Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-29, 19:57
Medlem
mirandakerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modre
Kan ju omöjligt vara gm på någon av småpojkarna som syns på det kontots videoklipp? De är ju långt ifrån 17 år gamla?

Om du tittar på videosarna så har dom tidstämplar. Senaste videon är daterad 2022. Videosarna är alltså mer än två år gamla. På videosarna är pojkarna 13-15 år, då det är två år sen är dom idag 17. Hope that helps!
Citera
2024-07-29, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibulan
Respekt åt tjejerna som ringde ambulansen och vågade vittna medans många fega killar inte stod upp för sin kompis.

När jag lyssnade på rättegången blir jag vansinnig över att ingen av Lucas kompisar gick emellan, de bara stod och tittade på eller?!
Citera
2024-07-30, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av King26
När jag lyssnade på rättegången blir jag vansinnig över att ingen av Lucas kompisar gick emellan, de bara stod och tittade på eller?!
Killar i den åldern som är väluppfostrade och icke kriminella är rätt lama.
Det är därför blattar rånar svenska killar, inget motstånd.
Citera
2024-07-30, 23:08
Medlem
mirandakerrs avatar
Citat:
Ja när man läser Snapchat konversationerna mellan GM och bl.a Denise och någon av killarna, samt även samtalet mellan SOS och Nikki (i FUPen) märks det att alla kompisarna vet vad killarna heter men ingen av dem vill uppge det, verken till SOS eller i det första mötet med polisen. Det är först i senare förhör som de nämner Felix fullständiga namn. De är mer rädda för att ”gola” på sin polare än att värna om Lucas.

Fy fan vilka kompisar.

Undrar om utfallet blivit annorlunda om Nikki inte hade dragit hela charaden om att Lucas ”ramlat” och istället varit ärlig i samtalet till 112 och sagt att han faktiskt blivit grovt misshandlad av Leon och Felix.
Citera
2024-08-01, 08:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag blir också först upprörd över påföljden, men egentligen är det vad han (inte) döms för som skälet till den milda påföljden.

Som du nämner så (vitt jag förstått) hotar han först att döda honom skriftligt på sociala medier. Sedan tar han med sig ett tillhygge, åker länge i en epatraktor, letar upp offret och slår ihjäl honom.

Några inlägg bakåt framförs att det faktum att han inte använde eggen på kniven utan skaftet skulle göra det till vållande och inte dråp eller mord. Med det resonemanget kan man fundera på om han hade fått ett hårdare straff (dämd för mord/dråp) om han inte haft med kniven, utan "bara" sparkat och slagit ihjäl den som han mordhotat.

Att han har hotat, att ha ihjäl honom, och sedan den tid som det tar att köra och leta upp offret för att genomföra det tycker jag tyder på både uppsåt och att det är överlagt. Det verkar ju inte skett under ett plötsligt uppkommit bråk utan ett rent överfall.

Jag har dock inte läst allt i tråden, och hoppas jag saknar någon detalj som motiverar det han döms för, som sedan medför storleken på straffet.

Vållande för mig är att man ska skoja med sin kompis och lägger plastfolie på skenorna på hans skridskor vilket leder till att han ramlar och slår huvudet illa i isen.

Ja. Det stora felet här ligger inte i att GM inte döms för avsiktligt mord utan att juridiken kommit på avvägar genom att rubricera detta och ge en påföljd som om det rörde sig om någon form av olycka att GM slår ihjäl BO.

Det är en avsiktlig svår misshandel som leder till att GM inte bara slår fördärvad BO utan slår ihjäl honom. Även om ansikten inte var att döda honom och han inte hade uppsåt till mord genom likgiltighet är det ingen olycka och bör betecknas som dråp och innebära ett högt straff, om än inte lika högt som för uppsåtligt mord.

Det krävs en lagändring här just pga sådant som dödandet av Lucas Atrak så att man slutar låtsas att GM olyckligtvis haft ihjäl honom.
Citera
2024-08-01, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirandakerr
Ja när man läser Snapchat konversationerna mellan GM och bl.a Denise och någon av killarna, samt även samtalet mellan SOS och Nikki (i FUPen) märks det att alla kompisarna vet vad killarna heter men ingen av dem vill uppge det, verken till SOS eller i det första mötet med polisen. Det är först i senare förhör som de nämner Felix fullständiga namn. De är mer rädda för att ”gola” på sin polare än att värna om Lucas.

Fy fan vilka kompisar.

Undrar om utfallet blivit annorlunda om Nikki inte hade dragit hela charaden om att Lucas ”ramlat” och istället varit ärlig i samtalet till 112 och sagt att han faktiskt blivit grovt misshandlad av Leon och Felix.

Det är troligt att ambulans och ev. läkarbil hade kommit snabbare om det i SOS-larmet framgått att Lucas blivit slagen med en kniv i huvudet i stället för att bara ramlat.

Det tog lång tid innan ambulans var på plats.
Hur lång tid gick det innan kompisarna ringde 112?
Citera
2024-08-01, 15:26
Medlem
A.V.Os avatar
När ska Sverige införa straff efter brott och ålder ska då vara irrelevant?
Det kan inte få fortgå som det gör idag. Brottsoffer och deras familjer måste få känna trygghet i det lilla att förövaren åtminstone ska gå ett ordentligt straff.
Blir så ledsen och upprörd 😠
Citera
2024-08-01, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Det är troligt att ambulans och ev. läkarbil hade kommit snabbare om det i SOS-larmet framgått att Lucas blivit slagen med en kniv i huvudet i stället för att bara ramlat.

Inte alls omöjligt, en tonåring som ramlar är sällan livshotande, SOS och ambulansen kan ha tänkt att det på sin höjd var en hjärnskakning. "Kompisarna" verkar tyvärr också vara riktiga skitar.
Citera
2024-08-02, 11:08
Medlem
drmaximusens avatar
Citat:
Var kan man lyssna på den?

Btw en fin artikel i GP om Lukas med familj, hur de upplever tiden efter mordet och orättvisan.
https://www.gp.se/krim/lucas-slogs-i...2-dd09823c4106

Visserligen betalvägg men lite kan man nog läsa. Kan tyvärr inte posta hela artikeln.
Citera
2024-08-02, 13:45
Medlem
mirandakerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita

Ja, eller åtminstone bättre förberedda. Upprepade hårda slag mot bakhuvudet är känt för att ge upphov till allvarliga skador på hjärnan (därför är slag mot bakhuvudet förbjudet inom boxning ex).

Händelseförloppet som anges i fupen är följande:
01:38 Ringer Nikki sin vän Amanda INNAN brottet skedde.
-Lukas blir misshandlad någon gång mellan 01:38 och 01:48-
01:48 Ringer Nikki sin vän Amanda när Lucas ligger skadad. Nikki ringer Amanda 8 gånger.
01:57 Ringer Nikki 112.
02:12 Anländer ambulans till adressen.
02:30 Lyfte ambulanshelikoptern till nya Karolinska Solna.

Utifrån dessa tidstämplar var ambulans på plats på 15 minuter. Det tog minst 10 min innan kompisarna valde att ringa 112. (Nikki ska hålla på att ringa sin kompis Amanda istället för att ringa 112 direkt). Lucas har då legat skadad i minst 24 min.
Citera
2024-08-02, 13:55
Medlem
mirandakerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmaximusen
Var kan man lyssna på den?
Du kan lyssna på hela rättegången HÄR.
Citera
2024-08-05, 15:22
Medlem
Tervulls avatar
Lucas syster har ett väldigt gripande sommarprat i P1 också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in