Citat:
Ursprungligen postat av
Gnothiseauton
Tack för att du länkade Åsa Beckmans text. Hon uttrycker ganska exakt mina känslor kring boken. Jag har nu läst ca 1/3 av den och har svårt att tänka mig att den kommer arta sig. Dess problem är graverande. För mig är boken ytlig och klichésprängd dynga av en lillgammal wannabe-författare som idealiserar konstnärslivet. Den där vördnaden för bildning med stort B stör mig enormt och gör att jag inte kan ta boken på allvar. Dialogen är så jäkla tillrättalagd och högtravande och hon lyckas bocka av precis alla konstnärsklichéer. Det extremt inställsamma förhållandet till författare och musiker som namedroppas sida efter sida är genant. Hon nämner stort sett bara namn ur finkulturens kanon. Och möten och intrig i boken är banala, ren Netflix-nivå. Jag får samma känsla av sekundärskam som när jag läser alltför ängsliga och tidsbundna Nöjesguiden-texter.
De unisona hyllningarna kring boken har gjort mig desillusionerad. Tack Åsa!
Vad skriver Åsa? Artikeln är bakom betalvägg, så jag har inget sätt att avgöra om hennes argument är rimliga.
Jag tolkade beskrivningarna av konstnärsskapet som ironi. Det är väl rätt uppenbart att huvudpersonen ständigt misslyckas med sina förehavanden inom den vittra idrotten? Resultatet är något slags ironiserande över "konstnärssjälen" som städse finner nya förevändningar för sina misslyckanden - han presterar aldrig något, men är ändå Författare, osv.
Just dialogerna och personporträtten var väl bokens svaga sida - de enda riktiga karaktärerna är huvudpersonen och hans dotter, resterande persongalleri, inklusive Gustav och Cecilia, blir till något slags rekvisita för huvudpersonerna att förhålla sig till. Särskilt Cecilia är väldigt tunn med tanke på den betydelse som projiceras på henne. Hon är spränglärd och otroligt språkkunnig, men hennes få repliker i verket tyder knappast på det. Vi ges heller inga egentliga exempel på vad hon har åstadkommit. Hela universitetet verkar beundra henne, och Rakel benämns som "Cecilias dotter". Men vad har hon utfört för bedrifter? Skrivit en bra doktorsavhandling och en essäsamling? Och det är tillräckligt för att vara allmänt känd och haussad?
Någon upplösning blev det inte heller...
Allt detta är i mitt tycke högst förlåtligt, då läsupplevelsen i sig var fantastiskt njutbar! Prosan är underbar, och avsaknaden av egentlig handling gjorde mig inget, eftersom själva läsningen var så behaglig. Påminde till stilen mycket om Westö.