2020-11-23, 18:43
Medlem
Hinterstoissers avatar
Någon som har läst den? Är den något att ha?
Citera
2020-11-23, 18:51
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser

Tar 1-200 sidor att komma in i berättelsen, men därefter blir det en väldigt bra bok - för läsare som kan leva utan psykopatiska mördare med långsökta motiv
Citera
2020-11-23, 19:14
Medlem
DN:s litteraturkritiker Åsa Beckman har ingen förståelse för att boken överhuvudtaget fått publicerats, och har ingen förståelse för att kritiker skrivit uppmuntrande om den

https://www.dn.se/kultur-noje/asa-beckman-samlade-verk-har-fatt-kritikerna-att-tappa-huvudet/
Citera
2020-11-23, 19:22
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
DN:s litteraturkritiker Åsa Beckman har ingen förståelse för att boken överhuvudtaget fått publicerats, och har ingen förståelse för att kritiker skrivit uppmuntrande om den.

Den första delen av ditt påstående om Åsa Beckman`s syn på Samlade Verk är felaktig.
Citera
2020-11-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
DN:s litteraturkritiker Åsa Beckman har ingen förståelse för att boken överhuvudtaget fått publicerats, och har ingen förståelse för att kritiker skrivit uppmuntrande om den

https://www.dn.se/kultur-noje/asa-beckman-samlade-verk-har-fatt-kritikerna-att-tappa-huvudet/
Författaren är ju psykolog till yrket vilket man bör ha i minnet.
Men hon har ett fint skratt vilket jag uppskattar hos kvinnor.
Citera
2020-11-23, 21:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
En storartad roman och ett vältjänt pris. Rättvist att den slår Renegater i finalen.
Citera
2020-11-25, 18:07
Medlem
klimpenspappas avatar
Väntar med att läsa den tills den kommer på pocket, snåljävel som jag är. Men ser verkligen framemot att göra det. Den har fått bra omdömen från personer jag själv ser upp till och kritiserats av skribenter som är CP. Då måste den vara bra, helt enkelt
Citera
2020-11-25, 18:16
Medlem
mikaelss avatar
Den fick recensioner i de fyra Stockholmstidningarna som jag aldrig sett maken till. Köpte den osedd baserad på detta, och njöt av varenda sekunds läsning. Fick ibland ta paus och bara beundra formuleringarna, alternativt skratta högt.
Den eller Renegater, båda lika värda Augustpriset, men kul att det gick till en debutant, även om Klas också är väl värd det. Trodde faktiskt han fått det tidigare, men nej.
Den jämförs med Gentlemen, men då ska man komma ihåg att det var Klas’ fjärde bok, medan detta är en debut.

Vilket bokår med dessa två, och innan dess en ny William Gibson. Blir inte mycket bättre än så.
Citera
2020-11-28, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser

Hon kan verkligen skriva prosa! Sedan hade kanske intrigen lite övrigt att önska. Den var lite svajig. Men språket och berättarrytmen är hon SÅ bra på!
Citera
2020-11-29, 07:41
Medlem
Hinterstoissers avatar
Av allt att döma så verkar den ju vara väldigt bra. Kan inte minnas när jag senast läste om en så hyllad bok. När man inte ens hittar en kritisk röst om den på flashback så blir man ju nästan orolig!
Citera
2020-12-21, 10:21
Medlem
Bikefits avatar
Jag upplevde boken som långdragen.
Omöjlig att hoppa över i.
Då berättar personen var olika.
Samt att tiden hoppade fram och tillbaka.

Men när jag väl var över hälften kom min
läsnerv åter
Citera
2020-12-26, 01:52
Medlem
Tack för att du länkade Åsa Beckmans text. Hon uttrycker ganska exakt mina känslor kring boken. Jag har nu läst ca 1/3 av den och har svårt att tänka mig att den kommer arta sig. Dess problem är graverande. För mig är boken ytlig och klichésprängd dynga av en lillgammal wannabe-författare som idealiserar konstnärslivet. Den där vördnaden för bildning med stort B stör mig enormt och gör att jag inte kan ta boken på allvar. Dialogen är så jäkla tillrättalagd och högtravande och hon lyckas bocka av precis alla konstnärsklichéer. Det extremt inställsamma förhållandet till författare och musiker som namedroppas sida efter sida är genant. Hon nämner stort sett bara namn ur finkulturens kanon. Och möten och intrig i boken är banala, ren Netflix-nivå. Jag får samma känsla av sekundärskam som när jag läser alltför ängsliga och tidsbundna Nöjesguiden-texter.

De unisona hyllningarna kring boken har gjort mig desillusionerad. Tack Åsa!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in