2024-08-05, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej. Ryssland är en imperialistisk och överdrivet våldsbenägen stat med för låg yttrandefrihet, och 2013 hade det varit bättre för den genomsnittlige ukrainiern i Donbass om territorium stannat i Ukraina istället för att falla i ryska händer. Men en stor mängd ledare fattade dåliga beslut för dem, och här är vi nu.

Oroa dig inte, Donbas kommer att återgå till Ukrainska händer snart nog. Och då lär man göra ljupgående utredningar om krigsbrott i området som Ryssar har behått.
Citera
2024-08-05, 10:49
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Oroa dig inte, Donbas kommer att återgå till Ukrainska händer snart nog. Och då lär man göra ljupgående utredningar om krigsbrott i området som Ryssar har behått.

Inte mig emot med det sistnämnda. Om Putin skulle komma till Haag under rättssäkra förhållanden så gör det heller inte mig något, det skulle vara första gången en stormaktsledare blev dömd för sina gärningar. (även om det mesta har fördelar och nackdelar).

Men om Donbass återgår till ukrainska händer finns extrem risk för ukrainska krigsbrott:

1) Östeuropa har en rik tradition av progromer och massakrar.
2) Det finns en del som tyder på ryska systematiska övergrepp, t ex i Bucha. Det ökar risken för hämnd.
3) Ukraina har inte full kontroll över sina förband. De har nationalistbataljoner a la Azov/Kraken/Aidar, som bara nominellt är underställt Kievs centralkommando.
4) Dessa nationalistbataljoner har en hatisk ideologi, kombinerat med etnisk nationalism. Det bredare samhället är tolerant. Landsfadern Bandera var själv delaktig i massakrer.
5) Titta på de värsta idioterna i den här tråden och hur de frossar i våldsfantasier (de flesta är nu bannade, men kolla mars-maj 2022). Om stämningen är upppiskad här, tänk då hur den är vid fronten.
6) Du har kanske sett de dussintals videos på tejpade civila som blir offentligt slagna : https://www.youtube.com/watch?v=TVz-kScY58Q . Är det så svårt att tänka sig att det blir taget ett steg längre?
7) Odessa-massakern. (https://www.youtube.com/watch?v=IwZApPCFXIc ) ( 1 h 16 minuter in ungefär)
8) En tendens att dehumanisera ryssar och heja på russofobi i globala sociala medier. Jag har aldrig i mitt 40-åriga liv sett rasism så legitimerad. Och då menar jag inte rasism som i "stolt över sitt land och kritisk till invandringspolitiken". Jag menar tvättäkta, glödande, rashat, även från ledarfigurer.
https://x.com/ivan_8848/status/1743318697568088216?s=20
9) Ett hårt kontrollerat medieklimat i Ukraina. Där finns ingen "ukrainsk Patrick Lancaster" som på motsvarande sätt går runt nu i de nyligen befriade områdena runt Kharkov och undersöker vad som händer där.
(ej med förra gången): Krig har alltid risk för omfattande övergrepp. Denna tråden förbjuder exempel från mig med andra konflikter så ni får gissa själv vad jag menar.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-08-05 kl. 10:52.
Citera
2024-08-05, 10:51
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Jag är ingen ryss.
Lmao, Ivan:
Citat:
Jag är själv extremt kritisk och skeptisk till Ukrainas statsbygge
Citat:
stormakter, till skillnad från små nationer, alltid kommer att prioritera sin överlevnad högt. Då kommer man inte acceptera närvaro av offensiva hot som man inte kan klara av. Ryssland bedömde Ukraina som ett sådant offensivt hot.
Ni blir bara mer och mer pinsamma här på Flashback: "Stormakt", lol? Som hade ett BNP mindre än Italiens redan innan ni startade er "tre-dagars SMO" och som nu i snart tre år suttit fast i och förlorar ett skyttegravskrig med Europas allra fattigaste nation? "RUSSIA S-STRONK!!!"
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian-occupied_territories
Russian-occupied territories of Ukraine

• 22 March 2022 ─ 27%
  • 20 May 2024 ─ 18%
Det hade åtminstone gått att någorlunda prata med er om ni hade varit någorlunda ärliga (jag vet, jag vet, det kryper i er bara ni tänker tanken...) och helt enkelt stått för att ni har andra åsikter och presenterat dem dem på ett uppriktigt vis.
Men er totala fixering på det där Google Translate-rollspelandet ni nästan maniskt kört med i 10+ år här på Flashback, "jak er Sven Vatniksson-skovic, från Västerbottens oblast!", är fullkomligt patetiskt och börjar kännas som en gammal Sovjet-parodi...
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/rPr4V8/jevgeniia-tjikunova-tituleras-os-mastare-i-ryssland-deltog-inte
Ryskan deltog inte i Paris – tituleras OS-mästare
Jevgenija Tjikunova, 19, är inte med i OS. Men i hemlandet Ryssland kommer simmerskan trots det tituleras "olympisk mästare".
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Ju mer ukrainare gör motstånd, desto mer giftiga ryska björnar kommer att slita isär dem.
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
eksakt putin har i velat fred hela i tiden ock nu passar i det för usa att prata i fred när rysk avancerar jätte mycket på front
Citera
2024-08-05, 10:51
Medlem
Citat:
Inte mig emot. Om Putin skulle komma till Haag under rättssäkra förhållanden så gör det heller inte mig något, det skulle vara första gången en stormaktsledare blev dömd för sina gärningar. (även om det mesta har fördelar och nackdelar).

Nu är ju Ryssland ingen stormakt även om ni Ryssar gärna vill tro det.
Citera
2024-08-05, 10:57
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas237
Nu är ju Ryssland ingen stormakt även om ni Ryssar gärna vill tro det.

Du förstår inte skillnaden på supermakt och stormakt. Det finns väldigt få länder som klarat att stå emot bistånd och kostnadstagande från Väst på trillions of dollars. De är dock inte Sovjetunionen, som tur är.

Det är psyksjukt att sitta och låtsas att alla som inte tycker som du är ryss. Även om jag måste erkänna att jag tror de flesta som skriver här inte är riktiga svenskar, men balter, polacker eller ukrainier. Kanske någon finne också, det har jag mer sympati för eftersom Vinterkriget var en riktig bragd som jag önskar Sverige hade kunnat klara.
Citera
2024-08-05, 11:02
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Finns det några uppgifter om hur det går för ukrainarnas F16?
Citera
2024-08-05, 11:02
Medlem
Ryssland är vare sig en stor- eller supermakt, det är korrekt.

Kanada, USA och Australien har också stort territorium och gott om naturtillgångar. De har dessutom kombinerat detta med öppen demokrati och hög levnadsstandard. Vattentoaletter är en självklarhet.

Hur kan det komma sig att Ryssland inte hade en större ekonomi än Italien innan de spolade ned sin ekonomiska framtid i avloppet genom angreppet på Ukraina?
Citera
2024-08-05, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM

Jag gissar att de kommer att verka utan att synas till att börja med. Den psykologiska effekten på ryska flygföretag skall inte underskattas.
Citera
2024-08-05, 11:05
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Lägg till att Putin under de senaste månaderna tvingats ~tredubbla den ekonomiska ersättningen för att ta värvning.
Verkar som Ivan inte riktigt vill åka till Ukraina och dö för Dear Leader...?
https://x.com/wartranslated/status/1813125532491387219
New Russian recruits can now expect 1,700,000 rubles (£14,000+) in the Moscow region as a one-off payment for joining the invader army. The number more than doubled recently.

Hur fungerar det där egentligen, får rekryterna pengar omedelbums eller efter en viss tid?
Om det sker efter en viss tid så är det goda chanser att pengarna aldrig betalas ut eftersom mottagaren inte är i livet längre.
Citera
2024-08-05, 11:10
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
De har varit aktiva i Ukraina i några dagar. De kommer med all säkerhet flygas in i några veckor innan de används för några taktiska uppdrag.

Men moralhöjande är de med all säkerhet.
Citera
2024-08-05, 11:12
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Hur fungerar det där egentligen, får rekryterna pengar omedelbums eller efter en viss tid?
Om det sker efter en viss tid så är det goda chanser att pengarna aldrig betalas ut eftersom mottagaren inte är i livet längre.
Det finns många rapporter och klipp på ryssar och anhöriga som klagar på att inga pengar betalats ut och att även lönen inte kommit in på kontot.
De som "försvinner" lär heller inte få se några pengar. En anledni g till att man inte är så noga med att ta hand om stupade och sårade.
Citera
2024-08-05, 11:15
Medlem
Citat:

Tror inte Ukraina vill avslöja sådant nu i början. Lite som Sverige inte vill att det kommer ut hur effektiva/ineffektiva Archers är i Ukraina. Vilket är orsaken till varför vi inte hör något om dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in