg?
Citera
2024-08-05, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Skulle vara intressant att få höra din syn på det Kenneth Grägg skrev om fredsförhandlingar häromdagen på sin facebook.

Jag citerar:

"Så lite om nyheten att presidenten kan vara beredd att avstå land i utbyte mot fred. Den allmänna opionen i Ukraina växer för detta, nu anser 1/3 av ukrainarna att det vore rätt mot 9% 2023. För att få legimitet i detta måste en folkomröstning hållas. En sådan blir nog arrangerat för att befästa ett framförhandlat avtal. Dock kommer det inte att ske i år men sannolikheten att det sker 2025 är hög. Turistledaren hade ju stora krav för att inleda förhandlingar, liksom våran president. Nu börjar båda mjukna i sin framställning om fred i medierna, detta är det första tecknet om eventuella förhandlingar. Framträdandena följer det generella schemat; först står man mycket långt borta från varandra men sedan börjar mjuknandet. det är 100% säkert att ett fredsavtal kräver massiva och säkra säkerhetsgarantier för Ukraina och de må vara på pappret och inte som ett memurandium."

Ser du landavträdelser i utbyte mot fred och säkerhetsgarantier som vägen vidare liksom Kenneth Grägg?

Han svamlar som vanligt. Ukraina har inga intressen av att avsäga sig områden. De har redan visat vad deras förhandlingar går ut på.
Ryssen ut ur Ukraina, hela Ukraina.
POW inkluderade kidnappade vuxna och barn ska återlämnas.
Ryssland ska betala för återuppbyggnaden av Ukraina.

Varför folk hävdar att Ukraina skulle ge ifrån sig områden bara för att de är villiga att prata med Ryssland om sina krav/önskemål är bara märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in