2024-08-04, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Noterar att FU ogillar de lagändringar som kommer av Lex Lilla Hjärtat samt att FUs anhängare och övriga sochatare uttrycker sig extremt nedlåtande och hatiskt gentemot Melinda Jacobs. FU anser istället för negativa lagändringar att Lilla hjärtats föräldrar skulle fått "den hjälp och det stöd de behövde" av socialtjänsten. Kan det bli mer dumt och okunnigt?
https://familyunited.se/vad-ar-det-for-fel-pa-lex-lilla-hjartat-lag/#ib-toc-anchor-3

Ta gärna några minuter och lyssna på MJ och det som hände, vid brist på tid går det bra att börja vid 45:00
https://podtail.se/podcast/framgangspodden/538-melinda-jacobs-om-lilla-hjartat-avgrundsdjup-s/
De har ju uppenbarligen inte koll , Lilla hjärtats mamma drog från sjukhuset när dottern fötts och blev tagen kort tag efter med fentanyl på sig , hon valde bort att åka på utredningshem för att hon inte ville vara borta från det äldre barnet som vid den tiden var placerat
2024-08-04, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Alltså ska man skratta eller gråta? Du anklagar mig för att du själv inte läst och följer de etiska riktlinjerna för socialt arbete som du borde kunna utan och innan.

Du säger själv att du använder dig av "vita lögner" i ditt arbete på soc, vilket tydligt bryter mot de etiska riktlinjerna. Det är oerhört anmärkningsvärt och allvarligt på så många plan, eftersom det kan få extrema konsekvenser för barnen och deras familjer.

Du är verkligen en hejare på att fultolka
2024-08-05, 00:04
Medlem
Citat:
När har du någonsin lyssnat på en förälder som haft problem med socialtjänsten? De flesta kritiska föräldrar kräver samma sak som jag gör. Dvs att allt dokumenteras betydligt mer noggrant med film och foto, så att det inte finns någon som helst möjlighet till vinklingar från något håll. Vare sig från soc eller från klienterna och barnsamtalen borde spelas in på samma sätt och lämnas över för bedömning av exempelvis barnpsykologer.

Soc får typ inte ens gå in i ett hem utan uttryckligt samtycke men du tror på allvar att inte minst de familjer med på riktigt stora svårigheter gladeligen bjuder in till fotosession?
2024-08-05, 00:27
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetteBoop
Soc får typ inte ens gå in i ett hem utan uttryckligt samtycke men du tror på allvar att inte minst de familjer med på riktigt stora svårigheter gladeligen bjuder in till fotosession?

Peddan tror allt är lätt som en plätt.

Han har lösningen på precis allt.
2024-08-05, 05:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Soc borde fråga om det iaf. Jag är ganska säker på att många föräldrar hellre hade uppskattat ett foto än överdrifter i en utredning. Problemet är att socialsekreterare sitter och tycker en massa saker och lägger in personliga värderingar i sina utredningar, vilket är olagligt. Och överdriver oordning och att det är stökigt. Det är en subjektiv åsikt om huruvida det är stökigt eller inte i ett hem.
2024-08-05, 05:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du är verkligen en hejare på att fultolka

Ska du börja du också? Du är också socialsekreterare eller hur?

Septemberflickan visar alla tecken på att vara socialsekreterare, använder sig av ett akademiskt språk för att spela smart, ljuger och manipulerar och nedvärderar alla som inte delar hennes bild av svensk socialtjänst.

Använder sig av grova generaliseringar för att beskriva hur människor är.

Kallar alla som helt korrekt kritiserar socialtjänsten för "desinformatörer" och "rättshaverister" osv för att sedan vända och förneka att hon är socialsekreterare?

Ja det är bara så typiskt socialsekreterare allt detta, när man lägger ihop allt.
2024-08-05, 06:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är vanligt att de relativiserar den påstådda misären enligt: "så farligt är det inte / det beskrivs värre än vad det är /det ser värre ut på bilderna än vad det faktiskt är", samt att de anser att de krav socialtjänsten ställer gällande "förbättringsområden" är extremt överdrivna eller övermäktiga pga x antal orsaker. Där kommer då kravet in att de anser att det ska komma hem folk till dem och hjälpa dem med städ och rutiner.

Städ och rutiner (från exempelvis familjebehandlare) kanske skulle vara bättre och mer skonsamt än LVU för barnen? Och billigare för samhället. Tänkte inte på det?

Att ha barn placerade innebär merarbete för socialsekreterare som redan idag säger sig gå på knäna och skriker ständigt efter "mer resurser".

Visst finns det hopplösa fall till föräldrar, men många skulle sannolikt kunna få hjälp hemma lika gärna till en betydligt lägre kostnad och mindre skador på barnen som följd. Barnen behöver sina föräldrar och mår inte bra av att vara placerade, vilket syns tydligt i forskningen att det går sämre för placerade barn än för ickeplacerade barn i livet.

Hur mycket städhjälp skulle LVU-pengarna räcka till? Förmodligen en hel del.
2024-08-05, 06:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Lätt att tolka?! Din tolkning hamnade mer åt helvete än de tolkningar du beskyller barnavårdssekreterarna att göra - enligt din egen definition.

Utifrån att du i detta meningsutbyte:
https://ibb.co/VWCBBLF

- kunde landa i denna slutsats och påstående:

- så borde du hålla jävligt låg profil hädanefter, både i denna tråd, på Flashback och irl. Ett utmärkt exempel på frånvaro av stringens och att du omöjligt kan vara akademiker.
Du ljuger ju om mig och tror dig veta allt om alla. Precis som socialsekreterare fungerar Det är nog du som ska vara tyst i fortsättningen. Alla som inte tycker som du är inte akademiker tydligen. Men nu fungerar ju inte akademiska kunskaper på det sättet.

Citat:
Hur du ska förstå meningen jag skrev:
Jag är inte en person som använder lögner övht, utöver sk vita lögner för det sociala spelet - i privatlivet. GIVETVIS. Idiot. Jag har arbetat tvärprofessionellt under många år. Inte inom någon akademisk profession talas det någon gång om "vita lögner", än mindre regleras det juridiskt, i styrdokument eller praxis _eftersom_ det är så jävla självklart att alla varianter av lögner är direkt otänkbara i ett professionellt yrkesutövande. Du är en stroke personifierad.
Så varför ljuger socialsekreterare i sina utredningar då om det är oacceptabelt att ljuga inom professionellt yrkesutövande och vid myndighetsutövning i synnerhet? En stor anledning till det är sannolikt att det i princip aldrig beivras. Soc vet det, så därför fular de sig och håller på för att de tycker och tror att det förhåller sig på ett visst sätt.

Citat:
Jag upprepar frågan från förra posten, och jag förväntar mig svar:

Exakt var har du hämtat denna text:
En socialsekreterare som arbetar med en utredning enligt LVU (Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga) måste följa strikta juridiska och etiska riktlinjer. Användning av vita lögner eller någon form av oärlighet strider mot dessa riktlinjer. Här är några punkter att beakta:

Etiska riktlinjer: Socialsekreterare är bundna av etiska riktlinjer som kräver ärlighet och integritet i sitt arbete. Användning av vita lögner kan underminera förtroendet för socialtjänsten och påverka rättssäkerheten för den unge och deras familj.

Juridiska krav: LVU-utredningar ska baseras på korrekta och sakliga uppgifter. Att ge felaktig information, även i form av vita lögner, kan leda till felaktiga beslut som kan ha allvarliga konsekvenser för den unge och deras familj. Dessutom kan det innebära att socialsekreteraren bryter mot lagen.

Sociala spelregler: Begreppet "sociala spelregler" refererar oftast till informella normer och förväntningar i sociala interaktioner. I en professionell och juridisk kontext som en LVU-utredning är dessa "spelregler" dock strikt reglerade av lagar och etiska normer, vilket inte lämnar utrymme för oärlighet.

Är det något som är fel i den texten och i sådana fall vad? Den är från AI. Tyckte det var en bra påminnelse ifall någon jobbar på soc här, vilket man kan misstänka.
2024-08-05, 07:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Peddan tror allt är lätt som en plätt.

Han har lösningen på precis allt.

Lösningen är att soc slutar att ljuga. De behöver uppenbarlligen hjälp utifrån med det, eftersom de själva inte tar tag i detta mycket allvarliga problem.

Tekniken för kontroll finns där och skulle kunna börja användas redan imorgon.

Det skulle även behövas att socialsekreterare tar ett juridiskt och arbetsrättsligt ansvar för innehållet i utredningar, där minsta försökt till manipulation ska resultera i uppsägning och hårda bötesstraff.

Hade detta införts hade rättssäkerheten förbättrats avsevärt och färre barn hade blivit placerade felaktigt.

Det är win win för samhället och för barnen.
2024-08-05, 10:14
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Soc borde fråga om det iaf. Jag är ganska säker på att många föräldrar hellre hade uppskattat ett foto än överdrifter i en utredning. Problemet är att socialsekreterare sitter och tycker en massa saker och lägger in personliga värderingar i sina utredningar, vilket är olagligt. Och överdriver oordning och att det är stökigt. Det är en subjektiv åsikt om huruvida det är stökigt eller inte i ett hem.

Du utgår verkligen från att det soc skriver är rena lögner. Hittills är det i princip bara du som tolkat fritt och feltolkat i tråden.

Tror du verkligen att föräldrar som låter sina barn bo hemma i en svinstia skulle 1. Släppa in soc. 2. Låta soc fota svinstian så dom har 0 chans att förneka röran?
Din metod fungerar BARA i de fall där det inte är stökigt hemma men någon ”falskt” anmält föräldern.

Citat:
Städ och rutiner (från exempelvis familjebehandlare) kanske skulle vara bättre och mer skonsamt än LVU för barnen? Och billigare för samhället. Tänkte inte på det?

Att ha barn placerade innebär merarbete för socialsekreterare som redan idag säger sig gå på knäna och skriker ständigt efter "mer resurser".

Hur mycket städhjälp skulle LVU-pengarna räcka till? Förmodligen en hel del.

Du tycker alltså att skattepengar ska slösas på lata misslyckade föräldrar så att dom får gratis städhjälp hemma? Soc ska bli nån hemtjänst?

Har frågat dig förut, men du svarar aldrig.
Du säger att det blir billigare än att placera barn.
Hur är din uträkning för vad hjälp i hemmet skulle kosta? Speciellt hos de familjer som behöver personal 24/7?
Fia slänger gärna runt med summan 30000kr/barn. Vad kostar ditt förslag?
2024-08-05, 10:15
Medlem
Citat:
När några kommuner för 10-15 år sedan krävde att få göra hembesök och titta i kyl,frys och skafferi hos de som sökte matpengar blev inte populärt somliga valde hellre att låna pengar , somliga anmälde detta för att de ansåg der kränkande att någon skulle avgöra om korvbit i frysen kunde räcka till flera dagars mat
2024-08-05, 10:19
Avslutad
Citat:
Soc borde fråga om det iaf. Jag är ganska säker på att...

Du är ganska säker på väldigt mycket på detaljnivå inom områden där du helt saknar en lägstanivå av kompetens för att ens gissa eller spekulera.

Återigen:
Citat:
Ursprungligen postat av k-sune

Du och dina polare kan besvara frågorna punktvis, tack:

1. Hur många års erfarenhet har du av professionellt arbete med klienter i åldern 0-110 år:

2. Hur många juridiska högskolepoäng har du inom förvaltning och offentlig sektor, sekretess och barnrätt:

3. Hur ser din utbildningsbakgrund ut gällande utvecklingspsykologi och samtalsmetodik:

4. Redogör för vad som gör en beteendevetare mer lämplig i yrken som kräver socionomkunskaper - än en socionom:

k-sune:
1. Man behöver inte jobba på soc för att ha kritik mot soc

2. Vad exakt har det med saken att göra? Jag kräver rättssäkra barnutredningar utförda av professionella experter på barn.

3. Vad har det med saken att göra? Jag har all rätt i världen att kritisera något som inte fungerar i samhället.

4. Det hörs väl på namnet? Sedan behöver det inte bara vara beteendevetare som gör bedömningen, utan det kan vara ett råd att läkare, psykologer, beteendevetare etc Socionomer kan inte göra rättssäkra bedömningar och det skadar barn snarare än hjälper dem.

Citat:
Ska du börja du också? Du är också socialsekreterare eller hur?

Septemberflickan visar alla tecken på att vara socialsekreterare, använder sig av ett akademiskt språk för att spela smart, ljuger och manipulerar och nedvärderar alla som inte delar hennes bild av svensk socialtjänst.

Använder sig av grova generaliseringar för att beskriva hur människor är.

Kallar alla som helt korrekt kritiserar socialtjänsten för "desinformatörer" och "rättshaverister" osv för att sedan vända och förneka att hon är socialsekreterare?

Ja det är bara så typiskt socialsekreterare allt detta, när man lägger ihop allt.

Jag använder övht inte akademiskt språk i denna tråd. Det hade du vetat OM du själv hade varit akademiker. Jag försöker heller inte spela smart, det jag skriver har grund i evidens, juridik, praxis och personliga erfarenheter.

Människor som kritiserar socialtjänsten är inte desinformatörer per automatik, det handlar om innehåll. Jag själv och fler med mig har kritiserat socialtjänsten i denna tråd TROTS att tråden inte handlar om socialtjänsten

Jag använder inte GROVA GENERALISERINGAR för att förklara hur människor är. Det är återkommande väldigt tydligt att du inte förstår skillnaden mellan fördom och generalisering. Evidensgrundad generalisering utgör ett grundfundament i forskning, utbildning, utredning osv. Detta hade du vetat OM du hade varit akademiker.

Du ska undvika att "lägga ihop allt' pga din frånvaro av stringens.

Citat:
Du ljuger ju om mig och tror dig veta allt om alla. Precis som socialsekreterare fungerar Det är nog du som ska vara tyst i fortsättningen. Alla som inte tycker som du är inte akademiker tydligen. Men nu fungerar ju inte akademiska kunskaper på det sättet.

Du vet ej heller vad en lögn är. Citera där jag ljuger om dig.

Citat:
Så varför ljuger socialsekreterare i sina utredningar då om det är oacceptabelt att ljuga inom professionellt yrkesutövande och vid myndighetsutövning i synnerhet? En stor anledning till det är sannolikt att det i princip aldrig beivras. Soc vet det, så därför fular de sig och håller på för att de tycker och tror att det förhåller sig på ett visst sätt.

Repeat.

Citat:
Är det något som är fel i den texten och i sådana fall vad? Den är från AI. Tyckte det var en bra påminnelse ifall någon jobbar på soc här, vilket man kan misstänka.

Vad som är fel? Det som är fel är att det du refererar till övht inte har något gemensamt med de nationella eller globala internationella riktlinjerna för etik inom socialt arbete. Dessa används vid universitet och ideella organisationer över hela världen. När jag tillrättavisar dig med länkar till dessa riktlinjer och frågar om källa till ditt patetiska försök att googla och fråga AI om vita lögner och socialt arbete så försöker du dig på en manipulativ kostym med härskarteknik där du undrar om du ska skratta eller gråta för att jag borde kunna kunna de etiska principerna utantill. Vilket jag i stort sett kan. Dessa är dessutom ungefär desamma oavsett vilken akademisk examen du har inom människonära arbete.

OM du hade varit akademiker så hade innehållet i dina poster sett ut på ett helt annat sätt eftersom dina analyser, reflektioner, slutsatser, källor och källanvändning är typiskt för någon som är oslug, inte är akademiker eller övht inte kunnat tillgodose sig sin utbildning.

Kan du definiera lägstanivån för en person som kan kallas akademiker?
Senast redigerad av Septemberflicka 2024-08-05 kl. 10:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in