Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Så du jobbar inte på soc?
Det är lätt att tolka som att du faktiskt skriver utredningar och att det enligt dig inte finns någon anledning att ljuga. För det var väl utredningar som diskuterades?
Lätt att tolka?! Din tolkning hamnade mer åt helvete än de tolkningar du beskyller barnavårdssekreterarna att göra - enligt din egen definition.
Utifrån att du i detta meningsutbyte:
https://ibb.co/VWCBBLF
- kunde landa i denna slutsats och påstående:
Citat:
kurt-sune:
Du säger själv att du använder dig av "vita lögner" i ditt arbete på soc, vilket tydligt bryter mot de etiska riktlinjerna. Det är oerhört anmärkningsvärt och allvarligt på så många plan, eftersom det kan få extrema konsekvenser för barnen och deras familjer.
- så borde du hålla jävligt låg profil hädanefter, både i denna tråd, på Flashback och irl. Ett utmärkt exempel på frånvaro av stringens och att du omöjligt kan vara akademiker.
Hur du ska förstå meningen jag skrev:
Jag är inte en person som använder lögner övht, utöver sk vita lögner för det sociala spelet - i privatlivet. GIVETVIS. Idiot. Jag har arbetat tvärprofessionellt under många år. Inte inom någon akademisk profession talas det någon gång om "vita lögner", än mindre regleras det juridiskt, i styrdokument eller praxis _eftersom_ det är så jävla självklart att alla varianter av lögner är direkt otänkbara i ett professionellt yrkesutövande. Du är en stroke personifierad.
Jag upprepar frågan från förra posten, och jag förväntar mig svar:
Exakt var har du hämtat denna text:
En socialsekreterare som arbetar med en utredning enligt LVU (Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga) måste följa strikta juridiska och etiska riktlinjer. Användning av vita lögner eller någon form av oärlighet strider mot dessa riktlinjer. Här är några punkter att beakta:
Etiska riktlinjer: Socialsekreterare är bundna av etiska riktlinjer som kräver ärlighet och integritet i sitt arbete. Användning av vita lögner kan underminera förtroendet för socialtjänsten och påverka rättssäkerheten för den unge och deras familj.
Juridiska krav: LVU-utredningar ska baseras på korrekta och sakliga uppgifter. Att ge felaktig information, även i form av vita lögner, kan leda till felaktiga beslut som kan ha allvarliga konsekvenser för den unge och deras familj. Dessutom kan det innebära att socialsekreteraren bryter mot lagen.
Sociala spelregler: Begreppet "sociala spelregler" refererar oftast till informella normer och förväntningar i sociala interaktioner. I en professionell och juridisk kontext som en LVU-utredning är dessa "spelregler" dock strikt reglerade av lagar och etiska normer, vilket inte lämnar utrymme för oärlighet.