2025-09-14, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnothiseauton
Tack för att du länkade Åsa Beckmans text. Hon uttrycker ganska exakt mina känslor kring boken. Jag har nu läst ca 1/3 av den och har svårt att tänka mig att den kommer arta sig. Dess problem är graverande. För mig är boken ytlig och klichésprängd dynga av en lillgammal wannabe-författare som idealiserar konstnärslivet. Den där vördnaden för bildning med stort B stör mig enormt och gör att jag inte kan ta boken på allvar. Dialogen är så jäkla tillrättalagd och högtravande och hon lyckas bocka av precis alla konstnärsklichéer. Det extremt inställsamma förhållandet till författare och musiker som namedroppas sida efter sida är genant. Hon nämner stort sett bara namn ur finkulturens kanon. Och möten och intrig i boken är banala, ren Netflix-nivå. Jag får samma känsla av sekundärskam som när jag läser alltför ängsliga och tidsbundna Nöjesguiden-texter.

De unisona hyllningarna kring boken har gjort mig desillusionerad. Tack Åsa!

Även om "De polyglotta älskarna" som vann August tidigare är en helt annan sorts bok tänkte jag på att båda böckerna är lite ytliga såtillvida att man inte riktigt lär känna - så att man känner för dem - karaktärerna på djupet. Iofs är det väl inte heller nåt krav. Det är inte Hollywoodfilmer.
Citera
2025-09-17, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag vet inte om man skall kalla det ironi men det är defintivt inte idealiserande av konstnärslivet Det finns ju ett antal olika metanivåer i romanen som titeln Samlade verk refererar till. Jag missar säkert många viktiga aspekter, men för att ge en idé om vad jag menar så.

Spoiler följer.

Huvudpersonen Martin vill bli författare, men är för upptagen av livet där han och inte Lydia Sandgren idealiserar konstnärslivet och därför på många sätt lyckas leva ett idealiserat konstnärsliv utan att direkt lyckas skapa något. Men å andra sidan "lyckas" han ju faktiskt bli huvudperson i någon annans roman, nämligen Lydia Sandgrens. Samtidigt har han en fru som i romanen inte klarar av att vara en vanlig människa och som till följd av det lyckas bli huvudperson i en fiktiv författares roman och innan dess är hon också musa och motiv åt en konstnär och då dennes samlade verk osv

Så det handlar väl mycket om hur konsten imiterar verkligheten och hur verkligheten imiterar konsten samtidigt som det till skillnad från all autofiktion och självbiografisk prosa är fiktiv prosalitteratur av klassiskt snitt. Att Cecilia och Gustaf inte blir till riktiga människor utan mer illustrerar principer är då rätt följdriktigt, kanske.

Något åt det hållet.

Citerar dig: ”Att Cecilia och Gustaf inte blir till riktiga människor”. Lydia Sandgren verkar vara en rätt ovanlig människa. En intressant intervju med henne:

https://www.faktum.se/innehall/profilintervjuer/lydia-sandgren/

Hon har ägnat en massa tid åt att skriva och studera till psykolog. Sedan har hon gått i psykoanalys i nästan 10 år och läser 50 böcker om året.

Hon berättar att hon bor ”fint” i köpt bostadsrätt:

” – Vi bor där, säger Lydia och pekar mot husen på andra sidan Näckrosdammen och berättar att det är stadsplaneraren Albert Lilienberg som ritat planen för kvarteret och ger en liten mini-föreläsning om honom.
– Alla som bor där är pissrika. Många säljer villan i Örgryte och flyttar in här. Vi är ett apart inslag, men jag kan gilla det, att vara lite konstig. Vi är yngst och fattigast i vår uppgång, säger hon.”

Men hon är vänster:

” På senare tid har hon djupdykt i vänsterns historia och själv står hon på deras sida. Är emot den nedmontering av samhället som vi ser i dag och privatiseringen av skola och omsorg. Hon ser hellre höga skatter och en fungerande offentlig sektor.
– Höger kan man inte vara på något vis i dessa tider. Jag är också väldigt bekymrad över högerextremismen som går hand i hand med förenkling, säger hon.”

Nu är hon författare på heltid men har också patienter:

” På en pampig gata i Vasastan knackar jag på en liten port. Det här är Lydia Sandgrens mottagning där hon spenderar en stor del av sina dagar. Tar emot klienter, skriver litteratur och tidningsartiklar.

I bokhyllan till vänster om dörren trängs böcker som täcker de ämnen hon just nu läser in sig på: cigaretter, förlagsvärlden och kommunismen (många röda bokryggar). Intill står ett skrivbord där det ligger några utspridda papper, pennor och en kalender. Längre in i rummet finns en ljusbrun skinnsoffa och mittemot, en fåtölj. Vi slår oss ner. Jag sätter mig i soffan och hon i fåtöljen. Här har hon sina terapisamtal. På frågan om soffan används som divan svarar Lydia ”nej, inte ännu”. Men kanske i framtiden för hon ska gå den nya treåriga psykoanalysutbildningen vid Institutet för Modern Psykoanalys där bland andra Per Magnus Johansson och Ulf Karl Olov Nilsson är kursansvariga.

I närmare tio år har Lydia Sandgren gått i psykoanalys. Två gånger i veckan à 30 minuter. En investering på cirka 5 000 kronor i månaden.”

Det om författaren till ”Samlade verk”. Om sitt skrivande säger hon:

” – Jag skriver sällan ut vad karaktärerna tänker eller känner. Jag vill skapa något som är metaforiskt, säger Lydia som skrivit hela sitt liv.”

Jag tyckte ”Samlade verk” var lite ytlig, vet inte om det kanske beror på att hon inte skriver om vad karaktärerna tänker m m? Jag har inte (psyko)analyserat det…
Senast redigerad av Sabutt 2025-09-17 kl. 22:34.
Citera
2025-09-17, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabutt

I närmare tio år har Lydia Sandgren gått i psykoanalys. Två gånger i veckan à 30 minuter. En investering på cirka 5 000 kronor i månaden.”

Jag sätter oddset 1,05 på att det är mer än psykoanalys sektledaren Per Magnus Johansson ägnat sig åt med Lydia Sandgren på schäslongen i Landala. Det perverterade äcklet har alltid omgett sig med ett antal yngre kvinnor, som tror att deras karriär gynnas av att få bockens gunst.

Jag tror för övrigt att mycket av ytligheten i Lydias verk kommer just från Per Magnus Johansson, som har en oöverträffad förmåga att säga mycket litet av vikt med väldigt många ord.
Senast redigerad av Petronius 2025-09-17 kl. 22:34.
Citera
2025-09-17, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag sätter oddset 1,05 på att det är mer än psykoanalys sektledaren Per Magnus Johansson ägnat sig åt med Lydia Sandgren på schäslongen i Landala. Det perverterade äcklet har alltid omgett sig med ett antal yngre kvinnor, som tror att deras karriär gynnas av att få bockens gunst.

Jag tror för övrigt att mycket av ytligheten i Lydias verk kommer just från Per Magnus Johansson, som har en oöverträffad förmåga att säga mycket litet av vikt med väldigt många ord.

Oj! 😳

Och aha… ja, många ord var det ju i Lydias roman iaf!!
Citera
2025-09-17, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnothiseauton
Tack för att du länkade Åsa Beckmans text. Hon uttrycker ganska exakt mina känslor kring boken. Jag har nu läst ca 1/3 av den och har svårt att tänka mig att den kommer arta sig. Dess problem är graverande. För mig är boken ytlig och klichésprängd dynga av en lillgammal wannabe-författare som idealiserar konstnärslivet. Den där vördnaden för bildning med stort B stör mig enormt och gör att jag inte kan ta boken på allvar. Dialogen är så jäkla tillrättalagd och högtravande och hon lyckas bocka av precis alla konstnärsklichéer. Det extremt inställsamma förhållandet till författare och musiker som namedroppas sida efter sida är genant. Hon nämner stort sett bara namn ur finkulturens kanon. Och möten och intrig i boken är banala, ren Netflix-nivå. Jag får samma känsla av sekundärskam som när jag läser alltför ängsliga och tidsbundna Nöjesguiden-texter.

De unisona hyllningarna kring boken har gjort mig desillusionerad. Tack Åsa!

Jag skulle gärna läsa recensionen, vet inte om man kan logga in på DN via bibblo.

Lydia Sandgren tycks ha ett extremt gott självförtroende, vet inte om man ska bli avundsjuk eller lite avskräckt. Eller så blir hon bara lite distanslös i intervjusituationer kanske? Eller så är hon uppfostrad med att få höra att hon kan allt. Skriva, spela musik och måla.

” INTERVJUAREN: [harklar sig] Så, Lydia Sandgren, när bestämde du dig för den litterära banan?

LYDIA SANDGREN: [lutar sig tillbaka] Jag har alltid skrivit. Och jag har alltid spelat musik. Ett tag målade jag mycket också.”

https://www.femina.se/kultur/lydia-sandgren-foljer-upp-succedebuten-alltid-haft-gott-sjalvfortroende/10974743
Citera
2025-09-18, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Det är ingen nyckelroman.

Men redan Nilsson Piraten klagade över problemet med lättkränkta Läsare: "”Man kan inte tala om en stoppnål utan att någon enögd djävul känner sig träffad”

Det stämmer att det inte är en nyckelroman. Dock kan frågan vara intressant ändå; hur påverkar det psykolog-utövandet och eventuellt patienterna att vara författare. Hon är ju känd nu, de flesta psykologer vet man väl inte något om vad gäller privatlivet. Och läser man Sandgren på nåt speciellt sätt då man vet att hon är utbildad psykolog och har en mottagning? Finns väl för övrigt en hel del psykologer som överger yrket och blir författare istället, om än inte alltid på heltid.
Citera
2025-09-18, 17:48
Medlem
Citat:

Per Magnus Johansson har visst en egen tråd:

(FB) Psykoanalys och humaniora av Per Magnus Johansson
Citera
2025-09-18, 18:13
Medlem
Citat:
Per Magnus Johansson har visst en egen tråd:

(FB) Psykoanalys och humaniora av Per Magnus Johansson

Då rekommenderar jag hellre den kritiskt granskande tråden om honom. Han och hans sektmedlemmar har infiltrerat hela psykiatrin i Göteborg och fått den att handla om allt annat än vetenskap och beprövad erfarenhet. Lärjungen Lydia har själv i intervjuer sagt att hon inte tycker att psykologi skall handla om det mätbara. Det blir allt tydligare varför Per Magnus sparkades från psykologutbildningen vid Göteborgs universitet och Lydia Sandgren tvingades bort från Sahlgrenska affektiva i Gamlestaden, en mottagning som helt tagits över av freudianer tillika medlemmar i Per Magnus förening.
Citera
2025-09-18, 23:05
Medlem
Citat:
Då rekommenderar jag hellre den kritiskt granskande tråden om honom. Han och hans sektmedlemmar har infiltrerat hela psykiatrin i Göteborg och fått den att handla om allt annat än vetenskap och beprövad erfarenhet. Lärjungen Lydia har själv i intervjuer sagt att hon inte tycker att psykologi skall handla om det mätbara. Det blir allt tydligare varför Per Magnus sparkades från psykologutbildningen vid Göteborgs universitet och Lydia Sandgren tvingades bort från Sahlgrenska affektiva i Gamlestaden, en mottagning som helt tagits över av freudianer tillika medlemmar i Per Magnus förening.

Freuderiet nämns i artikeln (som jag även citerade från i inlägg tidigare i tråden).

” Niklas informerar om att två personer har hört av sig angående temat.
– Ena kvinnan sa att Freud har många liv på sitt samvete och undrade om du var för eller emot honom. Jag säger detta till dig nu så att du vet, om någon av dem kommer, säger han.
– Varför han upprör och berör så här, det är en bra fråga. Man kan tänka att han var något på spåret och det reagerar man på, säger Lydia Sandgren.”

https://www.faktum.se/innehall/profilintervjuer/lydia-sandgren/

Freud var något på spåret? Incest?
Citera
2025-10-08, 17:42
Medlem
Citat:
Även om "De polyglotta älskarna" som vann August tidigare är en helt annan sorts bok tänkte jag på att båda böckerna är lite ytliga såtillvida att man inte riktigt lär känna - så att man känner för dem - karaktärerna på djupet. Iofs är det väl inte heller nåt krav. Det är inte Hollywoodfilmer.

Håller med angående Polyglotta älskarna. Tyckte den var rätt intetsägande och kändes löst hopkommen, som en student på skrivarskola. Bekymrande att detta räcker för kritikerkåren nuförtiden.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in